Fotbollsträning. Hur lära ungar att inte jaga boll i flock?

Permalänk
Medlem

Fotbollsträning. Hur lära ungar att inte jaga boll i flock?

Har lovat att hoppa in som hjälptränare då och då för ett fotbollslag med grabbar i tioårsåldern.
De har börjat så smått att inse att det inte bara är "hopp och lek" längre utan nu är det dags att börja tänka fotboll också. Inte minst har de fått erfara detta när de nu förlorar stort mot lag som de tidigare besegrat ganska enkelt.
Motståndarlagen har nämligen börjat träna positionsspel och kommit underfund med att man kanske skall passa bollen innan motståndaren kommer i omedelbar närhet Dessutom att man genom passningar kan förflytta hela laget uppåt på planen dvs spela som ett lag. Tidigare har de bästa lirarna tagit bollen vid eget straffområde och sen idiotrusat över hela planen och skjutit mål. Detta funkar inte längre...

Nu till min fråga: hur lär man på enklast tänkbara sätt ut att inte alla skall rusa efter bollen? Min tanke var att rita upp planen i ett rutsystem till att börja med och därefter "förbjuda spelarna att lämna "sin" ruta. Låter detta knasigt? Har du egna erfarenheter hur man kan lära ut abc i "fotbollstaktik" på ett smidigt sätt så är jag idel öra. Eller öga i detta fall...

På områdena skott, dribblingar, fasta situationer, bollkontroll etc finns det hur många övningar som helst men just ovanstående vet jag inte riktigt hur jag skall lära ut. Please, help me!

//Glennis

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

Jo, det bästa är väl att ge ungarna egna rutor dom får röra sig på. Antar att det är sjumannalag, så fixa någon bra uppställning (2-3-1) och sen bara öva positionsspel.

Ställ dom löpvilligaste ungarna som ytterback/yttermittfältare och ge dom var sin kant att springa på. Sen två backar som inte får gå över planhalva eller för långt ut på kanten, samt att dom inte går båda två på bollen, utan att en håller sig bakom och täcker upp.

Mittfältaren får inte springa bakom backarna och ej för långt ut på sidorna. och anfallaren får bara springa på motståndarnas planhalva.

Sen så får du nöta i dom att det är dom här positionerna som gäller och att deras idoler i england/spanien/italien spelar ungefär såhär

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk

Tränar också ett lag, det absolut bästa är att helt enkelt träna passningsspel. Har mest tränat innebandy, men samma princip gäller. Före nyår tränade vi inte mycket passningsspel direkt. Då förlitade vi oss på en stomme som gjorde alla poäng, en kedja i princip. Märkte att det inte skulle funka i längden, så efter nyår nötte vi nästan bara passningar och teknik. Det resultarade i att alla kedjor presterade, och även dom spelare som man skulle klassa som sämre än genomsnittet. Så mitt tips är att nöta passningsspel med olika övningar. Behöver inte alls vara komplicerat.

Känns lite stelt att låsa in dom i rutor på nåt sätt. Det är också svårt att tvinga barn att spela där dom absolut inte vill spela. Bättre att rulla runt på positionerna i den här åldern tror jag, tills dom hittat sin plats.

Edit: mitt lag var också i tioårsåldern. Födda -96.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann
Jo, det bästa är väl att ge ungarna egna rutor dom får röra sig på. Antar att det är sjumannalag, så fixa någon bra uppställning (2-3-1) och sen bara öva positionsspel.

Ställ dom löpvilligaste ungarna som ytterback/yttermittfältare och ge dom var sin kant att springa på.

enkel mattematik säger mej att det inte kan finnas så många ytterbackar i en 2-3-1 uppställning :/

men resten lät ju ganska simpelt bra.

Visa signatur

*Tar inget ansvar för eventulella stavfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Toil
enkel mattematik säger mej att det inte kan finnas så många ytterbackar i en 2-3-1 uppställning :/

men resten lät ju ganska simpelt bra.

Det är inte rena ytterbackar, utan snarare yttermittfältare som kan hjälpa till bak om det behövs.

Iaf, om man väl har lärt som springa på sina ställen, så måste dom börja passa bollen mellan varandra för att komma någon vart.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

håller helt klart med att du ska ge dem rutor att arbeta i, Luis van Gaal använder samma teknik när han tränar AZ alkmaar i holländska ligan, för att spelarna ska lära sig att passa mera och röra sig bättre. Kom dock ihåg att tala om för dem att träning och match inte är samma sak du vill inte ha 1 spelare i varje zon på match, speciellt inte defensivt Träna också markeringsspel och press med dem så kommer de naturligt att bli bättre på att passa och röra sig eftersom de kommer under press direkt.

Att använda en formation som 2-3-1 låter som en mycket bra idé då rollerna är väldigt tydliga.

Glöm inte att ha kul

EDIT: Du kan också testa att låta spelarna hela tiden hålla formationen rör dig framåt/bakåt och i sidled framför dem och de ska hålla formationen, inte den roligaste övningen direkt, men effektiv om den funkar.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar!

Kul när man sår ett frö på kvällen och har resultatet klart på morgonen, ett utmärkt forum mao.

Biermann, precis så hade jag tänkt. Då fick jag iaf en liten bekräftelse på att det kan fungera och att det är så andra tränar.

"Iaf, om man väl har lärt som springa på sina ställen, så måste dom börja passa bollen mellan varandra för att komma någon vart." Där har vi väl själva kärnan, skulle jag tro.

Billy Bob, håller med dig ang. passningsträningen. Har testat det vid ngt tillfälle, mottagning - pass- mottagning - pass- mottagning - pass etc. Distinkta pass utmed marken "på bladet" men såna övningar kan man inte hålla på med för länge för då tröttnar de snart. Det luriga är att hålla intresset och glädjen vid liv vid denna späda ålder. Har kört "100-övningen" med min grabb som går ut på att man passar bollen mellan varandra och räknar men slår man en dålig pass, dvs att mottagaren inte kan ta emot bollen, så börjar man om på noll. Ökentråkigt, men ack så nyttigt

Ang. positionerna så är de ännu inte låsta utan de växlar fortfarande från match till match men just vid övningarna så måste backen lära sig att inte rusa mot motståndarmålet vid varje anfall, som nu är fallet... Vem vill inte göra mål

Timpino, Luis Van Gaal har jag noterat. Perfekt ingång på övningen. "Vi skall nu öva enl. Gaal-metoden", hehe..!
Markeringsspel får nog komma efterhand när passningarna sitter och positionsspelet funkar någorlunda. Risk att de blir uttråkade om man tar allt på en gång och en loj tioåring lär man inget.

Tack, igen för alla tips!

//Glennis

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg vi brukade spela match med max 3 tillslag på träningen, kan också vara en idé Lycka till!