Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Målgruppen för Diablo spelen är ju mer casual så denna loot går nog hem bra hos folket

Jag gillar ändringen, spelade dock bara på release och sen nu.
Vill jag ha djup i min gear så loggar jag in i PoE

Det var en dyr uppdatering för D3 i så fall

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det var en dyr uppdatering för D3 i så fall

Många miljarder i vinst för Blizzard dock

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

2K timmar i D3. Körde Act 1 och 2 i D4 med storyn vid release, kom aldrig till Act 3 och hästen, la ner och inte hittat suget för att prova D4 igen.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Förstår inte riktigt varför S4 hyllas av så många bara för att loot eventuellt är lite bättre än innan? (Den är ju istället sjukt mycket förenklad vilket gör att "djupet" i princip blir obefintligt - men "big numbers fun" antar jag..).

Det är ju mer eller mindre endast 925 item power saker som droppar, så det tar ju bort vitsen med att ens ha någon item power - något som D3 också tog bort i och med "Loot 2.0".

Jag vill kunna jaga bra och kraftfull loot - inte bara få de perfekta 3 statsen på alla delar, för då är vi bara tillbaka till D3-nivån av itemization.

Items är just nu;

  • Alltid 925 IP (vilket som sagt tar bort vitsen med item power) - förutom när du lvlar, men det var skumt att få ett 925 vapen direkt jag klev in i WT4.. så för min del blev det väldigt märkligt

  • Kolla efter Greater affix (Ancient/primal i D3)

  • Har i princip alltid %Damage/Max Life/Mainstat (int, will, str, dex)

  • Släng på valfri Temper x2 (crafting utan någon direkt kostnad.. släng bara på vad du vill ha, du kommer antagligen få rätt innan ditt item blir "bricked").

  • Masterworking tills du får slut på guld

Det känns faktiskt som att D4 devs bara tagit den enkla vägen ut och tagit för mycket av itemization från D3. Det "funkar" men är alldeles för simpelt och saknar framförallt ett djup. Det är bättre än D4 launch, men det är låååångt ifrån perfekt.

Endgame behöver jag inte direkt gå in på, tror vi alla är medvetna om att det fattas mycket här men fokus på S4 var just nu items och inte "content" så .. S5 hype?

Det är såhär det skulle varit från början. Jag älskar det som de flesta andra
Diablo ska vara bara starta spelet och kötta massa monster och få rolig loot

Vill man ha annat finns det andra arpg spel som erbjuder det. Varför ska alla vara exakt samma?
Finns mellanting med Last Epoch och sen avancerat med PoE
Bara att spela någon av de om man inte gillar diablo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är såhär det skulle varit från början. Jag älskar det som de flesta andra
Diablo ska vara bara starta spelet och kötta massa monster och få rolig loot

Nu har jag inte spelat Diablo 1 men det där är väl raka motsatsen emot Diablo 2?
Stryk det, Fel tänk av mig

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu har jag inte spelat Diablo 1 men det där är väl raka motsatsen emot Diablo 2?

Hur menar du att det är motsatsatsen?
Jag spelade d2 (och d1) sen release och det var kötta monster/bossar o få loot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Hur menar du att det är motsatsatsen?
Jag spelade d2 (och d1) sen release och det var kötta monster/bossar o få loot?

Fel av mig att säga raka motsatsen.

Absolut funkar det att hoppa in och slakta lite mobs, få lite loot men 99.5% av allt man fick var ju bara skit också.

Jag tänkte mer emot rune drops/runewords.
t.ex chansen att få en Ber rune i D2, 1 på 356143
Jaga ubers kräver en del extra också om jag inte minns fel.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Fel av mig att säga raka motsatsen.

Absolut funkar det att hoppa in och slakta lite mobs, få lite loot men 99.5% av allt man fick var ju bara skit också.

Jag tänkte mer emot rune drops/runewords.
t.ex chansen att få en Ber rune i D2, 1 på 356143
Jaga ubers kräver en del extra också om jag inte minns fel.

Ja uber uniques är rätt liten chans
Sen great affixes är svårt att få korrekt och alla på alla items du ska ha
Sen ska man köra temper på det som kan göra den perfekta itemet värdelöst för dig, du kan bara kasta det och försöka hitta en ny igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Fel av mig att säga raka motsatsen.

Absolut funkar det att hoppa in och slakta lite mobs, få lite loot men 99.5% av allt man fick var ju bara skit också.

Jag tänkte mer emot rune drops/runewords.
t.ex chansen att få en Ber rune i D2, 1 på 356143
Jaga ubers kräver en del extra också om jag inte minns fel.

Spelar man på SC så dör ubers någon timme efter ny ladder reset.
HRs tar ju såklart lite tid men man hittar flera efter inte så länge, det spelet är ju dock fortfarande balanserat för grupper.

Kör man Cows, Cs osv i fullt party så sprutar det loot

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Spelar man på SC så dör ubers någon timme efter ny ladder reset.
HRs tar ju såklart lite tid men man hittar flera efter inte så länge, det spelet är ju dock fortfarande balanserat för grupper.

Kör man Cows, Cs osv i fullt party så sprutar det loot

Körde en del full part Cows och absolut så droppas det loot men jag hade samma känsla där att allt bara är skit och inget att spara.
Var ju alltid en trevlig känsla när det väl var något att spara dock

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Körde en del full part Cows och absolut så droppas det loot men jag hade samma känsla där att allt bara är skit och inget att spara.
Var ju alltid en trevlig känsla när det väl var något att spara dock

Kör man fulla cow runs så är det ju ändå något per timme man sparar.

Utöver låga runor och gems då.

Tänker t.ex uniques, skillers, HR, baser.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Fel av mig att säga raka motsatsen.

Absolut funkar det att hoppa in och slakta lite mobs, få lite loot men 99.5% av allt man fick var ju bara skit också.

Jag tänkte mer emot rune drops/runewords.
t.ex chansen att få en Ber rune i D2, 1 på 356143
Jaga ubers kräver en del extra också om jag inte minns fel.

I D4 closed beta så fanns det runord i dungeons (inte på riktigt samma sätt som i D2) får se om det kommer i en senare uppdatering.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Hm, är Butcher fortfarande kvar? Inte sett röken av honom. Han brukar ju spawna titt som tätt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hm, är Butcher fortfarande kvar? Inte sett röken av honom. Han brukar ju spawna titt som tätt.

Han är kvar, stött på honom 2 gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hm, är Butcher fortfarande kvar? Inte sett röken av honom. Han brukar ju spawna titt som tätt.

Sett 3 Butchers, då har jag ändå 2 lvl 100s med maxade glyphs. Känns som dom har sänkt hans spawn rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Err0ld:

Sett 3 Butchers, då har jag ändå 2 lvl 100s med maxade glyphs. Känns som dom har sänkt hans spawn rate.

what ?? redan 2 st maxat ?? wow !!

Gillar denna säsong skarpt och hoppas glädjen håller i sig när jag väl också kommer till lvl 100 med max glyph på EN gubbe. Men nu är det sommar och uteliv som har högre prio. Supernajs dock att sitta i uterummet med kvällssol och lira på Steamdeck .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Skrivet av Mono:

Hm, är Butcher fortfarande kvar? Inte sett röken av honom. Han brukar ju spawna titt som tätt.

Hade faktiskt samma fundering. Lyckades levla en barb till 100, en necro till 73 och ytterligare en barb till 80 innan jag såg han första gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Han är kvar, stött på honom 2 gånger.

Skrivet av Err0ld:

Sett 3 Butchers, då har jag ändå 2 lvl 100s med maxade glyphs. Känns som dom har sänkt hans spawn rate.

Skrivet av Lellebror:

Hade faktiskt samma fundering. Lyckades levla en barb till 100, en necro till 73 och ytterligare en barb till 80 innan jag såg han första gången.

Ah, ja men då dyker han väl upp snart. Säkert vid något olämpligt tillfälle.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Säkert vid något olämpligt tillfälle.

helst med en health potion kvar

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

helst med en health potion kvar

Tycker Blizzard skulle lagt in lite speciella kriterier, som t.ex. att man får ha max 1 potion, cooldowns på alla (längre) skills (om D4 ens har längre cooldowns..)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hm, är Butcher fortfarande kvar? Inte sett röken av honom. Han brukar ju spawna titt som tätt.

Har bara kommit till lvl 46 men stött på honom 2ggr redan!

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 5 2600 | Arctic Freezer 34 eSports DUO | HyperX Savage 16GB 2400Mhz | MSI Tomahawk B450 max | AMD Radeon RX 6700XT | Evga SuperNova 750w | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Kingston SSD 960GB | Logitech G27 Steering Wheel

Permalänk
Medlem

Hur är det med procedural generation i D4?
Minns snack från developers om proc gen dungeons, men minns också att jag läst att dungeons är mer eller mindre statiska.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Hur är det med procedural generation i D4?
Minns snack från developers om proc gen dungeons, men minns också att jag läst att dungeons är mer eller mindre statiska.

Nightmaredungeons är lvl1 - 100 där mobsen i nmd 1 är level 54 för att sedan öka och i nmd 100 så är dom level 154.
Denna season (och hädanefter hoppas jag) så har vi The Pit lvl 1 - 200. Mobs i lvl 1 är 100 och borde då i pit 200 vara level 300 men jag har bara testat pit 63 så osäker där.
Sen finns ladder där mobs är en fast level och man skall döda så mycket det går på en viss tid.

Rättning
Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Har ni problem med nya uppdateringen ? Mitt spel vill inte ens starta, fastnar på queued for game det snurrar bara och laddas inte in, aldrig hänt innan ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Har ni problem med nya uppdateringen ? Mitt spel vill inte ens starta, fastnar på queued for game det snurrar bara och laddas inte in, aldrig hänt innan ??

Fungerar bra här, har spelat ett par timmar nu på morgonen. Testade även nu att logga ut / in utan problem...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mono:

Hm, är Butcher fortfarande kvar? Inte sett röken av honom. Han brukar ju spawna titt som tätt.

8ggr under denna säsongen.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hm, är Butcher fortfarande kvar? Inte sett röken av honom. Han brukar ju spawna titt som tätt.

Level 80 nu och endast stött på honom en enda gång, och då har jag levlat nästan enbart i nm dungeons från level 50. Så han är verkligen mycket mera sällsynt nu än innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

8ggr under denna säsongen.

Skrivet av immutable:

Level 80 nu och endast stött på honom en enda gång, och då har jag levlat nästan enbart i nm dungeons från level 50. Så han är verkligen mycket mera sällsynt nu än innan.

Butcher måste ha läst mitt inlägg här. Han har dykt upp 5 ggr nu.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Det är en grej som jag inte riktigt förstår när de gäller stats i Diablo 4. När man får nytt vapen och sen kollar hur mycket damage det ger. Så ger det mindre än vad man redan gör, när statsen är stort sett högre än det gamla?

Damage per second är mycket högre, men enligt min attack så är de sämre. DPS borde väl göra något tycker jag, speciellt när det är nästan +500?

Före:

Efter:

Sweclockers verkar inte gilla mina länkar. ¯\_(ツ)_/¯
Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Det är en grej som jag inte riktigt förstår när de gäller stats i Diablo 4. När man får nytt vapen och sen kollar hur mycket damage det ger. Så ger det mindre än vad man redan gör, när statsen är stort sett högre än det gamla?

Damage per second är mycket högre, men enligt min attack så är de sämre. DPS borde väl göra något tycker jag, speciellt när det är nästan +500?

http://d.x64.re/upload/DutSdiTppn.png

Före:
http://d.x64.re/upload/f9i8CTSQaf.png

Efter:
http://d.x64.re/upload/bNNsbOsO9n.png

DU får lägga upp bilderna på något annat ställer för det är ingen som ser dina bilder.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro