Nya Google Pixel 8a är snäll mot plånboken

Permalänk
Melding Plague

Nya Google Pixel 8a är snäll mot plånboken

Släpps 16 maj, kostar 6 590 kronor och ska få mjukvaruuppdateringar i sju år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

Edit: Många svarade på min kommentar med att det inte är så dyrt o inflation o moms o bla bla bla. 2010 släpptes iphone 4. Den köpte jag för drygt 5000. Dvs exakt samma pris, med 35% inflation medräknat, som nya Pixel. Gå och läs forumtrådar från 2010 angående prissättningen. Det var knappast ord som "plånboksvänligt" som användes. Så återigen, när vande vi oss vid att så mycket pengar räknas som "billigt"?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Snällare mot plånboken än Pixel 8 pro skulle det väl stå. Behövde kosta max hälften om den skulle kunna räknas som "billigare" eller "snäll".
Sedan är frågan är den värd nästan 1000:- mer än föregångaren (7a)? Tycker inte det känns så om man tittar på specifikationerna.

Permalänk

Folk lever i inflations förnekelse. Tycker det är en bra telefon för pengarna räknat tidigare priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

499dollar blir idag ca 5500kr och sen moms på det. För 10 år sedan blev samma summa i dollar runt 3200 + moms.
Det är nog största skälet.
Sen har ju telefoner blivit en aning dyrare också samtidigt som dagens "budget" telefoner står sig rätt bra för de flesta, vilket jag inte tycker man kan säga de gjorde för 10 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

Kommer ihåg när en piggelin kostade 4kr.. vad hände?!

Permalänk
Medlem

Känns ändå som man får mer för pengarna idag, en Nokia 2110 som var något tyngre och med liknande batteritid kostade ungefär lika mkt 1995.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

Inflation och svag krona. Missat det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Verkligen inte. Google stod alltid för prisvärda telefoner förut, men nu är det sämre prestanda för sämre pris.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det är med batteritiden. Tensor är inte känd för att vara direkt strömsnål. Sedan kan jag tycka att 18W laddning lite väl lågt i dessa tider.

Permalänk
Medlem

fortfarande ingen QI2, trist

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

Inflation, dålig Svensk krona, krig, tiden går framåt osv. Knappast något någon missat.

Permalänk
Medlem

6a kostade mindre än hälften så mycket när familjen köpte den till syrran. Så hur den är snäll mot plånboken vettefan?! Bara för att deras andra modeller är ännu dyrare så innebär det knappast att den här är snäll mot plånboken. 😅

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

För långsam laddning. Köp av Pixel kan bli aktuellt när dom har betydligt snabbare laddning.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Snällare mot plånboken än Pixel 8 pro skulle det väl stå. Behövde kosta max hälften om den skulle kunna räknas som "billigare" eller "snäll".
Sedan är frågan är den värd nästan 1000:- mer än föregångaren (7a)? Tycker inte det känns så om man tittar på specifikationerna.

I princip allt är förbättrat ifrån 7a och inflationen är fortsatt hög och kronan svagare. Helt klart värt priset i jämfört med 7a. Dessutom är den väl priset exakt hälften? 8 pro verkar kosta ungefär 13000..?

Personligen tycker jag inte en telefon är värt över 6000 (köpte min 6a på bf hösten eller släpp för 3000), men det är en åsikt och har inget med artikeln att göra.
Har egentligen inga problem med prestanda eller batteriet. Jag hade tänkte att eventuellt byta till 8a på bf, men än med inbyte är det nog inte värt det [FÖR MIG].

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Folk lever i inflations förnekelse. Tycker det är en bra telefon för pengarna räknat tidigare priser

Skrivet av frong:

Inflation och svag krona. Missat det?

Skrivet av Nivity:

Inflation, dålig Svensk krona, krig, tiden går framåt osv. Knappast något någon missat.

Folk har inte mer i plånboken när kronan är svag och inflationen rusar så faktum kvarstår; priset för produkten är inte snällt mot plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Folk har inte mer i plånboken när kronan är svag och inflationen rusar så faktum kvarstår; priset för produkten är inte snällt mot plånboken.

Faktum kvarstår, priser är subjektiva.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Undrar hur det är med batteritiden. Tensor är inte känd för att vara direkt strömsnål. Sedan kan jag tycka att 18W laddning lite väl lågt i dessa tider.

Skrivet av Mytos:

För långsam laddning. Köp av Pixel kan bli aktuellt när dom har betydligt snabbare laddning.

Varför vill ni ha så snabb laddning? Sliter bara snabbare på batteriet med snabbladdning. Snabbladdade morsans Pixel 4a i förrgår och den med märkbart varm under snabbladdning. Jag har typ använt snabbladdning max 5-10 gånger under alla år som jag haft en telefon som haft stöd för snabbladdning. Jag laddar under natten och behöver ingen snabbladdning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

inget mer än att folk betalar högre priser.

Det finns gott om bra mobiltelefoner för 2000-3000kr som har och klarar allt man behöver i vardagen, och överlever 3-5 år utan problem.

De är t.o.m bättre än sk. "toppmodellerna" då de har större batteri och är mer energisnåla.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande en hög skarp kant på den där kameraflärpen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

10 år hände. Steppa upp för fan.

Ser ut som en riktig solid enhet. Hade jag inte varit i Apples ekosystem, så hade jag absolut övervägt denna.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Inflation, dålig Svensk krona, krig, tiden går framåt osv. Knappast något någon missat.

Varför går det så dåligt för Sverige? Är vi den enda som drabbats med svag valuta?

Permalänk
Medlem

Min fru köpte nyligen Pixel 8 för lägre pris (150x36) via Tre, tycker verkligen inte detta är så imponerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför går det så dåligt för Sverige? Är vi den enda som drabbats med svag valuta?

Vi är en liten valuta som inte klarar av lågkonjunktur och behålla värdet. Danmark klarar sig bättre pga låst mot euron.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är det fortfarande en hög skarp kant på den där kameraflärpen?

På a modellerna har den kanten alltid varit mindre, men det är en liten kant. Däremot rätt mycket mindre än icke a modellerna vad jag kunnat se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min fru köpte nyligen Pixel 8 för lägre pris (150x36) via Tre, tycker verkligen inte detta är så imponerande

Min tanke också, varför skulle man välja den här med den där hemska skärmkanten när P8 ligger så väldigt nära prismässigt?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Gällande Pixel 6a, 7a och även 7 så har de ju ofta sålts för långt under lanseringspris. Tror jag gav 2500 för barnens Pixel 6a, nya, men då var ju modellen över året. Pixel 7a har också sålts för bra priser, exempelvis med abonnemang. Pixel 7 (inte Pro, men inte 7a heller) kostade väl 4790 på erbjudande. Är Pixel 8a märkbart bättre än Pixel 7? Ja, längre uppdateringar såklart, men prestanda? Jag tycker det.

Elgiganten hade väl nåt erbjudande om 1500kr extra rabatt för en inbytesmobil, vilket (om man har en gammal värdelös mobil som accepteras som inbyte) ger ett kontantpris på kring 5000kr. Kanske får vi se bättre erbjudanden om ett halvår, det känns som att det är a-modellerna av Pixel som oftast dyker upp med nedsatt pris. Eller, så är jag hemmablind då det är a-modeller jag brukar kolla på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Personligen så betalar jag inte mer än 3000 kr för en telefon. Köpte för ett tag sedan Motorola Moto G84 5G för 2,600 kr. För det fick jag en 7,4 mm tunn 5G-telefon med 6,5 OLED-skärm (2400x1080), 12 GB, 256 GB, 5 000 mAh, TurboPower 30 W-laddning. Har den i två år och köper sedan en ny. Räcker gott och väl för mig som endast använder telefonen för att ringa, skicka sms och lyssna på musik/poddar när jag pendlar till/från jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Min tanke också, varför skulle man välja den här med den där hemska skärmkanten när P8 ligger så väldigt nära prismässigt?

Hemska skärmkanten?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Undrar hur det är med batteritiden. Tensor är inte känd för att vara direkt strömsnål. Sedan kan jag tycka att 18W laddning lite väl lågt i dessa tider.

G3 är väl bättre än G2 i alla fall. Borde vara ungefär samma skillnad mellan 7A och 8A som mellan vanliga 7:an och 8:an.

Har en 7A och även om batteritiden inte är direkt imponerande klarar den oftast en hel dag även med intensiv användning. Har dock alltid med mig en powerbank när jag t.ex. reser, något som jag aldrig behövde tänka på med min Zenfone 6.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD