Den senaste tiden har onekligen varit turbulent i spelbranschen i stort och Microsofts Xbox-division har specifikt hamnat i strålkastarljuset den senaste veckan. Under tisdagen tillkännagavs att speljätten avyttrar verksamheten i tre spelstudios – Tango Gameworks, Arkane Austin och Alpha Dog Games.

I samband med detta ställer Xbox-chefen Sarah Bond upp på en intervju under bransch-konferensen Bloomberg Tech Summit. Under intervjun riktades frågor om spelindustrins avstannade tillväxt och den senaste tidens nedläggningar mot Xbox-chefen.

Det är alltid utomordentligt svårt när vi behöver fatta sådana beslut... När vi riktade blicken mot de fundamentala trenderna i hela branschen känner vi en skyldighet att se till att spelen vi skapar, enheterna vi bygger och tjänsterna vi erbjuder finns där vid varje givet tillfälle. Även när spelindustrin inte växer, när vi tar oss igenom en övergångsperiod - Sarah Bond, Xbox-chef

Vidare berättar hon att nedskärningarna är ett resultat av Xbox-divisionens åtagande att bli lönsam. Samtidigt trycker hon på vikten av att ha ett brett utbud på plattformen och målsättningen att ha både större och mindre titlar.

Xbox-President-Bond-on-the-Gamer’s-Future-5-7-screenshot.jpg

Bildkälla: Eurogamer via Bloomberg

En av de studios som bekräftades läggas ned under veckan var Tango Gameworks som under fjolåret släppte det hyllade spelet Hifi-Rush. På frågan gällande Tango Gameworks specifikt trycker Bond återigen på vikten av att erbjuda ett brett utbud.

En av de sakerna jag älskar med spelbranschen är att det är en kreativ konstform, det betyder att varje situation och mått på framgång är unikt för varje spelstudio. - Sarah Bond, Xbox-chef

Flertalet av Bonds svar i intervjun har kritiserats för att undvika frågorna eller vara motsägelsefulla. I ett blogginlägg från den tidigare Microsoft-anställde PR-chefen Brad Hilderbrand är Xbox-divisionen just nu i en tuff kamp för att öka lönsamheten.

gamepass.jpg

Bland annat skriver han att företagets storskaliga satsning på Game Pass har resulterat i låg lönsamhet för flera av titlarna som distribueras därigenom. Därtill menar han att uppköpen av Bethesda och Activision Blizzard ökat kraven på lönsamhet för Xbox-divisionen.

Xbox brukade vara mer eller mindre lika betydelsefulla som ett avrundningsfel i Microsofts bokföring. Sedan gav de sig ut på en shoppingtur och spenderade massor av pengar på Bethesda, men mångdubbelt mer på Activison. Nu har Saurons öga vänt sig mot dem och Xbox förväntas tjäna tillbaka de 70 miljarder USD som spenderats på uppköpet, eller i alla fall göra ordentliga nedskärningar samtidigt som de försöker - Brad Hilderbrand, före detta PR-chef, Microsoft

Det onekligen en beklaglig situation för alla de utvecklare som nu behöver se sig om efter nya jobb. Exakt vad som väntar i framtiden för Xbox är ännu oklart, men eventuella prishöjningar på Game Pass och släpp av fler spel på konkurrenternas plattformar är nog långt från uteslutet.

Använder du Game Pass? Diskutera i tråden!