Köpråd: 8 bästa komponenterna just nu

Permalänk

Trevlig artikel. Hade inte haft något emot att den återkom varje halvår, eller åtminstone en gång per år. Kanske i samband med Sommardatorn/Vinterdatorn.

Så redaktionens val presenteras i ena artikeln som vanligt och att det sedan kommer en systerartikel med vad forumet rekommenderar för delar och vad för dator det hade blivit för budget och för prestanda som i denna artikeln.

Personligen har jag för mina två senaste datorer använt mig av https://www.logicalincrements.com/ för att få en bra överblick och har alltid satsat på en dator kring Exceptional-Enthusiast-nivån. Min förra dator landade på runt 14k och min nuvarande på runt 30k och den har nog tuffat på i fem år nu och jag känner sällan att jag kämpar med prestandan och får den där hungern efter en ny dator (jag uppdaterar väldigt sällan komponenter utan kör allt nytt).

30k för en dator som används 2-4 timmar per dag i fem år är bra kostnad per timme. Bra mycket billigare än en hamburgare eller pizza

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel men varför blev det en kopia av ett @Fenrisulvfan bygge?

Skämt åsido har jag dock lite tankar om delarna.

Att i3 neo är toppchassit är ju för att det är rabatterat just nu. Om man tittar på någon annan vecka så kommer nog Kolink hf mesh vara högst. Sen att Lancool 216 var andra trodde jag inte. Inget dåligt är de inte men själv hade jag nog vällt något som ett Montech air 903/premium 1000. Men sen kanske de inte direkt är några populära alternativ.

Asrock moderkortet är jag också lite fundersam över. Tänkte när de kom ut att det var bra och jag tog och rekommenderade det lite. Men sen visade det sej att den inte har några rgb headers. För många chassin behövs detta inte men att inte ens ha möjligheten i 2024 är en dealbreaker.

Jag hade själv inte valt rm850e då som sagt i artikeln har den haft problem med coil whine och liknande. Speciellt då den som är rabatterad verkar vara den äldre modellen. Jag hade bara inte tagit risken.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daytone:

Att i3 neo är toppchassit är ju för att det är rabatterat just nu. Om man tittar på någon annan vecka så kommer nog Kolink hf mesh vara högst.

Neo-chassit har ju varit i jättemånga rekommendationstrådar i många månader, så jag tror inte det handlar om någon tillfällig rea. Det har ju legat runt 600 kr i över ett år nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Mycket bra artikel men varför blev det en kopia av ett @Fenrisulvfan bygge?

Skämt åsido har jag dock lite tankar om delarna.

Att i3 neo är toppchassit är ju för att det är rabatterat just nu. Om man tittar på någon annan vecka så kommer nog Kolink hf mesh vara högst. Sen att Lancool 216 var andra trodde jag inte. Inget dåligt är de inte men själv hade jag nog vällt något som ett Montech air 903/premium 1000. Men sen kanske de inte direkt är några populära alternativ.

Asrock moderkortet är jag också lite fundersam över. Tänkte när de kom ut att det var bra och jag tog och rekommenderade det lite. Men sen visade det sej att den inte har några rgb headers. För många chassin behövs detta inte men att inte ens ha möjligheten i 2024 är en dealbreaker.

Jag hade själv inte valt rm850e då som sagt i artikeln har den haft problem med coil whine och liknande. Speciellt då den som är rabatterad verkar vara den äldre modellen. Jag hade bara inte tagit risken.

Jag skulle inte ha parat moderkort, CPU & PSU på det viset.
1. Asrock B650M-HDV/M.2 + 7800X3D + billigare PSU.
2. Asus ROG Strix B650E-F Gaming Wifi + 7600 + Corsair RM850e

Sedan är nog Lian Li Lancool 215 oftast rekommenderat med en 280 AIO och inte en tornkylare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Neo-chassit har ju varit i jättemånga rekommendationstrådar i många månader, så jag tror inte det handlar om någon tillfällig rea. Det har ju legat runt 600 kr i över ett år nu.

Jaja Neo chassitet är bra. Men det är inte det bästa. Då den bara kör rgb och inte argb är Kolink hf mesh bättre. Innan hf mesh kom ut var I3 Neo det mest populära valet. Men då I3 neo och hf mesh kostar exakt lika mycket är det ju såklart att man tar hf om den är bättre. Grejen är ju att konsten av prisoptimering har blivit så fin slipad att en 100kr rea kan betyda mycket.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker den här tråden är jättebra. Kan den kompletteras med vilken monitor man ska välja, kanske olika förslag beroende på storlek?

Permalänk
Medlem

Var på väg att köpa ett Corsair RM850e 850 W i helgen, men blev avråd av personalen. Tydligen är det knass med fläkten och det hör man så fort man startar upp det. Gick även in och läste recensioner och många har problem med fläkten.

Kanske skall lägga in ett annat nätagg, då detta inte är helt 100.

Youtube - Corsair RM850e "Low Noise"

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Var på väg att köpa ett Corsair RM850e 850 W i helgen, men blev avråd av personalen. Tydligen är det knass med fläkten och det hör man så fort man startar upp det. Gick även in och läste recensioner och många har problem med fläkten.

Kanske skall lägga in ett annat nätagg, då detta inte är helt 100.

Youtube - Corsair RM850e "Low Noise"

Håller med, köpte tyvärr detta nätagg trots dåliga recensioner då jag har varit nöjd med deras nätagg tidigare. Nätagget låter för jävligt, annars hade nya datorn varit knäpptyst vid surf & dyl.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless