FTX-kunder får tillbaka alla sina pengar

Permalänk
Melding Plague

FTX-kunder får tillbaka alla sina pengar

När kryptobörsen FTX kollapsade hösten 2022 verkade det som att många miljarder hade gått upp i rök. Riktigt så illa blev det i slutändan inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att förtydliga att de (väl?) får tillbaka dollarvärdet av så mycket deras krypto var värt vid tidpunkten för kollapsen, vilket ju är väldigt långt ifrån samma mängd krypto som de förlorade.

Sedan tycker jag det är galet att trots alla börser som har kollapsat genom åren så lär sig inte folk att self custody är det enda vettiga när det kommer till krypto..

Permalänk

Roligt för dessa att få tillbaka pengar. FTX är ett bedrägeri som de flesta skulle ha kunnat gått på.

Annars ponzibedrägeri och fake it until you make it. Det finns lite olika typer av dessa, alla börjar inte med att personen är en skitstövel. Utan den av någon anledning gör en dum satsning på börsen eller något med andras pengar, den håller tyst om detta och tror att den en dag kommer vinna tillbaka pengarna och ingen vet om något. Jag tolkar Sam Bankman-Fried vara en sådan person, sedan tog pengagalningen över och han köpte lite väl många fastigheter. Tur för offren att fastigheterna gick att sälja och pengar gick att få tillbaka.

Det finns så otroligt många varianter på detta. En som lyckades med Fake it until you make it var Thomas Edison och en som totalt misslyckades var Elisabet Holmes, där hon döpte sin apparat till Edison och hoppades att hon skulle lyckas.

*edit*
Svårigheten med att det kan vara en ärlig person som gör dessa dumheter gör det viktigt att vara väldigt vaksam. Jag själv hade kunnat blivit lurad av Sam Bankman-Fried, Thomas Edison och Elisabet Holmes. Där folk i nu efterhand när de vet svaret kan säga, men Elisabet Holmes var självklar bedragare. (ja, varför sa ni ej det innan?) De vanligaste i sverige är nog spelberoende som gör dumheter.

Permalänk
Medlem

Ska de sälja av crypto för över 10 miljarder dollar så kan det säkert påverka hela marknaden.

Permalänk
Avstängd

Säg efter mig... self custody.

Permalänk
Medlem

Rubriken säger ”alla pengar”, brödtexten säger ”98 procent av kunderna”. Vilket är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ska de sälja av crypto för över 10 miljarder dollar så kan det säkert påverka hela marknaden.

Om jag har förstått det rätt har de redan sålt av krypto, och därför kan de alltså ge dessa siffror. Värt att nämna är ju att Bitcoin är upp typ 250% eller något sådant sedan kollapsen och att detta är anledningen till varför de har lyckats få loss så mycket pengar.

Skrivet av hnarn:

Rubriken säger ”alla pengar”, brödtexten säger ”98 procent av kunderna”. Vilket är det?

98% av kunderna får tillbaka "alla" pengar (dvs dollarvärdet av vad deras krypto var värt vid kollapsen). Om jag har förstått det rätt är det alla kunder som hade under 50 000 dollar hos FTX vid tidpunkten för kollapsen. De 2% (som då alltså verkar ha haft krypto värt mer än 50 000 dollar vid tidpunkten för kollapsen) vet jag tyvärr inte vad de får, men det går säkert att hitta om man googlar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joshisama:

Säg efter mig... self custody.

https://sverigesradio.se/artikel/ny-vag-av-ran-mot-svenska-kr...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Killen kunde ju lika väl ha slagits blodig och tvingats flytta kryptona från tjänsten.

Permalänk
Medlem

En icke self custody lösning är ju precis lika osäker mot en sån här typ av attack. Med self custody kan man dock göra sig immun mot en sån här attack med multisig (sätt upp en wallet som kräver flera signaturer och ha de privata nycklarna på flera olika ställen, helst många mil ifrån varandra). Frågan är om man vill det i en sån här situation, då det kanske istället slutar med att man blir mördad eftersom man rent fysiskt inte kommer kunna ge rånarna pengarna..

Permalänk
Avstängd

"En känd kryptoprofil". Jag är en vanlig svensson och ingen vet om att jag handlar med kryptovalutor, så att jag skulle bli rånad är lika med noll. Sedan spelar det ingen roll vilken typ av lösning man kör med. Blir man rånad så kommer rånarna åt det man vill ha, med våld om så behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Om jag har förstått det rätt har de redan sålt av krypto, och därför kan de alltså ge dessa siffror. Värt att nämna är ju att Bitcoin är upp typ 250% eller något sådant sedan kollapsen och att detta är anledningen till varför de har lyckats få loss så mycket pengar.

98% av kunderna får tillbaka "alla" pengar (dvs dollarvärdet av vad deras krypto var värt vid kollapsen). Om jag har förstått det rätt är det alla kunder som hade under 50 000 dollar hos FTX vid tidpunkten för kollapsen. De 2% (som då alltså verkar ha haft krypto värt mer än 50 000 dollar vid tidpunkten för kollapsen) vet jag tyvärr inte vad de får, men det går säkert att hitta om man googlar

Att den gått upp 250% kan inte täcka att de endast hade 0.1% av alla Bitcoin. Är siffrorna fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Att den gått upp 250% kan inte täcka att de endast hade 0.1% av alla Bitcoin. Är siffrorna fel?

Jättebra poäng. Det var dåligt formulerat av mig. Jag borde ha sagt att hela kryptomarknaden är upp i runda slängar så mycket sedan kollapsen och att detta är en stor bidragande faktor till varför de lyckats få loss så mycket pengar. Just Bitcoin och Ether verkar de faktiskt inte haft så mycket av, men enligt en källa jag hittar (har bara googlat snabbt, så kan ha fel) verkar de ha haft ca en miljard dollar i "liquid assets", 5,5 miljarder i "less liquid assets consisting of crypto tokens" och 3,2 miljarder i illiquid private equity investments.

Enligt en artikel för ett halvår sedan har FTX 55,8 miljoner SOL. I november 2022 efter kraschen var de värda typ 15 dollar styck (typ 800 miljoner dollar totalt). Idag ligger SOL på ca 150 dollar styck (typ 8 miljarder dollar totalt om de hade haft kvar alla).

Och just nu verkar de ha ca 14,5-16,3 miljarder dollar att betala ut till de tidigare kunderna om jag förstår det rätt.

Hoppas det blev lite tydligare och framförallt mer korrekt

Permalänk
Medlem

Äntligen nu har jag råd med lite snacks å ett 4070

Permalänk
Medlem

Jahaaa.. vart vänder jag mig då? hade köpt en bunte doge/shiba och andra ful-coins på ftx appen för ett par tusenlappar precis innan de försvann med pengarna.
Eller menar de att ftx appen är vid liv igen och man får tillbaka pengarna genom där?

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |