Hur stor mutter på dragkrok för att besiktning ska typgodkänna utan dragkrok?

Permalänk
Medlem

Hur stor mutter på dragkrok för att besiktning ska typgodkänna utan dragkrok?

Sweclockers är kanske inte Sveriges främsta bilforum. Men hoppas någon här kan hjälpa ändå.
Dragkroksinfästningen till min 9-5 är dålig. Så ska få bilen typgodkänd utan dragkrok, eller med dragkrok för cykelställ om det är en kategori. Har hört att det räcker att svetsa fast en M10-M12 mutter på dragkroken så att man inte kan haka på en vagn. Så har svetsat dit en M12 på högkant för att min cykelhållare ska fungera utan allt för mycket modifikation.

Men nu så säger någon att om man kan slå loss den med en hammare så kanske den inte går igenom. Med den definitionen så kan de ju inte godkänna någonting, för med våld så kan man ju få vilken bil som helst att inte längre uppfylla besiktningskrav.

Är det någon här som har koll. Telefonisterna på diverse bilprovningsföretag kan ju ingenting tyvärr.

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt dåligt med info om hur man monterar bort en dragkork på ett godkänt sätt

Mitt tips är att ringa till en bilbesiktnings företag och rådfråga.
https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/besiktningsfragor/vad-...

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Verkar vara väldigt dåligt med info om hur man monterar bort en dragkork på ett godkänt sätt

Mitt tips är att ringa till en bilbesiktnings företag och rådfråga.
https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/besiktningsfragor/vad-...

Läs min sista mening igen. Lagt ett antal timmar på telefonkö denna veckan. Blir ibland hänvisad till en station där de inte vet något, eller så ska receptionisten se till att de ringer tillbaka, men de gör det aldrig.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Läs min sista mening igen. Lagt ett antal timmar på telefonkö denna veckan. Blir ibland hänvisad till en station där de inte vet något, eller så ska receptionisten se till att de ringer tillbaka, men de gör det aldrig.

Du har ingen bes i närheten du ev kan rådfråga?
Alternativt, smacka på en jävel och säg att "Jaha, men de informerade på station X (som de inte svarar på) att detta var som man skulle göra?"

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Du har ingen bes i närheten du ev kan rådfråga?
Alternativt, smacka på en jävel och säg att "Jaha, men de informerade på station X (som de inte svarar på) att detta var som man skulle göra?"

Har försökt på alla kedjor som är aktiva i min stad. Inga kundtjänster kan svara. Bilprovningen skulle ringa tillbaka, men gör det aldrig, Och när jag åkte förbi så var det ingen registreringsbesiktare där så de ville inte svara på något alls. På Carspect så var registreringsbesiktaren ledig, har blivit hänvisad till att maila dem, men får inte svar. Hos Opus blev jag kopplad men stationen svarar aldrig. Har fyllt i formulär på deras sida.

Kan försöka åka in fysiskt, men då bilen har körförbud just nu så får man avsätta ett par timmar med buss, lite för dålig trackrecord på svarsgraden för att jag ska riskera slösa tid på det.

Skulle gärna få bilen besiktad ganska snart.

Kan konstatera att detta är ett mönster man känner igen från verkstadskedjor och däckverkstadskedjor.

Permalänk

OM man får gissa lite så är det nog inte tillåtet att ha draget kvar även med en svetsad mutter på.
Risken finns att någon försöker använda kroken med katastrof som följd.
Montera bort hela den så är problemet löst?

Permalänk
Medlem

Tydligen så har Transportstyrelsen kunnat villkora användandet av dragkroken, precis som de har glasögon eller automat på körkortet. Jag tolkar det som att muttern sitter där mer för information och att det är villkoret i fordonsregistret som gäller.

Citat:

I Transportstyrelsens register står att bilens dragkula endast får användas som fäste för cykelhållare.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-far-jag-anvanda...

Permalänk
Medlem

Jag kanske kan svara på din fråga.

Det finns olika sätt att registrera bort dragkrok.

1. Montera hela ramen inkl. dragkrok
2. Kapa dragkroken (får inte finnas vassa kanter)
3. Svetsa på lämplig mutter, storlek kan du välja själv enda kravet är att det inte ska gå att sätta på släpvagn när muttern är fastsvetsad. (Man gör på detta sättet för att fortsätta kunna använda exempelvis cykelhållare).

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Jag kanske kan svara på din fråga.

Det finns olika sätt att registrera bort dragkrok.

1. Montera hela ramen inkl. dragkrok
2. Kapa dragkroken (får inte finnas vassa kanter)
3. Svetsa på lämplig mutter, storlek kan du välja själv enda kravet är att det inte ska gå att sätta på släpvagn när muttern är fastsvetsad. (Man gör på detta sättet för att fortsätta kunna använda exempelvis cykelhållare).

Tack, det låter ju som att det jag fixat borde räcka då. Med liggande mutter eller större mutter får jag inte på cykelhållaren. Men går ju inte att få på någon släpvagn ändå.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tack, det låter ju som att det jag fixat borde räcka då. Med liggande mutter eller större mutter får jag inte på cykelhållaren. Men går ju inte att få på någon släpvagn ändå.

<Uppladdad bildlänk>

Dedär tycker jag ser bra ut, bästa du nog kan göra är väl att testa fler har som intygat att mutter skall gå så känns sjukt om det är något alla tagit ur rumpen sen är det rätt grisigt att ingen bilprovning/besiktning återkopplar med ett svar.. usch

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Dedär tycker jag ser bra ut, bästa du nog kan göra är väl att testa fler har som intygat att mutter skall gå så känns sjukt om det är något alla tagit ur rumpen sen är det rätt grisigt att ingen bilprovning/besiktning återkopplar med ett svar.. usch

Tack.
Men det är lite lurigt med det där. En bilprovargubbe sa t.ex. att man måste kapa kablar. Men har äntligen fått tag på två regbesiktare som båda säger att det inte behövs.
Sedan så har en av regbesiktarna sagt att en M10 på högkant är för lite och för klent, och en säger att det räcker.

Permalänk
Medlem

Har du testat kontakta Transportstyrelsen? Besiktningsföretagen kollar egentligen bara det som Transportstyrelsen bestämmer.

https://transportstyrelsen.se/kontakta-oss

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB