Apple ber om ursäkt för den nya Ipad Pro-reklamen, som kritiker anser förminska kreativa människors förmåga. Reklamfilmen visades upp tidigare i veckan och nu har Apples vice marknadschef Tor Myhren svarat på kritiken.

Det är extremt viktigt för oss att utveckla produkter som förstärker kreativa människor runt om i världen. Vårt mål är alltid att kunna lyfta den variation av sätt som användare uttrycker sig själva genom att förverkliga sina idéer med en Ipad. Vi missade målet med den här videon och vi ber om ursäkt. – Tor Myhren

I reklamfilmen, som heter "Crush!" på Youtube, visas en hydraulisk press som krossar bland annat musikinstrument, kameror och målarfärg. När pressen stiger upp igen finns endast en Ipad Pro kvar.

Reklamfilmen tolkas av många inom konstvärlden som att Apple ser ned på traditionella sätt att skapa konst och att Ipaden är ett bättre verktyg för kreativt arbete. Bland andra har skådespelaren Hugh Grant kallat reklamfilmen för "Den mänskliga upplevelsens förstörelse".