GIGABYTE har dragit tillbaka BIOS.. i smyg?

Permalänk

GIGABYTE har dragit tillbaka BIOS.. i smyg?

Hej Alla,

Hoppas jag är ute och cyklar. Uppgraderade riggen för några månader sen med bla nytt MB från Gigabyte (Z790 Gaming X AX rev 1.1)
När jag hade installerat om allt, fanns det en ny BIOS-version; F10 och en bokstav jag inte kommer ihåg.
För någon/några veckor sen fanns det ännu en ny; F10i och i beskrivningen stod det en massa spännande om bla Microsoft och Intel, och jag tänkte det där ska jag läsa på senare.. och uppgraderade.
Idag tänkte jag läsa på, och BIOS-versionen finns inte kvar på Gigabytes hemsida. Nu är den senaste F9 från december förra året.

Hur skulle ni tänka? (alltså, jag har bevisligen BIOS ver F10i)
Nån mer som har samma MB?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Kan väl erkänna att jag kan bli lite "konspiratorisk", men hoppas så klart att jag är ute och cyklar. Tex, kan jag ha lyckats installera fel BIOS?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

För några dagar sen såg jag på nån youtubekanal, eller om jag läste det på nån tech-site om att Gigabyte Aorus moderkort rasade ihop i och med senaste biosuppgraderingen, skulle tippa att det handlar om den och varför de tagit bort den.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Nej. du har inte lyckats installera fel BIOS, det går helt enkelt inte att göra det.

Det är klart att de kan ha dragit tillbaka nån version. Men spelar det nån roll? Är ditt system stabilt så skulle jag bara släppa detta om jag var du.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@DaddyCoolSwe: Nu kan jag minnas fel men har för mig att om BIOS-namnet har en bokstav efter sig (typ F9e) så är det en beta så därför kan den plötsligt försvinna

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

En bokstav i namnet innebär beta för Gigabytes BIOS, så det kan vara att den var för ostabil eller att version 10 non beta är på gång.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Gigabytes BIOS med bokstav efter är beta-versioner. 10i kommer före den skarpa versionen av 10 (eller 11 eller något annat högre nummer, det tycks inte vara helt konsekvent).

En version som inte finns kvar har mycket riktigt dragits tillbaka. Antagligen för att det var buggigt vid något speciellt användningsfall.

Det finns något forum någonstans som är halvofficiellt för att diskutera dessa BIOS, men transparansen är… inte så bra.

Edit: Trea på bollen. Kanske skulle lära mig skriva fortare på mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@DaddyCoolSwe: Nu kan jag minnas fel men har för mig att om BIOS-namnet har en bokstav efter sig (typ F9e) så är det en beta så därför kan den plötsligt försvinna

Korrekt alla bioser med bokstav efter siffrorna är beta bios, men det är inte de enda bioser Gigabyte byter ut.
Jag har flera nummer ONLY bioser med samma nummer men med olika checksums.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk

*pust* Då hade jag inte blivit galen. Bara att invänta en ny stabil version alltså..

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

De drog tillbaka det bioset på grund av alldeles för mycket effekt. Se Buildzoids sista videor om saken.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz