Förslag på vad man kan göra med min gamla speldator?

Permalänk
Medlem

Förslag på vad man kan göra med min gamla speldator?

Jag har en speldator som ligger och skräpar med följande delar.

PSU 450 watt.
Processor: AMD Ryzen 5 1600 Six-Core Processor, 3200 Mhz, 6 kärnor, 12 logiska processorer
RAM: 16 GB
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1650 SUPER

Det jag skulle behöva köpa för att göra datorn komplett, det är ett nytt moderkort, ram-minnen och SSD.

Frågan är, vad kan man göra med datorn? Jag har funderat på att göra om den till en streamingdator, kan man då kanske göra så att min nya speldator och gamla speldator samarbetar vid streaming på Twitch för att få ut mer prestanda? Jag har även funderat på att göra om den till en serverdator där jag installerar Ubuntu eller Linux och leker runt på den med SSH och provar programmering, open-tibia eller annan gamedev, då gör det ju ingenting om datorn skulle krascha, för då är det bara att installera om Ubuntu/Linux på nytt.

Vilka förslag har ni? Tror ni den skulle funka som streamingdator?

Permalänk
Medlem

Låter ju perfekt som hemmaserver. Köra in lite docker-containrar eller nåt annat roligt som du vill göra på den. Klassiker är ju att bygga en plex server för ditt mediebibliotek.

Vet inte om du får ut jättemycket mer som dedikerad streamingdator, det tyngsta sköts väl av GPUn ändå? Men det är ju bara att testa och se om du märker nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Nu har jag delarna, ska bygga ihop den någon dag med, om man vill prova ha den som streamdator med Ubuntu och OBS hur gör man då?