EA-chef vill se mer reklam i spel igen

Permalänk
Melding Plague

EA-chef vill se mer reklam i spel igen

Spelbolagets VD har föreslagit riktade, dynamiska annonser i storspel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv vill jag se mindre EA i spel. Maken till skitföretag får man faktiskt leta efter.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Själv vill jag se mindre EA i spel. Maken till skitföretag får man faktiskt leta efter.

Ubisoft?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Farming simulator 24 är nog det värsta spel med reklam i. Jag har polare vars fru undrar varför i helskotta står det en John Deere traktor på uppfarten?

Men reklam och Vendor lock in is the future.

Permalänk
Medlem

Jag betalar för TV, film och spel för att SLIPPA reklam.
Mina behov, som dom vill använda som bas, är att slippa se reklam.
Dom gör det verkligen enkelt att välja bort EA-spel.

Permalänk
Snusfri

Beror helt på vilket spel och hur det implementeras.
Tex billboards med reklam för riktiga produkter och tjänster kan öka inlevelsen, likaså om det tex dricks läsk, öl osv som är riktiga märken.

Tar man spel från EA som exempel så riktig reklam på skyltar i FC, NHL och liknande har jag inget emot.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Alternativ rubrik: "EA-chef vill bli mer hatad"

Permalänk
Medlem

Sitter och spelar igenom Need for Speed Underground 2 och ser Burger King och Subway billboards lite här och var, helt okej för min del som produktplacering men avbryter reklamen mitt spelande så avinstalleras skiten, gäller även mobilspel vilket har lett till att jag har 0 mobilspel på min telefon

(exempelfoto stulet från google)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Beror helt på vilket spel och hur det implementeras.
Tex billboards med reklam för riktiga produkter och tjänster kan öka inlevelsen, likaså om det tex dricks läsk, öl osv som är riktiga märken.

Tar man spel från EA som exempel så riktig reklam på skyltar i FC, NHL och liknande har jag inget emot.

Andrew Wilson har nog ej i siktet att sluta där. Hans vision är nog mer lik free to play mobilspel, förmodligen värre.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Risken finns att det blir som vissa mobilspel man direkt av installerar när man ser: your game will continue after this advertisments.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om han är så förtjust i reklam, så kan han väl tatuera lite reklam i nyllet på sig själv istället.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste kanske inte måla fan på väggen här.
Spotify erbjöd väl nästan exakt samma sak när de var nya - vilket ju var en dundersucce ;).
Alltså att byta ut en betalmodell av verk mot gratis tillgång av verk. Plus reklam.
Så det beror kanske lite på hur man ramar in berättelsen hehe.

Det kan ju alltså vara så att EA tänkt vikta mer åt reklamhållet än mikrotransaktioner för sina gratisspel. Nästa apex legends/mobilsspel and so oen. Vilket kanske är rätt? I dont know.

Med det sagt så har EA legat i rätt bra för att skamfila sitt eget rykte och ta finansieringsmodeller för långt i märkliga vägar.
Så jag förstår om de inte är helt betrodda i förväg här heller hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gör man det snyggt så varför inte! Kan tänka mig i spel som gta, om alla reklamskyltar i butiker billboards längs med vägar osv va dynamiska och var äkta reklam så go for it!

Är det en ruta som poppar upp så fort man pausar så kan han gå och dö!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om de skjuter in reklam på platser där det finns reklam i verkligheten och det inte påverkar spelupplevelsen mer än att det finns där så kan det fungera.

I EAs exempel tänker jag t.ex. sportspel där det ändå är annonstavlor, med antingen låtsasreklam eller riktig reklam, vet inte om det spelar någon jätteroll för spelaren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

meh. jag är inte nödvändigtvist mot all reklam, om det inte är dålig reklam, och om det implementeras på rätt sätt. Som produktplaceringar. Samma som i filmer ska det va i spel, man vill inte att filmen stoppas upp för att visa en orelavant reklamfilm. Men att ha reklam på sidorna av spelplanen i en arena eller racingbana, att ha reklamskyltar i staden som passar in eller annat liknande inkorporerat i spelet kan vara helt okej.

edit: ser att många är på samma spår. Men det som artikeln nämner om ubisofts spel låter ju inte kul alls, med blockerande annons mitt i spelandet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Man måste kanske inte måla fan på väggen här.
Spotify erbjöd väl nästan exakt samma sak när de var nya - vilket ju var en dundersucce ;).
Alltså att byta ut en betalmodell av verk mot gratis tillgång av verk. Plus reklam.
Så det beror kanske lite på hur man ramar in berättelsen hehe.

Fast de nämner ju AAA-spel. Det är väl inte många AAA-spel som är gratis? Det är väl en definitionsfråga om det finns några alls?
Har mycket svårt att tro att de skulle släppa sina största spel gratis mot att det är reklam, istället för att ta typ 70 euro betalt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast de nämner ju AAA-spel. Det är väl inte många AAA-spel som är gratis? Det är väl en definitionsfråga om det finns några alls?
Har mycket svårt att tro att de skulle släppa sina största spel gratis mot att det är reklam, istället för att ta typ 70 euro betalt.

battleroyale spelen tänker jag på, kanske de med lite mindre mikrotransaktioner och reklam än fortnite, som cod warzone.

Permalänk
Medlem

Plakat med riktig reklam där det normalt är påhittad reklam i spel är väl helt okej, men med tanke på hur mycket reklamen inkräktar på själva sporten i många lägen i verkligheten så kommer det här nog inte bli annat än ännu värre.
Rörliga skyltar i handboll så att man varken ser bollen eller vilket lag spelarna tillhör till den grad att det kan störa spelarna eller reklamavbrott "power break" i ishockey så att spelarna aldrig behöver ha samma kondis som förr, då blir det ju bara löjligt.

Det är här det är viktigt att hålla rågången för ger man dem ett lillfinger så tar de hela armen.
Är spelet gratis har jag dock inga invändningar mot reklam, "beggars can't be choosers", glöm då inte bort att personuppgifter är hårdvalutan de helst tar, men någon dollar för att få kreditkortsuppgifterna och tillåtas böta folk är ju såklart smarrigt också. Dröjer väl inte länge förrän man kan köpa digitala kläder på kredit.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Fast de nämner ju AAA-spel. Det är väl inte många AAA-spel som är gratis? Det är väl en definitionsfråga om det finns några alls?
Har mycket svårt att tro att de skulle släppa sina största spel gratis mot att det är reklam, istället för att ta typ 70 euro betalt.

Apex legends från EA får väl ändå räknas dit tror jag. Det är gratis - innan den här reklamökningen dessutom ;).

Så det är väl inte helt otänkbart att de vill satsa på fler spel med upplägg som saknar den där "köp spelet"-tröskeln. Om det nu lönar sig över tid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oliver91:

Sitter och spelar igenom Need for Speed Underground 2 och ser Burger King och Subway billboards lite här och var, helt okej för min del som produktplacering men avbryter reklamen mitt spelande så avinstalleras skiten, gäller även mobilspel vilket har lett till att jag har 0 mobilspel på min telefon <Uppladdad bildlänk>

(exempelfoto stulet från google)

Nu kanske du inte gillar mobilspel av andra orsaker, men specifikt relaterat till reklam vill jag nämna att spel publicerade på Apple Arcade får inte ha mikrotransaktioner, reklam etc.

Har också svårt för mobilspel i allmänhet just p.g.a. sådant, så ser Apple Arcades krav som en "killer feature".

Håller sedan med om det du skriver: är reklamen i form av billboards eller liknande är det ju helt OK. Nästan tillför något för så ser det ju ut "i verkligheten".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gör man det snyggt så varför inte! Kan tänka mig i spel som gta, om alla reklamskyltar i butiker billboards längs med vägar osv va dynamiska och var äkta reklam så go for it!

Är det en ruta som poppar upp så fort man pausar så kan han gå och dö!

För att man redan betalar 600-800kr+ för ett spel. Varför ska jag behöva bli matad med reklam då?

Permalänk
Medlem

När man spelar så vill man ju transporteras bort från vår värld till en annan och då tycker jag inte annonser från vår värld passar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Själv vill jag se mindre EA i spel.

Tycker du spelen är för stora eller för många? Bådeoch kanske?

Permalänk
Medlem

Reklam han ju vara rätt ofarligt. Typ när de var Durscell (?) batterier i Alan Wake eller för den delen "riktig" sponsorreklam I sportspel på arenor osv.

Det sagt så kommer jag inte spela spel där reklam avbryter spelandet eller för den delen när reklamen inte passar i spelet (Bionic Commando, där apokalypsne avbryts av store reklampelare för nVidia 😂)

Permalänk
Medlem

I alla andra sammanhang får användaren någon form av innehåll för att man utsätts för reklam.
Borde gälla här också, fast är ju EA som det handlar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

När man spelar så vill man ju transporteras bort från vår värld till en annan och då tycker jag inte annonser från vår värld passar in.

Sant, men vissa kanske uppskattar "realism" i spel? Lite för realistiskt med reklam från verkligheten, dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

gäller även mobilspel vilket har lett till att jag har 0 mobilspel på min telefon

Då har du testat fel spel.

Permalänk
Medlem

Fan ta reklam. Fan ta EA.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Sitter och spelar igenom Need for Speed Underground 2 och ser Burger King och Subway billboards lite här och var, helt okej för min del som produktplacering men avbryter reklamen mitt spelande så avinstalleras skiten, gäller även mobilspel vilket har lett till att jag har 0 mobilspel på min telefon <Uppladdad bildlänk>

(exempelfoto stulet från google)

Det där kan jag också leva med. Tänker på cyberpunk som redan har en massa låtsasreklam precis över allt. Byt ut en billboard mot burger king så märker man det knappt

Permalänk
Medlem

Riktad reklam som de pratar om tror jag kommer bli svårt att få in i spelet på ett fint sätt. Skulle ta för lång tid att styla reklamen så den passar in i spelvärlden i många fall. Då skulle den kosta för mycket för den lilla exponering man får. Så det blir att slänga in reklam lite här och där som inte passar in och kommer störa upplevelsen.

Jag är ok med reklam som passar in i den värld man spelar i. T.ex om jag i farming simulator 22 skulle köra förbi butiken som säljer traktorer och det är posters och vimplar från ett traktormärke, det passar in och är helt ok enligt mig. Men skulle det vara reklam för en dammsugare från en onlinebutik så känns det bara fel.

Sport och racing simulatorer skulle kännas lite tomma utan reklam/sponsorer. Tråkigt nog så börjar horribel reklam komma in i tv, reklam som animerats och lagts in av tv-bolaget vill jag inte röra med en 30m pinne.