Guide: Beställ från Mindfactory med Mailboxde.com

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Är det fortfarande värt att köpa härifrån idag?

Har precis köpt hem lite grejer som ska landa hos mig imorgon så kan flika in. Jag köpte processor, grafikkort, RAM-minnen och en M.2 SSD. Det gick på ~9500kr summa kardemumma, frakt och allt. Motsvarande i Sverige hade gått på dryga 10500kr innan frakt. Så visst kan man spara sig en hacka. Beställning via mailboxde.com gick också väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Man kan inte köpa direkt utan mellanhand? Jag får dra momsen ändå. När jag kommer till frakten får jag ingen möjlighet att välja frakt.

Permalänk
Medlem

@Xenedras: Har du momsregistreringsnummer eller vad det heter så har jag för mig att man kan beställa direkt till sverige, men det kostar typ 30€ i frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Xenedras: Har du momsregistreringsnummer eller vad det heter så har jag för mig att man kan beställa direkt till sverige, men det kostar typ 30€ i frakt.

Fick det att fungera nu. Kostar inte frakten den samma om man kör igenom den andra tjänsten?

Permalänk
Skrivet av Xenedras:

Fick det att fungera nu. Kostar inte frakten den samma om man kör igenom den andra tjänsten?

Jo, det kostar runt €30 från Mailboxde hem till Sverige.

Permalänk
Medlem

Trodde man kunde beställa direkt från Mindfactory till Sverige, man kan ju välja Sverige som land, måste man gå via MailboxDE?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: ja det verkar så om man inte som jag kan ta det på företaget.

Permalänk

Testade Mailbox.de för första gången nu med två st. WD 14TB Elements från Amazon.de. Med Svenskt påslag hade det blivit +30€ och med Mailbox.de så kostar det mig 20€. Tänkte det var lagom att testa.

Paketet från Amazon via DHL landade hos Mailbox 2020-09-07 kl. 12.20. Jag betalade in portokostnaden för frakt till Sverige klockan 13.01.

Klockan 13.38 fick jag mail om att Mailbox behandlat paketet och klockan 13.42 fick jag mail från UPS med trackingnummer. Klockan 13.45 var det ombord en UPS enligt UPS tracking. Det landar i Göteborg 2020-09-09 på en UPS Access Point jag valt.

Klockrent! Jag sparade ~100:- men att se hur effektivt det är när INTE postnord är inblandat är en fröjd.

Permalänk

Jag kan också tillägga att det går att åka 'snålskjuts' på Tysklands nedsatta moms nu om man t.ex. köper från Amamzon UK. Om Amazon nu höjer till Svensk moms när de skickar till Sverige ska de ju givetvis sänka till Tysk moms med när det går dit, vilket de faktiskt gör.

Kika på denna disk:
https://www.amazon.co.uk/WD-Elements-Desktop-External-Drive/dp/B07Y3KDVZH
Priset är:
£209.99 + £8.15 delivery

Om du har lagt in en mailbox.de adress i adressboken och använder den i check-out så landar det istället på:
£202.99 + £4.81 delivery

Sedan tillkommer mailbox.de's handling och porto på €18.30

Liten snabb räkning på Oanda ger:
£202.99 + £4.81 = 2,388.33 SEK

€18.30 = 190 SEK

totalt hemma i Sverige: 2580:-

Givetvis skalar det duktigt då både Amazon och mailbox.de har små incrementella höjningar för varje disk.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur det hanteras med "Consolidation of packages" på mailboxde?

Förutom att allt läggs i en stor box och man får betala frakt på sammanslagna vikten + priset för själva kartongen. Får man även betala en avgift per inkommande paket eller enbart en avgift för att allt packas i boxen?

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk

Hej,
Fungerar det fortfarande att betala med Klarna? Försökte gå igenom beställningsformulerät men dök bara upp paypal, santander etc. som möjliga betalningssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag kan också tillägga att det går att åka 'snålskjuts' på Tysklands nedsatta moms nu om man t.ex. köper från Amamzon UK. Om Amazon nu höjer till Svensk moms när de skickar till Sverige ska de ju givetvis sänka till Tysk moms med när det går dit, vilket de faktiskt gör.

Kika på denna disk:
https://www.amazon.co.uk/WD-Elements-Desktop-External-Drive/dp/B07Y3KDVZH
Priset är:
£209.99 + £8.15 delivery

Om du har lagt in en mailbox.de adress i adressboken och använder den i check-out så landar det istället på:
£202.99 + £4.81 delivery

Sedan tillkommer mailbox.de's handling och porto på €18.30

Liten snabb räkning på Oanda ger:
£202.99 + £4.81 = 2,388.33 SEK

€18.30 = 190 SEK

totalt hemma i Sverige: 2580:-

Givetvis skalar det duktigt då både Amazon och mailbox.de har små incrementella höjningar för varje disk.

Varför inte beställa direkt från amazon.de isåfall och slippa både frakt och andra standarder från uk?

Permalänk
Skrivet av s1lvertunga:

Varför inte beställa direkt från amazon.de isåfall och slippa både frakt och andra standarder från uk?

Du har sällan samma priser och erbjudanden mellan de olika Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Du har sällan samma priser och erbjudanden mellan de olika Amazon.

Nej det är sant, min erfarenhet också. Bara att min erfarenhet är att det oftast är billigare i .de. Men det kanske var någon kampanj just då. Kollade hårddiskarna nu och de kostar några hundralappar mer än när du köpte.

Permalänk
Skrivet av s1lvertunga:

Nej det är sant, min erfarenhet också. Bara att min erfarenhet är att det oftast är billigare i .de. Men det kanske var någon kampanj just då. Kollade hårddiskarna nu och de kostar några hundralappar mer än när du köpte.

Ja, håller med. Generellt är .de billigare.

Permalänk
Medlem

tänkte beställa för första gången från mindfactory och har gjort som trådskaparen har beskrivit men vid utcheckning så har jag ett rött meddelande
Attention: On your first order, an alternative delivery address is not possible for your own protection.
sedan ser jag att man verkar inte kunna betala med klarna och då är det internet bank som gäller eller ?
en fråga till är vilket leveransföretag använder ni DHL eller UPS ?
UPS är dubbelt så dyrt som DHL

Permalänk
Medlem

såhär ser det utan när jag ska beställa är detta normalt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

såhär ser det utan när jag ska beställa är detta normalt ?

https://i.postimg.cc/9zzJ5BZZ/Namnl-s.png

Ser ok ut men beställer du efter midnatt så är frakten gratis från Mindfactory till Mailboxde ifall du väljer DHL.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Ser ok ut men beställer du efter midnatt så är frakten gratis från Mindfactory till Mailboxde ifall du väljer DHL.

Mvh Paw

har skickat ett pm till dig angående några fler frågor

Permalänk
Medlem

Ingen som vet varför jag får detta meddelande vid utcheckning vågar inte gå vidare 😱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Ingen som vet varför jag får detta meddelande vid utcheckning vågar inte gå vidare 😱

Tror inte att det är så mycket svårare än att man inte kan använda en annan adress för leverans än den adressen man är "folkbokförd" på när beställer för första gången. I ditt fall så ska båda spalterna stämma överens för att leveransen ska gå att genomföras.

Går det inte att välja VISA/Mastercard i kassan? I sådant fall kan du skapa ett engångskort genom Klarna-appen.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Tror inte att det är så mycket svårare än att man inte kan använda en annan adress för leverans än den adressen man är "folkbokförd" på när beställer för första gången. I ditt fall så ska båda spalterna stämma överens för att leveransen ska gå att genomföras.

Går det inte att välja VISA/Mastercard i kassan? I sådant fall kan du skapa ett engångskort genom Klarna-appen.

jaha det visste jag inte råkade dock välja banköverförning och har mailat dem om att dem ska avbryta ordern då det är för mycket jobb med det med den banken jag har

Men det med engångskort låter intressant blir att googla på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Men det med engångskort låter intressant blir att googla på det

Om du redan är kund hos Klarna (dvs. du har har eller har haft fakturabetalningar till dem) är det inte svårare än att du installerar Klarna-appen på din mobil från Google PlayStore om du har en Android lur (vet dock inte om Klarna-appen finns för Apple telefoner).
När appen är installerad är det relativt enkelt att skapa ett engångskort i den.

Värt att tänka på dock när det gäller Klarna's engångskort, för att kunna göra en direktbetalning och inte få det på faktura, så måste man ha kopplat ett bankkonto hos Klarna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om du redan är kund hos Klarna (dvs. du har har eller har haft fakturabetalningar till dem) är det inte svårare än att du installerar Klarna-appen på din mobil från Google PlayStore om du har en Android lur (vet dock inte om Klarna-appen finns för Apple telefoner).
När appen är installerad är det relativt enkelt att skapa ett engångskort i den.

Värt att tänka på dock när det gäller Klarna's engångskort, för att kunna göra en direktbetalning och inte få det på faktura, så måste man ha kopplat ett bankkonto hos Klarna.

skaffade deras klarnakort nu men kommer inte få den förrän om 5-7 dagar

hittar inte det där med engångskort

EDIT: hittade det nu i appen
kan vara bra att ha kortet också kostar ju inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om du redan är kund hos Klarna (dvs. du har har eller har haft fakturabetalningar till dem) är det inte svårare än att du installerar Klarna-appen på din mobil från Google PlayStore om du har en Android lur (vet dock inte om Klarna-appen finns för Apple telefoner).
När appen är installerad är det relativt enkelt att skapa ett engångskort i den.

Värt att tänka på dock när det gäller Klarna's engångskort, för att kunna göra en direktbetalning och inte få det på faktura, så måste man ha kopplat ett bankkonto hos Klarna.

tror du att jag kan lägga en ny beställning fast att jag redan fått ett mail om bankuppg på den första
Tänker att om man inte gör någon banköverförning så borde dem ju kasta den ordern bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

tror du att jag kan lägga en ny beställning fast att jag redan fått ett mail om bankuppg på den första
Tänker att om man inte gör någon banköverförning så borde dem ju kasta den ordern bara

Ja, om man inte gör någon banköverföring så kommer ordern troligtvis att annulleras automatiskt efter en viss tid, kan hända att man får en påminnelse att betala innan det sker dock.
Så det bör vara lungt med att göra en ny beställning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, om man inte gör någon banköverföring så kommer ordern troligtvis att annulleras automatiskt efter en viss tid, kan hända att man får en påminnelse att betala innan det sker dock.
Så det bör vara lungt med att göra en ny beställning.

Exakt så jag också känner hur lång tid brukar det ta att få sakerna om man beställer ikväll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

såhär ser det utan när jag ska beställa är detta normalt ?

https://i.ibb.co/GsJDtR8/Namnl-s.png

På rechnungsadresse ska du ange den adress som du har angett till ditt kortföretag, normalt sett din folkbokföringsadress i Sverige. På svenska är rechnungsadresse = faktureringsadress. Annars såg det bra ut

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På rechnungsadresse ska du ange den adress som du har angett till ditt kortföretag, normalt sett din folkbokföringsadress i Sverige. På svenska är rechnungsadresse = faktureringsadress. Annars såg det bra ut

vilken betalmetod ska man använda
giropay eller paydirekt ?
dem andra är paypal och banköverförning

vill ju betala med klarna engångskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Ett litet tips till alla som undrar hur man beställer från Mindfactory.de, eller för den delen Saturn.de, med hjälp av Mailboxde.com

1. Skapa ett konto på Mailboxde.com genom denna länk
2. Under kontoinformation skriv ner ditt ID nummer som står intill ditt namn
3. Skapa ett konto på Mindfactory.de genom att följa denna länk
4. Fyll i uppgifterna enligt Bild 1 nedan och spara
5. Köp en vara, t.ex. Vega 56 för 218 euro
6. Gå till kassan, under leveransadress hämtas dina uppgifter automatiskt
7. Betala - Klarna fungerar utmärkt
8. Du får ett mail när din vara anlänt till Mailboxde.com
9. När din vara är packad och redo att skickas, finns den under fliken "Ready to send" när du loggat in på Mailboxde.com, se Bild 2

Bild 1
https://i.ibb.co/fNd41Ch/Inked-Sk-rmklipp-LI.jpg
Bild 2
https://i.ibb.co/x64fP0T/Sk-rmklipp.png

10. Välj din vara och välj aktör t.ex. DHL, betala. Kläck en bärs.

Handlar du från Saturn.de kan du skriva in uppgifterna enligt nedan, utan texten i parentes.

Vorname: Mailboxde.com GmbH
Nachname: Ditt förnamn och efternamn samt ID (från Mailboxde.com)
Strabe/Nr: Dresdner Str. (eller adressen som står i bilden ovan, båda går bra)
Nr: 9 (eller 57 om du angett Äussere Weberstr. som i bilden ovan)
PLZ: 02763
Stadt: Zittau
Land: Deutchland

Är ingen expert på detta. Råkade av en slump skriva en kort guide som blommade ut genom att flyttas till en tråd.

Kommentera/tipsa gärna om ändringar. Tillsammans kan vi göra den så lättförståelig som möjlig.

Bra att känna till:
- Fri frakt från Mindfactory till Mailboxde mellan 00.00-06.00, sannolikt hela Tyskland (någon som vet?)
- Inget momspåslag (+6%) då varan skickas till mottagare i Tyskland (Tack @Lodisen!)

du kan lägga till att man inte längre kan använda klarna som metod det enda som gäller är banköverförning för svenskar.
om man av någon anledning skulle ha en tysk bank kan man göra det via internetbank.
man kan även använda paypal