Permalänk

Hög temp på CPU

Hej tänker gör en tråd om ett litet problem med datorn, får hög temp på cpun, det kom från ingenstans så antog att kylaren la av, kollade kylpastan o de men såg fint ut, sitter en Corsair 240mm kylare i och valde köpa ny kylare för testa om de var problemet men tydligen inte för tempen når ca 100 grader endå.

Datorn är tre år gammal och fungerat felfritt tills detta.

Konstigt att tempen går upp så mkt utan att cpun knappt jobbar.
https://i.imgur.com/FXpTpg7.jpeg
https://i.imgur.com/XUmHI3Q.jpeg

Setup:
I5 10600k
Z490 Rog Strix
3070 RTX
DDR4 3600mhz
Corsair 850w

Tacksam för tips o svar:)

Permalänk
Medlem

100 grader, låter saftigt. Man kunde ju tro att pumpen på din första kylare gått sönder/skurit. Men vad har du på den nu? Är det en vattenkylare, kanske jag kontrollerat att strömkontakten där jag kopplar in pumpen, verkligen fungerar som den ska. Lite lättare att se fel med luftkylare, så har du någon kan du ju pröva med den. Snurrar inte fläkten/fläktarna är kontakten antagligen död. Om det nu inte handlar om någon styrning av varvtal som du pillat med.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Moderator
Moderator

Säger t.ex. HWMonitor samma temperaturer som vad det nu är för mjukvara du använder?
Ser inte rimligt ut.. antar att fläktarna på kylaren snurrar osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Säger t.ex. HWMonitor samma temperaturer som vad det nu är för mjukvara du använder?
Ser inte rimligt ut.. antar att fläktarna på kylaren snurrar osv.

Japp de snurrar, kan kika på det:)
Core temp visade också 98.

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

100 grader, låter saftigt. Man kunde ju tro att pumpen på din första kylare gått sönder/skurit. Men vad har du på den nu? Är det en vattenkylare, kanske jag kontrollerat att strömkontakten där jag kopplar in pumpen, verkligen fungerar som den ska. Lite lättare att se fel med luftkylare, så har du någon kan du ju pröva med den. Snurrar inte fläkten/fläktarna är kontakten antagligen död. Om det nu inte handlar om någon styrning av varvtal som du pillat med.

Grejen var att datorn började upplevas seg och fick cpu temp error eller vad man säger kom bara in i bios där stog det 89 grader, ändrade en sak i bios så ja kunde nå windows där i Windows var den seg, fick ett tips att ominstallera Windows vilket ja gjorde och nu är den iaf inte seg längre.

Japp en vattenkylare, har tyvärr ingen, lyser också rött på moderkortet om det är nån status lampa, dom snurrar. Nya kylaren sitter i just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Grejen var att datorn började upplevas seg och fick cpu temp error eller vad man säger kom bara in i bios där stog det 89 grader, ändrade en sak i bios så ja kunde nå windows där i Windows var den seg, fick ett tips att ominstallera Windows vilket ja gjorde och nu är den iaf inte seg längre.

Japp en vattenkylare, har tyvärr ingen, lyser också rött på moderkortet om det är nån status lampa, dom snurrar. Nya kylaren sitter i just nu.

Antar att du kör senaste bios på brädan, samt inte pillat med vcore i bios? Efter ominstallation av Windows, så återställde du inte bios?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att det kan vara relaterat till "kylpastan" mellan CPU-chip och IHS:en, men så slog det mig IHS:en förmodligen är fastlödd på den CPU:n.

En googling senare och svaret lyder, det är inte alls säkert:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Some of the unlocked processors of 10th and 9th Gen Intel® Core™ i9, i7 and i5 processors that include the letter “K” in the product line suffix have the solder thermal interface material (STIM).
Det är just "some" som gör mig fundersam, om det är samtliga i5-10600K eller om man mitt under tillverkningen ändrat processen och att det därmed finns ett antal med traditionell pasta och ett antal med lödd IHS...

För att ställa en följdfråga.
Om du känner på kylblocket, slangarna och radiatorn, är dessa väldigt varma?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Min första tanke var att det kan vara relaterat till "kylpastan" mellan CPU-chip och IHS:en, men så slog det mig IHS:en förmodligen är fastlödd på den CPU:n.

En googling senare och svaret lyder, det är inte alls säkert:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Some of the unlocked processors of 10th and 9th Gen Intel® Core™ i9, i7 and i5 processors that include the letter “K” in the product line suffix have the solder thermal interface material (STIM).
Det är just "some" som gör mig fundersam, om det är samtliga i5-10600K eller om man mitt under tillverkningen ändrat processen och att det därmed finns ett antal med traditionell pasta och ett antal med lödd IHS...

För att ställa en följdfråga.
Om du känner på kylblocket, slangarna och radiatorn, är dessa väldigt varma?

Väldigt varma nja, men åt lite varmare hållet, pumpen också varm efter ett tag. Man hör ju inte liksom att de pumpas igång i slangarna.

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Antar att du kör senaste bios på brädan, samt inte pillat med vcore i bios? Efter ominstallation av Windows, så återställde du inte bios?

Inte pillat med det, inte helt nyaste, bios är återställt, den har aldrig varit överklockad heller så.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fredde9000:

Väldigt varma nja, men åt lite varmare hållet, pumpen också varm efter ett tag. Man hör ju inte liksom att de pumpas igång i slangarna.

Har du någon indikation på att pumpen faktiskt är igång?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Känns som trasig pump faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Väldigt varma nja, men åt lite varmare hållet, pumpen också varm efter ett tag. Man hör ju inte liksom att de pumpas igång i slangarna.

Kan du se status för pumpen i den mjukvara du använder?
Vad motsvarar tex "Fan #1"?

Skulle även rekommendera att kontrollera vad som rapporteras om fläktar och temperaturer med hjälp av tex HWiNFO eller HWmonitor.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Skulle även rekommendera att kontrollera Temperaturen i UEFI/BIOS efter att datorn varit avstängd en längre stund.
Hoppar CPU-temp direkt upp till 89°C eller tar det en stund?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Kan du se status för pumpen i den mjukvara du använder?
Vad motsvarar tex "Fan #1"?

Skulle även rekommendera att kontrollera vad som rapporteras om fläktar och temperaturer med hjälp av tex HWiNFO eller HWmonitor.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Skulle även rekommendera att kontrollera Temperaturen i UEFI/BIOS efter att datorn varit avstängd en längre stund.
Hoppar CPU-temp direkt upp till 89°C eller tar det en stund?

Ska kolla det sen, den stegrar upp från en mer normal temp sen upp till 89 1-2 min kanske så är det 89grader i bios.
Ska kolla upp HWmonitor.

Permalänk
Medlem

Att den stegar upp långsamt skulle jag tolka som att det förmodligen år dålig cirkulation eftersom att blocket (pumpen) värms upp långsamt, dvs, god kontakt med CPU.

Provat koppla in pumpen till en annan strömkontakt på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Lyssna på dlq, sannolikt pumpen som gett sig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också säga pumpen, om det inte vore för att TS i första inlägget skriver att han misstänkte pumpen och skaffade en ny AIO med samma problem, vilket pekar mer på "headern" på moderkortet...

Två AIO med samma problem är mindre troligt även om det inte är omöjligt.

@Fredde9000 som ett tillägg, har du kollat hur "fläktkurvan" i UEFI/BIOS är ställd?
Prova ändra den litegran och spara sedan ändringarna så att befintliga värden skrivs över utifall att de av någon anledning blivit korrupta.

Permalänk

Som ovan säger pumpen är nästan garanterat problemet och iom att pumpen bytts så är det anslutningen till moderkortet/nätagget hur ts nu valt att ansluta den som är problemet.

anslutningsporten är helt enkelt död och ger inte pumpen nån ström eller iaf inte tillräckligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Inte pillat med det, inte helt nyaste, bios är återställt, den har aldrig varit överklockad heller så.

Normalt sett brukar man väl inte rekommendera att göra en biosuppdatering, om saker och ting fungerar som de ska eller det inte handlar om ett väldigt allvarligt säkerhetshål som behöver täppas igen. Men i ditt fall kanske du bör pröva i alla fall?

Hoppas det löser sig!!!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Du har inte missat att ta bort plasten mellan processorn och kylarblocket?