Permalänk

5G eller ha kvar trådad nät?

Hallå alla!

Så, vi fick nyss ett rätt så bra erbjudande från Tre här hos oss. Nämligen 1000/100, jämfört med 250/250 som vi har idag (bryr mig inte så mycket om uppladdning).

Jag vet att fiber är oftast bättre, men jag befinner mig i en position där jag har tre st 5G master bredvid mig. En är i gården (vi bor i lägenhet), en annan är nån 100-200 meter från oss och den sista är nånstans i området jag bor i.

Då undrar man, är det värt det? Jag tänker främst latens då jag spelar b.la FPS spel, där ping är såklart viktigt. Vi fick också testa bredbandet, och vid test så fick man ~20 ms via wifi, men då var man precis bredvid routern.

Permalänk
Medlem

Fiber kommer alltid vara stabilare överlag, finns alltid mer potentiella störningskällor över trådlösa anslutningar. Enda gången jag skulle kunna rekommendera är om du vet att det historiskt sett varit massa problem med utrustningen i fibernätet och de vägrar fixa det ordentligt eller något sånt.

Kunde du testa hur mycket hastighet fick du faktiskt ut av de där 1000? Trådlöst har en tendens att även under optimala omständigheter inte nå upp till deras teoretiska hastigheter. Det har också en större tendens att påverkas av hur många använda som använder det just då, så hastigheter kan potentiellt sjunka märkbart under peak times.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag hoppade över till mobilt och har inga problem, men jag spelar inte heller online eller annat som kräver perfekt anslutning eller låg ping

Beror ju mycket på annat med, är du ofta på resande fot/husvagn så kan du ta med dig mobilt nät. Och också platsen där du bor, och priset.

Permalänk
Hedersmedlem

Kontakta din nuvarande ISP och förklara läget, eller se över möjligheten att byta. Rent tekniskt är det ju snordumt att ge upp fiber för luftburet, till ett hus som sitter fast i marken, så det är en ren avtalsfråga.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag själv kör uppkoppling genom telefonen (5G) kopplad med usb-kabel till datorn. Bor väldigt nära en mast och får ut ca 330 mbit, fungerar bra för surfning, streaming, nerladdningar för mig. Jag spelar väldigt sällan multiplay/co-op och inte sjutar spel så märker inte av några direkta latenser.
Men jag kan se på grafer och loggar att hastighet och latens och ping hoppar ständigt upp och ner så skulle inte rekommendera 5G för online spelande där du behöver stadig hastighet och ping som i skjutare.

Om du i huvudsak spelar hemifrån så skulle jag valt fiber med fast uppkoppling, och använda telefon som tillfällig uppkoppling när du är på resande fot eller i sommastugan eller liknande.

Permalänk
Medlem

Håll dig till trådat

Permalänk
Medlem

Skulle personligen aldrig ens överväga att byta bort fiber. Folk har dock olika krav.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kolla villkoren noga. Alla skriver obegränsad surf men en del har en gräns om 20 GB per dag sen måste kunden fylla på mer även om det inte kostar något så tillkommer ett moment. Andra har 100 GB per månad.

Ett välkänt bolag hade innan 5G kom obegränsad surf men i villkoren fanns en gräns om 1 TB per månad och en kännbar sänkning av hastighet månaden ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Kolla villkoren noga. Alla skriver obegränsad surf men en del har en gräns om 20 GB per dag sen måste kunden fylla på mer även om det inte kostar något så tillkommer ett moment. Andra har 100 GB per månad.

Ett välkänt bolag hade innan 5G kom obegränsad surf men i villkoren fanns en gräns om 1 TB per månad och en kännbar sänkning av hastighet månaden ut.

Varför inte skriva ut Telia... Det är dessa som kör med 1TB och sedan 5gb/s ... egen erfarenhet.!

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Byta 250/250 fiber mot 1000/100 5G? Aldrig i livet.

Dock, du har ju inte nämnt vad du betalar nu och vad du skulle betala för 5G-bredbandet.

Permalänk
Skrivet av freezeaim:

Hallå alla!

Så, vi fick nyss ett rätt så bra erbjudande från Tre här hos oss. Nämligen 1000/100, jämfört med 250/250 som vi har idag (bryr mig inte så mycket om uppladdning).

Jag vet att fiber är oftast bättre, men jag befinner mig i en position där jag har tre st 5G master bredvid mig. En är i gården (vi bor i lägenhet), en annan är nån 100-200 meter från oss och den sista är nånstans i området jag bor i.

Då undrar man, är det värt det? Jag tänker främst latens då jag spelar b.la FPS spel, där ping är såklart viktigt. Vi fick också testa bredbandet, och vid test så fick man ~20 ms via wifi, men då var man precis bredvid routern.

haft conviq mobilt bredband i 2år. aldrig varit så missnöjd... inte ens nör vi hade ringuppmodem

Permalänk
Medlem
Skrivet av freezeaim:

Hallå alla!

Så, vi fick nyss ett rätt så bra erbjudande från Tre här hos oss. Nämligen 1000/100, jämfört med 250/250 som vi har idag (bryr mig inte så mycket om uppladdning).

Jag vet att fiber är oftast bättre, men jag befinner mig i en position där jag har tre st 5G master bredvid mig. En är i gården (vi bor i lägenhet), en annan är nån 100-200 meter från oss och den sista är nånstans i området jag bor i.

Då undrar man, är det värt det? Jag tänker främst latens då jag spelar b.la FPS spel, där ping är såklart viktigt. Vi fick också testa bredbandet, och vid test så fick man ~20 ms via wifi, men då var man precis bredvid routern.

Aldrig i livet, som att byta bort vattenkranen mot flaskvatten.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag föredra en frontal lobotomi framför 5G istället för Fiber...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har du inget behov att ta med dig "internet" typ husvagn och sånt så ser inte jag någon anledning till att inte köra fiber om man har fiber i bostaden.
Skulle vara om prisskillnaden är stor.
Men på den tiden jag körde mobilt (runt 2012) var det 3g som var aktuellt och då kunde jag inte spela mellan kl 16-18 på eftermiddagarna pga jag tror nätet blev lite mer belastat då. Säkert bättre med moderna nät.
Sånt har jag inte upplevt på fasta nät varken adsl eller fiber.

Om man inte spelar tror jag de flesta klarar sig fint på 4g och 5g förutsatt att mottagningen är god. Man bör nog undvika mobila nät om man jobbar hemifrån också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av freezeaim:

Hallå alla!

Så, vi fick nyss ett rätt så bra erbjudande från Tre här hos oss. Nämligen 1000/100, jämfört med 250/250 som vi har idag (bryr mig inte så mycket om uppladdning).

Jag vet att fiber är oftast bättre, men jag befinner mig i en position där jag har tre st 5G master bredvid mig. En är i gården (vi bor i lägenhet), en annan är nån 100-200 meter från oss och den sista är nånstans i området jag bor i.

Då undrar man, är det värt det? Jag tänker främst latens då jag spelar b.la FPS spel, där ping är såklart viktigt. Vi fick också testa bredbandet, och vid test så fick man ~20 ms via wifi, men då var man precis bredvid routern.

Du verkar inte vara bunden vid ditt avtal som går över fiber, måste du binda dig med tre? Om inte, kan du skaffa en månad och prova och ha båda under den månaden, eller helt enkelt gå tillbaka till fiber om du inte är nöjd?
Är anledningen att du vill byta att det nya är snabbare?
Enligt de själva verkar normalhastigheten inte vara mycket att hurra för nämligen:

https://community.tre.se/abonnemang-45/3bredband-max-5g-4748

I din situation hade jag själv antingen slängt tres erbjudande i skräpet direkt, alternativt vänta till de som funderar på att gå över har bytat, och då försöka testa det utan att binda mig.

Och om den här raden från deras hemsida även stämmer på erbjudandet du fick: "Från 399 kr/mån i 36 mån med router", hade jag bett dem att aldrig kontakta mig igen.

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Fiber kommer alltid vara stabilare överlag, finns alltid mer potentiella störningskällor över trådlösa anslutningar. Enda gången jag skulle kunna rekommendera är om du vet att det historiskt sett varit massa problem med utrustningen i fibernätet och de vägrar fixa det ordentligt eller något sånt.

Kunde du testa hur mycket hastighet fick du faktiskt ut av de där 1000? Trådlöst har en tendens att även under optimala omständigheter inte nå upp till deras teoretiska hastigheter. Det har också en större tendens att påverkas av hur många använda som använder det just då, så hastigheter kan potentiellt sjunka märkbart under peak times.

Ja jag kunde testa och vid test, dock via Wi-Fi, så fick jag ca 600 Mbit/s utav 1000. Det är fortfarande betydligt snabbare än min nurvarande situation. Jag testade inte med kabel, så vet inte hur det hade sett ut där, speciellt med ping osv. Men sen också att jag har tre olika master bredvid mig, så tror jag knappast att de alla kan bli så pass belastade att det sjunker märkbart...

Skrivet av filbunke:

Byta 250/250 fiber mot 1000/100 5G? Aldrig i livet.

Dock, du har ju inte nämnt vad du betalar nu och vad du skulle betala för 5G-bredbandet.

Det hade varit billigare för 1000/100 än vad jag har nu. 1000/100 kostar ca 320 kr/månad, 250/250 ca 400 kr/månad.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du inget behov att ta med dig "internet" typ husvagn och sånt så ser inte jag någon anledning till att inte köra fiber om man har fiber i bostaden.
Skulle vara om prisskillnaden är stor.
Men på den tiden jag körde mobilt (runt 2012) var det 3g som var aktuellt och då kunde jag inte spela mellan kl 16-18 på eftermiddagarna pga jag tror nätet blev lite mer belastat då. Säkert bättre med moderna nät.
Sånt har jag inte upplevt på fasta nät varken adsl eller fiber.

Om man inte spelar tror jag de flesta klarar sig fint på 4g och 5g förutsatt att mottagningen är god. Man bör nog undvika mobila nät om man jobbar hemifrån också.

Jag hade hållit med om man inte är så nära en enda mast. Men nu är det så att jag har hela 3 master inom 500-ish meter bredvid mig, där en mast är mindre än 50 meter ifrån mig.

Skrivet av Bader:

Du verkar inte vara bunden vid ditt avtal som går över fiber, måste du binda dig med tre? Om inte, kan du skaffa en månad och prova och ha båda under den månaden, eller helt enkelt gå tillbaka till fiber om du inte är nöjd?
Är anledningen att du vill byta att det nya är snabbare?
Enligt de själva verkar normalhastigheten inte vara mycket att hurra för nämligen:

https://community.tre.se/abonnemang-45/3bredband-max-5g-4748

I din situation hade jag själv antingen slängt tres erbjudande i skräpet direkt, alternativt vänta till de som funderar på att gå över har bytat, och då försöka testa det utan att binda mig.

Och om den här raden från deras hemsida även stämmer på erbjudandet du fick: "Från 399 kr/mån i 36 mån med router", hade jag bett dem att aldrig kontakta mig igen.

Vi fick ett bättre erbjudande än vad hemsidan föreslår. Vi får ut det som ca 320 kr/månad i 24 månader. Sedan har vi också 2 veckors "öppet köp" om man ska säga så.

Men jag undrar hur stark skillnaden är egentligen. Jag har 3, om inte fler master bredvid mig. Så jag vet inte riktigt om det är så stor skillnad i ping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freezeaim:

Ja jag kunde testa och vid test, dock via Wi-Fi, så fick jag ca 600 Mbit/s utav 1000. Det är fortfarande betydligt snabbare än min nurvarande situation. Jag testade inte med kabel, så vet inte hur det hade sett ut där, speciellt med ping osv. Men sen också att jag har tre olika master bredvid mig, så tror jag knappast att de alla kan bli så pass belastade att det sjunker märkbart...

Det hade varit billigare för 1000/100 än vad jag har nu. 1000/100 kostar ca 320 kr/månad, 250/250 ca 400 kr/månad.

Jag hade hållit med om man inte är så nära en enda mast. Men nu är det så att jag har hela 3 master inom 500-ish meter bredvid mig, där en mast är mindre än 50 meter ifrån mig.

Vi fick ett bättre erbjudande än vad hemsidan föreslår. Vi får ut det som ca 320 kr/månad i 24 månader. Sedan har vi också 2 veckors "öppet köp" om man ska säga så.

Men jag undrar hur stark skillnaden är egentligen. Jag har 3, om inte fler master bredvid mig. Så jag vet inte riktigt om det är så stor skillnad i ping?

Skulle aldrig i livet gå till 5G för att spara 80kr. Det är inte lika stabilt och latensen är oftast högre.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Märkbar del av trådlösa ping ökningen kommer från själva tekniken snarare än hur långt det är till masten (även om det definitivt blivit bättre med tiden) plus saker som ökad risk för packet loss vilket resulterar i att packets måste skickas om och då får man en ping-spike helt plötsligt.

Plus när det gäller mobila anslutningar så får du ibland gräva väldigt djupt för att hitta fine print som nämner massa användningsbegränsningar, skulle inte vara så kul om du skriver på ett 24 månaders kontrakt sen visar det sig att du blir bandbredd begränsad över en viss användningsnivå eller nått sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

5G har i de flesta fall ungefär lika mycket i ping som 4G.
De finns två type av 5G SA (Stand Alone) och 5G NSA (Non Stand Alone). Har hittills bara sett NSA och det innebär 4G overhead för ping. De är först med SA som man räkna att det blir hygglig ping med 5G.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Om du gör en bredbandskollen eller speedtest.net så ser du din ping..

Spelar du FPS spel som tex Counter-strike 2 eller andra shooterspel har PINGEN en stor betydelse.. allt över 20ms är skit.

Jag har 9 ping med telia fiber. Skulle aldrig acceptrer över 20 ms och spela mycket FPS spel.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Med mobilband så får jag ibland såpass lite som 20ms, vilket är aningen bättre än fiber i ett hus i närheten. Däremot så är det ju rejält variabelt hur väl det fungerar på alla möjliga andra sätt. Dagtid när varenda mobil i närheten kollar på kattvideos eller nått så funkar inte alltid ens Netflix ordentligt. När de flesta gått och lagt sig går det oftast till och med att spela via GFN.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Byt inte bort fiber din fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freezeaim:

Det hade varit billigare för 1000/100 än vad jag har nu. 1000/100 kostar ca 320 kr/månad, 250/250 ca 400 kr/månad.

Aldrig att jag hade bytt ner mig för 80kr mindre per månad.

Och hastigheten via 5G kommer ha större problem än fiberhastigheten.

Permalänk
Medlem

Testa igen vid prime time när masten är överbelastad med alla andra som oxå fick erbjudande.
Nä Aldrig att jag skulle gå till mobilnät över Fiber.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Testa igen vid prime time när masten är överbelastad med alla andra som oxå fick erbjudande.
Nä Aldrig att jag skulle gå till mobilnät över Fiber.

Jag instämmer. Att förlita sig blint på trådlös kommunikation kommer fungera sämre i dålig väderlek eller vid högtrafik toppar. En optisk signal kan dessutom färdas betydligt längre än en radio signal så faktum är att om man skaffar ett batteri till fiberomvandlaren så kan man ha Internetuppkoppling än med en telemast som är några hundra meter bort ifall ett strömavbrott inträffar. Dessutom kan man räkna med att de flesta basstationerna kommer gå att ner vid ett långvarigt (mer än 3 timmar) strömavbrott.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Medlem

Skulle hellre gå tillbaka till ADSL 8/1 än att förlita mig på 5G som primär uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Har man 5G på mobilen är det bara att testa här och se vilken latens man kan förvänta sig. Teoretisk hastighet och praktisk är ofta vitt skilda ting. https://speed.cloudflare.com/

Permalänk
Avstängd

Jag hade personligt haft kvar fiber.

Permalänk
Medlem

Bra att mobilt bredband börjar bli konkurrenskraftigt igen. Synd att det är vid en så hög prisnivå.

Det är latens (”ping”) vid belastning, dvs ”buffer bloat” som är mest intressant att testa. I alla fall om man inte kan räkna med att ha endast en enhet som kör endast ett program (spel) inkopplad samtidigt. Det är inte normalfallet med Windows, som kan hitta på lite vad som helst i bakgrunden.

Det finns minst två större mätsajter som funkar via webbläsare, för att mäta buffer bloat.

Som nämnts bör man testa vid högtrafik, eftersom luften är ett delat medium.

Tre har väl publik IPv4 i sitt nät? Det gör i så fall dem till den minst oattraktiva mobildataoperatören.

Det spelar mindre roll hur många master du har i området, din enhet kommer koppla upp till en av dem. Om den har kapacitetsbrist får du lida. Det kommer garanterat förändras över tid, vilket gör att bindningstid är en extra dålig ide i mobilnät. Fördelen med att ha många master i närheten är att man (och grannarna) potentiellt har fler alternativ att välja mellan, men den fördelen försvinner mestadels om man binder sig i två år.

Jag hade inte valt en mobillösning eftersom det sntagligen hade inneburit att jag hade behövt ha ett kommunistkinesiskt modem i mitt nätverk.

Permalänk
Medlem

Fiber varje dag i veckan.

* Stabilitet, du har den bandbredden du har.
* Valfrihet, du kan välja vilken leverantör du vill.
* Du slipper vara bunden till en 5G routertillverkare

Men, är det så att du har oerhört tight ekonomi där 80 kronor i månaden spelar stor roll och är i behov av snabb download och har klienter som kan hantera det så kanske det är värt att testa.
Personligen så hade jag lätt offrat en pizza eller en stor stark på krogen i månaden för att ha kvar fiber.