Electronic Arts VD Andrew Wilson vill se riktad reklam i bolagets AAA-spel. Reklamtypen som EA-chefen föreslår är så kallade Dynamic Ad Insertion – eller DAI. Dessa annonser är skräddarsydda efter din historik samt dina behov och vanor.

Annonser i spel är ingen ny utveckling – särskilt för EA som har experimenterat med dem i 20 år. Vanligtvis är annonser i spel antingen produktplaceringar eller banderoller. Wilson ser det nya annonssystemet som en naturlig utveckling av annonsers roll i spel och som ett sätt för EA att öka intäkterna från sina spel.

Annonser har möjligheten att vara en meningsfull tillväxtdrivare för oss. Just nu har vi avdelningar i företaget som tittar på hur vi kan göra betydande implementeringar i våra spelupplevelser. – Andrew Wilson

Reklam i spel kan ta form på olika sätt, de är mest framträdande som direkta annonser i gratis mobilspel. På senare tid har det blivit vanligare för spel på PC och konsoler att visa helskärmsreklam, som när Ubisoft la in reklam för Assassins Creed: Mirage i äldre titlar i serien. Hur EA:s annonser kommer att se ut och i vilka spel som de kommer att läggas in i återstår att se.