Permalänk
Medlem

Problem med långsam RDP

Hej!

Jag har fått en ny Windows 11 jobblaptop som jag RDPar in i från en stationär Windows 10 hemma för att kunna använda min vanliga skärmar och utrustning bekvämt. Det här gick bra på mitt förra jobb där jag hade en Windows 10 laptop som hade lägre prestanda på papper men det som händer nu är att hostdatorn/jobblaptopen blir så fruktansvärt seg att saker kan ta 10 ggr längre tid. Med seg menar jag dels att det hackar lite om jag flyttar runt saker för fort men mest menar jag att om jag försöker bygga och starta ett litet kodprojekt så tar det 20 sekunder men om jag gör det direkt på laptopen utan RDP så går det igång nästan direkt.

Saker jag provat

  • Sänka kvalité (färgdjup, upplösning..)

  • På och av på massa inställningar inne i group policy editor

Jag har inte märkt någon skillnad alls, har sett många klaga på RDP i Windows 11 men har inte lyckats hitta någon väg framåt, tack på förhand för tips!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenofonus:

Hej!

Jag har fått en ny Windows 11 jobblaptop som jag RDPar in i från en stationär Windows 10 hemma för att kunna använda min vanliga skärmar och utrustning bekvämt. Det här gick bra på mitt förra jobb där jag hade en Windows 10 laptop som hade lägre prestanda på papper men det som händer nu är att hostdatorn/jobblaptopen blir så fruktansvärt seg att saker kan ta 10 ggr längre tid. Med seg menar jag dels att det hackar lite om jag flyttar runt saker för fort men mest menar jag att om jag försöker bygga och starta ett litet kodprojekt så tar det 20 sekunder men om jag gör det direkt på laptopen utan RDP så går det igång nästan direkt.

Saker jag provat

  • Sänka kvalité (färgdjup, upplösning..)

  • På och av på massa inställningar inne i group policy editor

Jag har inte märkt någon skillnad alls, har sett många klaga på RDP i Windows 11 men har inte lyckats hitta någon väg framåt, tack på förhand för tips!

Är datorerna i samma lan eller går trafiken via internet, finns det möjligen nån vpn inblandad i så fall som kan göra trafiken segare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är datorerna i samma lan eller går trafiken via internet, finns det möjligen nån vpn inblandad i så fall som kan göra trafiken segare ?

De kör samma LAN, laptopen kör trådlöst och står typ en meter från routern, stationära kör på kabel.

Inget VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Hej!

Jag har fått en ny Windows 11 jobblaptop som jag RDPar in i från en stationär Windows 10 hemma för att kunna använda min vanliga skärmar och utrustning bekvämt. Det här gick bra på mitt förra jobb där jag hade en Windows 10 laptop som hade lägre prestanda på papper men det som händer nu är att hostdatorn/jobblaptopen blir så fruktansvärt seg att saker kan ta 10 ggr längre tid. Med seg menar jag dels att det hackar lite om jag flyttar runt saker för fort men mest menar jag att om jag försöker bygga och starta ett litet kodprojekt så tar det 20 sekunder men om jag gör det direkt på laptopen utan RDP så går det igång nästan direkt.

Saker jag provat

  • Sänka kvalité (färgdjup, upplösning..)

  • På och av på massa inställningar inne i group policy editor

Jag har inte märkt någon skillnad alls, har sett många klaga på RDP i Windows 11 men har inte lyckats hitta någon väg framåt, tack på förhand för tips!

Är det verkligen RDP i sig som är segt om du även har sådana problem som att det är långsamt att bygga ditt projekt?

Jag undrar ju lite om datorn går ner i något sparläge så fort ingen användare är inloggad (lokalt då) eller något...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att plugga in laptoppen via kabel och se om det blir bättre, kan vara Wifi drivrutinerna i Windows 11 som spökar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W