Apple ber om ursäkt för kritiserad reklam

Permalänk
Melding Plague

Apple ber om ursäkt för kritiserad reklam

Apple erkänner att de "missade målet" med Ipad Pro-reklamen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul när folk misstolkar med flit och sedan låtsas bli upprörda. Den tilltänkta symboliken i reklamfilmen är ju uppenbar.

Nu ska jag ta en dusch, känns smutsigt att behöva försvara Apple.

Permalänk
Medlem

Alla är så känsliga nu för tiden

Permalänk
Medlem

Haha jag blir inte förvånad över att det väcks reaktioner från detta, men jag tycker inte alls att det är kontroversiellt, helt ok reklamfilm. Däremot tänker jag på garageband som jag antar de flesta, och det är väl inte ens tillverkat av Apple eller?

Apple får tacka er sweclockers, förstå gången jag ser en apple reklam på minst 3-5 år (förutom vision pro, som jag sökte upp själv)

Permalänk
Sötast

2020 ett decennium som kan kortas ner till ordet/ljudet: "Wäääääääh"

Personligen är jag upprörd över hur bokstaven F ser ut i bildtexten ovan.
Jag har numera cancellerat mig själv.

Permalänk
Medlem

Enda felet Apple gjort är att be om ursäkt. Rätt svar hade varit att dra en harang ur Kapten Haddocks ordlista.

Med det sagt gillar jag inte att de förstör en massa saker i reklamen, även om det var snyggt gjort.

Permalänk
Medlem

Tycker att det var en grym reklam.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Lättkränktheten har inga gränser.

Jag tycker för övrigt reklamen var riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Tycker dom skulle gjort tvärtom: Krossat en Ipad och ut kommer en massa roliga saker istället

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tycker dom skulle gjort tvärtom: Krossat en Ipad och ut kommer en massa roliga saker istället

Ja, då hade det ju kunnat vara sevärt.

Den här nothingburgern orkar jag inte ens titta på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tyckte att det var en vansinnigt dålig reklam, som någon ovan sa hade det funkat bättre åt andra hållet, med det sagt förväntar jag mig inte att folk ber om ursäkt för reklamer som jag personligen tycker är dåliga. I så fall skulle 95% av alla reklamer falla dit. Moving on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tycker dom skulle gjort tvärtom: Krossat en Ipad och ut kommer en massa roliga saker istället

Skulle hellre vilja ha den lagom stora CRT TV:n än denna iPad för jag är ute efter en sådan till mina retrokonsoler.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ursäkten kom efter "kopierings rykten" börja spridas, LG's reklam från 2008. 🙂

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Apple ber om ursäkt för den nya Ipad Pro-reklamen, som kritiker anser förminska kreativa människors förmåga.

Om något har väl kreativa människors mentala förmåga minskat om den filmen var sååå stötande

Men men, snart ersätts hela högen av AI ändå.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alltid lika kul när folk misstolkar med flit och sedan låtsas bli upprörda. Den tilltänkta symboliken i reklamfilmen är ju uppenbar.

Nu ska jag ta en dusch, känns smutsigt att behöva försvara Apple.

Jag kan bara hålla med her.

Än så mycket jag ogillar Apple och deras hopplösa prissättning och inlåsta infrastruktur, så tycker jag den reklam är helt genial.

Alla dom prylarna som dom viste i pressen där, är ett tillbakablick på mitt liv från tidigt 80 talet tills nu, och säker många andra med, jag är inte fast i nostalgin, jag har den senaste teknik och utnyttjar den med glädje. Så för mig så säger den reklamen följande:

Vi har pressat allt du tycker om i hela ditt liv - och nu kan du ta ditt liv med dig överallt, alltid utan 1000 prylar som översvämmar ditt liv, i en liten praktisk grej.

Helt klockrent - fast priset på en 2TB enhet är ju helt galet i Sverige, 28K sek. Urgh...

Permalänk
Avstängd

Så många snöflingor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Ursäkten kom efter "kopierings rykten" börja spridas, LG's reklam från 2008. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=SblMbEsMq8Q

Haha fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Ursäkten kom efter "kopierings rykten" börja spridas, LG's reklam från 2008. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=SblMbEsMq8Q

What... är ju 100% kopia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Ursäkten kom efter "kopierings rykten" börja spridas, LG's reklam från 2008. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=SblMbEsMq8Q

Haha det är ju inte kopieringsrykten. Det är ju 100% bekräftelse!
Folk som jobbar med reklam på den nivån är 100% medvetna om att detta var en kopia, käzz!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också reklamen var bra. Man börjar bli redigt trött på att alla är så lättkränkta nu för tiden för minsta lilla. Hopps det är en övergående trend.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha det är ju inte kopieringsrykten. Det är ju 100% bekräftelse!
Folk som jobbar med reklam på den nivån är 100% medvetna om att detta var en kopia, käzz!

Jag undrar om Apple var medvetna om det eller om företaget som gjorde reklamen numera disciplineras i Tim Cooks källare.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på är "retoriken/budskapet" i filmen.
Dom förstör saker som håller i evigheter, som går att underhålla och föra vidare. Som dessutom redan kan ha varit med i årtionden och skapat samt uppmuntrat kreativitet och nöjen. Förts vidare genom generationer.
Och påstår att det nu finns i en iPad, där inget motsvarande finns. Alla appar kostar pengar, saknar äganderätt, går inte att dela med sig. Dessutom kommer dom högst sannolikt inte finnas kvar lika länge. För att inte nämna paddan i sig som kommer sluta att supporteras inom en inte allt för snar framtid och bara bli skrot.

Jag är varken för eller emot apple och Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag kan bara hålla med her.

Än så mycket jag ogillar Apple och deras hopplösa prissättning och inlåsta infrastruktur, så tycker jag den reklam är helt genial.

Alla dom prylarna som dom viste i pressen där, är ett tillbakablick på mitt liv från tidigt 80 talet tills nu, och säker många andra med, jag är inte fast i nostalgin, jag har den senaste teknik och utnyttjar den med glädje. Så för mig så säger den reklamen följande:

Vi har pressat allt du tycker om i hela ditt liv - och nu kan du ta ditt liv med dig överallt, alltid utan 1000 prylar som översvämmar ditt liv, i en liten praktisk grej.

Helt klockrent - fast priset på en 2TB enhet är ju helt galet i Sverige, 28K sek. Urgh...

Men blir du mer sugen på en LG Renoir eller på en iPad ?

Som i inlägg 20463484
Där @Madsoul visar att LG gjort samma sak som Apple. Bara det att Apple är 16 år efter (med reklamen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men blir du mer sugen på en LG Renoir eller på en iPad ?

Som i inlägg 20463484
Där @Madsoul visar att LG gjort samma sak som Apple. Bara det att Apple är 16 år efter (med reklamen).

Ah, just det. Jag hade aldrig sett den reklam förut, men ja - det är visst en rak (well, horisontell) reklam kopia
av samma koncept som LG, fast lite annat produkt.

Permalänk
Medlem

Är väl bra att man kan göra musik utan att kunna spela instrument, eller ha råd med alla instrument, eller utan att hyra in alla instrument? Med AI blir det ännu bättre, jag gissar att en majoritet av jinglarna/reklammusiken kommer att vara mestadels AI-genererat inom kort, därefter spel- och filmmusik, och även listmusik. Men, det betyder ju inte att live-musiker blir helt onödiga, inte heller att övriga kreatörer slängs på hälleberget som övermogen tång.

Men visst var den lite brutal. Apple har ju, gissar jag fördomsfullt, oproportionerligt många användare bland dem som kallar sig kreatörer, skapare, konstnärer, musiker, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tycker att det var en grym reklam.

Skrivet av DasIch:

...

Med det sagt gillar jag inte att de förstör en massa saker i reklamen, även om det var snyggt gjort.

Om man bortser från att Apple reklamen är plagiat på LGs reklam så tycker jag det var snyggt utfört.

Men är heller inte helt förtjust i att de förstör en massa saker som troligtvis var funktionella och inte skrot innan de blev förstörda.

Det är som att reklamen signalerar (minst) två olika saker.

Den ena är att en iPad ersätter alla de saker som var i pressen.
Det är väl detta Apple vill signalera.

Det andra är som en slags uppmuntran till slit och släng och förstörelse.
Uppmuntra e-waste och annan waste.
Lite som att Apple har liknande miljötänk som Anti-environmentalists

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag börjar skönja ett litet intressant fenomen i kommentarstrådar om reaktionerna på den här reklamfilmen.

Antingen så startar kommentarstråden med ett par inlägg med temat "Åh vilka snöflingor som blir upprörda för ingenting" och sen ser man man nästan bara inlägg av samma stil i resten av kommentarstråden.

Eller så börjar kommentarstråden med "Åh, det var verkligen okänsligt av Apple. Hur tänkte de", och sen ser man mest bara inlägg av den typen.

Jag tror att kommentarer av den första typen tenderer att tysta kommentarer av den andra typen, därför att debattklimatet blivit för rått.
På forum där man kan rösta både upp och ner och de alltför nedröstade kommentarerna döljs, så brukar kommentarer av den första typen röstas ner till rännstenen där de hör hemma.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Hmm.. Jag börjar skönja ett litet intressant fenomen i kommentarstrådar om reaktionerna på den här reklamfilmen.

Antingen så startar kommentarstråden med ett par inlägg med temat "Åh vilka snöflingor som blir upprörda för ingenting" och sen ser man man nästan bara inlägg av samma stil i resten av kommentarstråden.

Eller så börjar kommentarstråden med "Åh, det var verkligen okänsligt av Apple. Hur tänkte de", och sen ser man mest bara inlägg av den typen.

Haha, ja, har noterat samma sak. De första inläggen slår an tonen för hela tråden. Sällan eller aldrig det vänder någonstans mitt i

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Personligen så känns budskapet väldigt själlöst och dystopiskt. En grå trist press står i en färglös lokal med massa färgglada redskap/prylar som varit använda för att skapa konst/musik/upplevelser/glädje genom åren. De pressas sönder av den själlösa psykotiska tyngden av ett multinationellt företag och ersätts av en lika meningslös surfplatta som efter några år kommer hamna på en soptipp. Säger allt om Apple och dess ledarskap att ingen med makt att säga nej stoppade reklamen.

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Alla är så känsliga nu för tiden

Antalet överkänsliga är nog liknande som förr.
Skillnaden verkar snarare vara att vanligt folk av någon anledning lyssnar på dem nu för tiden.