Hur funkar det med cookie lagen för sin egna hemsida som inte samlar inte någon information?

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med cookie lagen för sin egna hemsida som inte samlar inte någon information?

Jag har en hemsida som ger information om mig själv och mina sociala medier. Jag samlar inte in någon information om ip-adresser eller någon annan slags statistik från användare. Jag är ny på cookies och är inte helt säker på vad det är, förutom att det är data? Alltså information om användare?

Behöver jag använda en ruta på min hemsida när någon besöker den första gången som säger att den lagrar cookies och skriva vad för typ av cookies den samlar in och så vidare? Även om jag inte samlar in något?

Permalänk
Medlem

Finns det inga cookies och du inte samlar in någon som helst information så är det inget du behöver tänka på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag har en hemsida som ger information om mig själv och mina sociala medier. Jag samlar inte in någon information om ip-adresser eller någon annan slags statistik från användare. Jag är ny på cookies och är inte helt säker på vad det är, förutom att det är data? Alltså information om användare?

Behöver jag använda en ruta på min hemsida när någon besöker den första gången som säger att den lagrar cookies och skriva vad för typ av cookies den samlar in och så vidare? Även om jag inte samlar in något?

Om du inte använder kakor på din site behöver du inte göra något.
Om du använder lokala kakor för funktionella ändamål (hålla koll på vem som är inloggad, etc) behöver du informera om kakorna och hur de används (till exempel på en egen sida) men behöver inte fråga om lov.
Om du låter tredjepart spåra dina användare, exempelvis för reklamsyfte behöver du informera om det och ge besökare en möjlighet att tacka nej, samt respektera detta.