Visma Administration 2000, det går inte att öppna företag.

Permalänk
Medlem

Visma Administration 2000, det går inte att öppna företag.

Jag använder Visma Administration 2000 Version 5.4.

När jag använde programmet före jul fungerade det problemfritt, men inte nu längre. Kanske någon klok forummedlem har tips på en lösning?

Då jag startar programmet och ska välja vilket företag jag ska öppna blir det problem. Det kommer upp ett ett blått fält "Förgyll din arbetsdag med vår nya startsida". Samtidigt kommer det upp en ruta med felmeddelande med felmeddelande om skript. Oavsett om jag väljer Ja eller Nej för att fortsätta köra skript så lyckas jag inte öppna företaget.

Detaljerad beskrivning av förloppet nedan:

"Ett fel har uppstått i skriptet på den här sidan."
Rad 324
Tecken 78
Fel Syntaxfel
Kod 0
Url https://vismaspcs.se/min-sida/ADMIN/5.4?ccat=0&flag=0&prod=AD...
Vill du fortsätta att köra skript på den här sidan?
Det finns alternativen Ja eller Nej.

Väljer jag Ja kommer ny felruta upp:
"Ett fel har uppstått i skriptet på den här sidan."
Rad 0
Tecken 0
Fel Script error
Kod 0
Url https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id=GTM-P82J3F
Vill du fortsätta att köra skript på den här sidan?
Det finns alternativen Ja eller Nej.

Väljer jag Ja kommer ny felruta upp:
"Ett fel har uppstått i skriptet på den här sidan."
Rad 0
Tecken 0
Fel Script error
Kod 0
Url https://cdn.wootric.com/wootric-sdk.js
Vill du fortsätta att köra skript på den här sidan?
Det finns alternativen Ja eller Nej.

Väljer jag Ja kommer ny felruta upp:
"Ett fel har uppstått i skriptet på den här sidan."
Rad 373
Tecken 9
Fel Egenskapen eller metoden wootric stöd inte av objektet
Kod 0
Url https://vismaspcs.se/min-sida/ADMIN/5.4?ccat=0&flag=0&prod=AD...
Vill du fortsätta att köra skript på den här sidan?
Det finns alternativen Ja eller Nej.

Väljer jag Ja kommer inga fler felrutor upp, men företaget öppnas inte.

Permalänk
Medlem

Eftersom sidan ska vara byggt för den versionen så lutar det mot att Visma har råkat ha sönder något, så du får nog kontakta deras support.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde installation på annan PC. Resultatet blev detsamma. Samma felmeddelanden.

Permalänk
Medlem

Du betalar 8970 kr per år för support? Om inte så sitter du pyrt till. Om du gör det så har du rimligen tillgång till bättre support än Sweclockers.

Utan att ha en aning: Programmet bäddar in en webbläsare. Programmet kör ActiveX eller liknande scriptlösning i webbläsaren. Microsoft har uppdaterat webbläsaren och tagit sönder scriptet. Den usla lösningen är i så fall att installera på ett gammalt osäkert och ouppdaterat Windows och sedan dra ut internetsladden ur hårddisken så att Windows garanterat inte klarar av att uppdatera sig mer (eller kan kommas åt utifrån). Den korrekta lösningen är att få en uppdaterad fungerande version av Visma.

Edit: Sidan laddas visst från internet, så det kan helt enkelt vara att bara vänta till efter helgen så att felet upptäcks av någon som orkar ringa in och klaga och sidan blir uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Tack KAD för konstruktiva råd.

När jag väljer att öppna företag dyker, som sagt, blått fält upp med "nya startsida". Sen blir det skriptfel på url:https://vismaspcs.se/min-sida/ADMIN/5.4?ccat=0&flag=0&prod=ADMIN&ver=5.4&bur=0

Den url:en är en sida med information, tips och reklam för utbildningar. En helt onödig sida som jag aldrig läser. Likväl verkar det vara den som orsakar problemet. Öppnar man länken i en webbläsare ser sidan OK ut, men programmet klarar tydligen inte att öppna den.

Ungefär som att kommunikationen mellan Webbläsare och programmet inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Vi har inte möjlighet att hjälpa dig med piratkopierade program än mindre program som är beroende av internet.

Enkla svaret är att du behöver en nyare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi har inte möjlighet att hjälpa dig med piratkopierade program än mindre program som är beroende av internet.

Enkla svaret är att du behöver en nyare version.

Eller en ännu äldre version kanske?

Vi använde fortfarande ett bokföringsprogram från Visma från 1998. Det fungerar utmärkt utan internet och det kräver inte någon prenumeration till Visma.

En stor nackdel är att det inte fungerar på nyare operativsystem än Windows XP, men det löser vi med en VM specifikt för det programmet. Det hade varit både dyrare och krångligare att byta till en nyare version och den enda som skulle tjäna något på det är Visma.

@Boppo Vad händer om du drar ur nätverkskabeln/stänger av WiFi och försöker då?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eller en ännu äldre version kanske?

Vi använde fortfarande ett bokföringsprogram från Visma från 1998. Det fungerar utmärkt utan internet och det kräver inte någon prenumeration till Visma.

En stor nackdel är att det inte fungerar på nyare operativsystem än Windows XP, men det löser vi med en VM specifikt för det programmet. Det hade varit både dyrare och krångligare att byta till en nyare version och den enda som skulle tjäna något på det är Visma.

@Boppo Vad händer om du drar ur nätverkskabeln/stänger av WiFi och försöker då?

Ja, men bara om du har en licens. Har du inte rätt att använda grejerna ska det inte diskuteras här.

Det finns moderna alternativ om något måste köras offline. Handlar det bara om att prova så kan han prova Visma eEkonomi i 20 dagar gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eller en ännu äldre version kanske?

Vi använde fortfarande ett bokföringsprogram från Visma från 1998. Det fungerar utmärkt utan internet och det kräver inte någon prenumeration till Visma.

En stor nackdel är att det inte fungerar på nyare operativsystem än Windows XP, men det löser vi med en VM specifikt för det programmet. Det hade varit både dyrare och krångligare att byta till en nyare version och den enda som skulle tjäna något på det är Visma.

@Boppo Vad händer om du drar ur nätverkskabeln/stänger av WiFi och försöker då?

Hej @nu1mlock
Tack för tipsen.
Utan internet visas "Ingen kontakt med vismaspcs.se", Min sida kan inte visas.
Men det går att öppna företaget och jobba med bokföringen. Tack för det, det är en nödlösning.

Idealiskt vore om det fungerade trots att datorn är uppkopplad. Finns det något sätt att ställa in så att Visma inte ska nyttja internetuppkopplingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Hej @nu1mlock
Tack för tipsen.
Utan internet visas "Ingen kontakt med vismaspcs.se", Min sida kan inte visas.
Men det går att öppna företaget och jobba med bokföringen. Tack för det, det är en nödlösning.

Idealiskt vore om det fungerade trots att datorn är uppkopplad. Finns det något sätt att ställa in så att Visma inte ska nyttja internetuppkopplingen?

Du borde kunna ställa in i Windows brandvägg att inte tillåta åtkomst för SPCS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du borde kunna ställa in i Windows brandvägg att inte tillåta åtkomst för SPCS.

Hejsan @nu1mlock
Det fungerade perfekt. Problemet löst.
Tusen tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Hej @nu1mlock och alla andra.
Programmet har fungerat bra de senaste 5 veckorna, men inte längre.
Jag startar programmet och väljer företag som ska öppnas. Istället för att företaget öppnas dyker det upp två rutor. "Ingen kontakt med vismaspcs.se". Brandväggen är inställd sedan en dryg månad att inte tillåta åtkomst för SPCS.

Något förslag vad jag kan prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Hej @nu1mlock och alla andra.
Programmet har fungerat bra de senaste 5 veckorna, men inte längre.
Jag startar programmet och väljer företag som ska öppnas. Istället för att företaget öppnas dyker det upp två rutor. "Ingen kontakt med vismaspcs.se". Brandväggen är inställd sedan en dryg månad att inte tillåta åtkomst för SPCS.

Något förslag vad jag kan prova?

Testa att tillåta internetåtkomst och se om förra problemet är löst Annars kanske programmet kräver att man "checkar in" någon gång per månad för att fortsätta fungera?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Testa att tillåta internetåtkomst och se om förra problemet är löst Annars kanske programmet kräver att man "checkar in" någon gång per månad för att fortsätta fungera?

Tjenix.
Jag har redan testat att tillåta internetåtkomst men då dök det gamla skriptfelet upp.

Konstigt, satt och använde programmet några timmar idag. Fungerade problemfritt. Stängde ner. Sen skulle jag kolla en grej och försökte öppna igen, men då gick det inte.

Permalänk
Medlem

köp en licens eller byt mjukvara och är det inte piratat kontakta deras support

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

köp en licens eller byt mjukvara och är det inte piratat kontakta deras support

Dom här gamla programmen har licens tillsvidare men har ingen support. Tråkigt att behöva börja betala dyra pengar för något man redan har köpt. Det är ju inte heller så att TS har bytt operativsystem eller så, utan programmet verkar bara ha slutat fungera.

Men visst kan man höra av sig till Visma och berätta att det är trasigt. Men dom lär skita i det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dom här gamla programmen har licens tillsvidare men har ingen support. Tråkigt att behöva börja betala dyra pengar för något man redan har köpt. Det är ju inte heller så att TS har bytt operativsystem eller så, utan programmet verkar bara ha slutat fungera.

Men visst kan man höra av sig till Visma och berätta att det är trasigt. Men dom lär skita i det.

Visma har usel support och noll intresse för äldre produkter.

Jag testade lite.
Jag inaktiverade blockeringen av internet för Visma SPCS. Då uppstod som väntat skriptfelet.
För 6 veckor sedan gick det att slippa skriptfelet och kunna jobba med programmet om jag stängde av internetuppkopplingen. Jag testade detta. Skriptfelet dök inte upp men däremot rutan "Ingen kontakt med vismaspcs.se" och det gick inte att öppna företaget.

Vet inte vad jag ska testa med nu?

Permalänk
Medlem

Nu fick jag det att fungera. Det gick inte att öppna företag, däremot gick det att skapa nytt företag. Skapade ett nytt testföretag och la in 1 verifikation. Sedan stängde jag testföretaget. Efter det kunde jag öppna mina tidigare skapade företag.

Frid och fröjd, för tillfället.

Tack nu1mlock för ditt engagemang!