Teknik och Moral: Hur påverkar Peter Singer's argument vår syn på konsumtion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Är det inte snarare så att om väl börjar falla ner i detta kaninhål av moraliska värderingar så vet man inte vart det leder en, man vet bara att man aldrig kommer tillbaks tills där man står nu.

Usch, jag hoppas inte det. Det är så mycket bekvämare liv att inte bry sig (för mycket i alla fall). Men vi får se om du dragit ner mig i fördärvet

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Det är verkligen själva definitionen och värderingen man själv har som skapar vad som är ondska eller inte. Jag skrev tidigare i tråden att jag själv inte orkat med att läsa Singers böcker om djurrätt, jag har mina aningar vad det handlar om och att jag förmodligen blir tvungen att omvärdera min definition av ondska och inkludera en hel del djur efter jag läst dem. Nu har jag dragit på det och borde nog läsa dem, rent moraliskt för mig så är det fel att inte fortsätta denna resa inom moral och rättvisa. Men det är inte lätt att ändra gammalt beteende och det är så mycket enklare att bara stoppa huvudet i sanden. Jag vet nog innerst inne att köttindustrin är ren ondska, det vet nog många men vi väljer att inte inkludera lidande för djur i vår syn på ondska.

Jag har full förståelse för det. Det är riktigt jobbigt att göra en filosofisk resa.

Skrivet av LeifSandvik:

Angående din nästa fråga.
För mig är skada, lidande och orättvisor rent subjektiva saker. Ett barn som väljer en ny nalle framför myggnät till människor i Afrika begår ingen ond handling. Det som är mer intressant är ju om människor som vet om andra människors lidande, underlåter sig att agera och väljer aktivt att inte göra något om de begår onda handlingar. I min definition så gör de det. Jag själv, begår definitivt onda handlingar varje gång jag väljer att agera själviskt och utan hänsyn till andra människors lidande. Men vi anser ju normalt i vårt samhälle att det inte är fel att köpa en ny skjorta istället för att hjälpa en människa på andra sidan jorden få en vaccination eller ett myggnät.

Vad är din egna syn på dom här sakerna?

Jag anser att gott och ont är objektiva kategorier. Om det är subjektivt är det slutänden den starkes rätt som gäller.

Du är inne på att medvetet orsaka skada och lidande är ondska. Om en lejonflock äter upp en zebra levande skulle det exempelvis inte vara ondska, medan om en människa åt up en annan människa levande (mot dennes vilja?) skulle det vara ondska - och troligen, låter det som, skulle det även vara onskefullt av en människa att äta ett djur levande, kanske lite beroende på hur välutvecklat djurets nervsystem och kognitiva förmåga är.

Baserat på ovan resonemang verkar människan har en unik moralisk agens. Frågan som är riktigt intressant är var människans moraliska agens kommer från och varför vi har en sådan? Min syn på saken är att människan inte enbart är ett djur utan en kombination av själ och kropp.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag har full förståelse för det. Det är riktigt jobbigt att göra en filosofisk resa.

Jag anser att gott och ont är objektiva kategorier. Om det är subjektivt är det slutänden den starkes rätt som gäller.

Du är inne på att medvetet orsaka skada och lidande är ondska. Om en lejonflock äter upp en zebra levande skulle det exempelvis inte vara ondska, medan om en människa åt up en annan människa levande (mot dennes vilja?) skulle det vara ondska - och troligen, låter det som, skulle det även vara onskefullt av en människa att äta ett djur levande, kanske lite beroende på hur välutvecklat djurets nervsystem och kognitiva förmåga är.

Baserat på ovan resonemang verkar människan har en unik moralisk agens. Frågan som är riktigt intressant är var människans moraliska agens kommer från och varför vi har en sådan? Min syn på saken är att människan inte enbart är ett djur utan en kombination av själ och kropp.

Eller så är det så att vi av ren självbevarelsedrift kommit överens om att applicera moral/etik. Vi är så pass smarta att vi inser fördelarna med det. Vår intelligens och medvetenhet kanske är svaret på varför vi har en sådan.

Permalänk
Medlem

Det är ju evolutionen som skapat oss. Det har också gett oss förmågan av att må bra när vi hjälper andra. Och det tjänar vi på i längden. För om vi inte hjälper andra kanske vi inte får någon hjälp när vi själva behöver. Vi är ju flockvarelser(djur) och klarar oss väldigt dåligt om vi blir ensamma i naturen. Att skänka en slant till välgörenhet är därför en bra investering för att må bra. Man klarar då bättre av att leva med alla tråkiga nyheter som vi får via massmedia. Man kan väl tycka att det är att smita från ansvar. Bäst vore om man som volontär deltog i försvar mot inkräktare. Men alla kan inte göra allt. Speciellt inte när man blivit gammal gubbe. Då är det bäst att stanna hemma. Själv är jag månadsgivare till hjälporganisationer mest för att stå ut med allt elände i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Eller så är det så att vi av ren självbevarelsedrift kommit överens om att applicera moral/etik. Vi är så pass smarta att vi inser fördelarna med det. Vår intelligens och medvetenhet kanske är svaret på varför vi har en sådan.

Jag tycker inte att självbevarelsedriften kan förklara moral. Bok 2 av Platons Staten är relevant i det här fallet. Självbevarelsedriften borde rimligtvis få oss att vilja verka goda medan vi är onda, rättivsa medan vi är orättvisa, laglydiga medan vi bryter mot lagen för egenintresse, etc.

Att agera mot sitt egenintresse utan risk för bestraffning däremot, det är intressant. Platon menar i Staten att i slutändan blir ett sådant agerande belönat av gudarna, som ser allt, med en vistelse i himlen. Jag tycker också att moral som är internaliserad och inte beror på yttre faktorer som risker och straff i den materiella världen ser ut att ha ett samband med religiös tro.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Eller så är det så att vi av ren självbevarelsedrift kommit överens om att applicera moral/etik. Vi är så pass smarta att vi inser fördelarna med det. Vår intelligens och medvetenhet kanske är svaret på varför vi har en sådan.

Skrivet av Parmenides:

Jag tycker inte att självbevarelsedriften kan förklara moral. Bok 2 av Platons Staten är relevant i det här fallet. Självbevarelsedriften borde rimligtvis få oss att vilja verka goda medan vi är onda, rättivsa medan vi är orättvisa, laglydiga medan vi bryter mot lagen för egenintresse, etc.

Att agera mot sitt egenintresse utan risk för bestraffning däremot, det är intressant. Platon menar i Staten att i slutändan blir ett sådant agerande belönat av gudarna, som ser allt, med en vistelse i himlen. Jag tycker också att moral som är internaliserad och inte beror på yttre faktorer som risker och straff i den materiella världen ser ut att ha ett samband med religiös tro.

Om jag inte misstolkar er så faller ni båda in i ett tankesätt där människan beskrivs ur det förlegade "Homo economicus"-perspektivet - en i första hand rationell varelse som agerar utifrån noggranna överläggningar. Detta rimmar illa med hur människor de facto fungerar - vi är inte i första hand rationellt tänkande, utan flyktigt kännande. Psykologiprofessorn Jonathan Haidt gör liknelsen till en elefant och dess ryttare, där elefanten symboliserar våra känslors påverkansförmåga på vårt beteende, medan dess ryttare symboliserar vår rationalitet. Under kontrollerade och väldigt specifika scenarier tillåts ryttaren diktera utfallet, men till allra största del är det känslorna som bestämmer hur det faktiskt blir (många andra har beskrivit samma fenomen på andra sätt, exempelvis nobelpristagaren Daniel Kahneman).

Moral handlar inte om vad som är överlagt bäst för oss i varje enskild stund (förutom för en mätt, väl utvilad psykopat som nyligen druckit en kopp kaffe). Moral är en trubbig kompass som formats genom årtusenden för att göra oss effektivt kompatibla med vardagen. Sen kan vi självklart, under ordnande former, påverka den och fatta överlagda beslut. Men det krävs inte mycket för att vi snart ska falla tillbaka till vår naturliga fallenhet för vad som utgör "rätt" och "fel" i stunden (se bara hur nationer såväl som individer agerade i början av Covid-pandemin, där alla snabbt blev protektionistiska - vare sig det yttrade sig i att vägra släppa iväg medicinsk utrustning utanför nationsgränsen eller tokhandla toalettpapper trots att man redan hade ett överflöd).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Moral är en trubbig kompass som formats genom årtusenden för att göra oss effektivt kompatibla med vardagen. Sen kan vi självklart, under ordnande former, påverka den och fatta överlagda beslut.

Helt med på detta. Med tillägget att intelligensnivån (och nivån av överflöd ur alla perspektiv) sätter ribban för moralen.
I en situation där alla har tillgång till allt de vill ha kan man kosta på sig högre ribba än i en där man måste kämpa för sitt liv t.ex. Och ribban sätts olika om man jämför människor med t.ex. lejon.

Sen kan allt såklart ändras i stresstest-scenarier osv. men då gäller andra förutsättningar och regler tänker jag.

Tycker elefantryttar-tanken är tilltalande och att den rimmar väl med hur jag upplever folk i allmänhet. Även mig själv.

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant med elefant-ryttar beskrivningen.
Tåls att fundera på helt klart. Är det bara människor som besitter moral?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

intelligensnivån (och nivån av överflöd ur alla perspektiv) sätter ribban för moralen.

De som sitter högst upp i hierarkin, och har det största överflödet, brukar ha den sämsta moralen. "The higher the level, the bigger the devil".