Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du skriver hela tiden Låg ljusstyrka. Vad menas med Låg? 50 candela? 100 candela? 120 candela? En ljus sommardag vill man inte sitta med 120 candela. Tror du genomsnittsanvändaren har en aning om vad ljusstyrka eller candela är? Nej, det har de inte.

Tänka sig att köpa en produkt men du får inte använda den som du vill. Varför inte då bara låsa ljusstyrkan direkt ur lådan?

100 nits är i princip de facto standard. Det funkar i regel bra även på ljusa sommardagar, förutsatt att du inte har fönster som reflekteras i skärmen. Håller du dig under max vad skärmen klarar i 100% bör det dock inte vara något problem, om tillverkaren satt vettiga nivåer.

Ja, tänka sig att man kan behöva anpassa sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jag bad om det, men varför är inte det FUD för att du länkar det? Hade jag länkat till en reddit tråd eller något med inbränning, eller än bättre, en youtube video om det, innan jag frågade det, så hade du garanterat sagt FUD.

Det var ett angrepp. Att kalla någon ohälsosam eller ha "problem" för att de inte följer din standard är ett angrepp, påhopp, vad man nu vill kalla det.

Så med andra ord kan inte du behärska dig i en konversation om du nu måste hålla tillbaka svar för att de annars skulle bryta mot forumregler?

Du antar att alla tonåringar är fattiga, dessutom har ett par OLED skärmar sålts för rimliga 8-9000 kr. Många tonåringar sitter på IPS skärmar för liknande summor. Många tonåringar har sommarjobbar och fixat ihop pengar eller sparat ihop sitt CSN bidrag/lån. Du verkar vara lite frånvarande verkligheten här.

Hur länge har du haft din skärm? Är det en skärm eller en rebrandad TV? De har lite olika tekniker och maximala ljusstyrkor.

"Snittpersonen borde lära sig hur tekniken fungerar" Snittpersonen kan inte ens operera sin kamera i mobiltelefonen. Hur ska de lära sig hantera ljusstyrkor korrekt? Kanske kan tillverkarna börja implementera restriktioner via firmware direkt ur lådan. Då är väl alla problem ett minne blott? Fast hur påverkar detta då HDR? Hm.

Jag ser att du fortfarande inte förmår argumentera ärligt, så jag är färdig med dig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

100 nits är i princip de facto standard. Det funkar i regel bra även på ljusa sommardagar, förutsatt att du inte har fönster som reflekteras i skärmen. Håller du dig under max vad skärmen klarar i 100% bör det dock inte vara något problem, om tillverkaren satt vettiga nivåer.

Ja, tänka sig att man kan behöva anpassa sig...

100 nits är defacto standard, står vart då? Finns det någon regelbok för bildskärmar och TV apparater?

100 är väldigt lågt. I ett rum med solljus vill man gärna ha en bra bit över 120, runt 160 skulle jag säga. Tror genomsnittet beroende på placering av skärm och färg på väggar runt 140 till 160 candela, många kontor med mycket stark belysning i tak brukar köra över 160 för att reducera blänk.

100 candela är mer kvällsbelysning, sitter man utan belysning kanske 80 candela.

Ja tänka sig att köpa en produkt som du inte får använda som du själv vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peglas:

Och dina upplevelser är lika mycket anekdot som hans, förstår inte detta hätska försvarade av oled av många. Antar att de e så att de måste försvara att de köpt någon som rätt.

Alla tekniker har fördelar och nackdelar, oleds stora nackdel är att den har lätt för inbränning. Sen att som försvar säga att folk gör fel som använder tvn på för hög ljustyrka är bara skit. Om din bil slutar funka för att du inte kör i 30 hela tiden då fan ere en skit bil.

kanske därför som jag skrev detta "Vilket också är en anekdot och inget något som någon kommer att bry sig om." i den kommentaren som du valde att citera? Och vad i min kommentar var "hätska" kan du citera var så att jag inte gör om det misstaget för det var definitivt inte min mening.

Skrivet av Salcin74:

Och var i mitt ursprungliga inlägg skrev jag att det är noll risk för inbränning med LCD/LED?
Du vet lika väl som jag att det är högre risk med OLED över tid, det blir bara fånigt när du ska försöka rättfärdiga ditt konstiga svar genom att blanda in CRT.
Om du ska argumentera så gör det baserat på rätt premisser, kolla upp "halmgubbe".

påstod aldrig att du hade påstått att det var noll risk med LCD/LED, jag blandar in CRT för att risken var större med det men vi levde alla lyckliga med det ändå på den tiden (fanns ju inte alternativ, men ändå). Absolut ingen halmgubbe, som sagt så argumenterade jag enbart mot din "men det finns en teoretisk risk" genom att helt sonika säga att det finns en sådan teoretiskt risk med allt.

Skrivet av Leiri:

Men retention är väl inte permanent?

Som jag förstått det så är den som Rtings råkade ut för permanent. Alla lcd/led skärmar som jag fått retentio/inbränning på har varit det iaf.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

100 nits är defacto standard, står vart då? Finns det någon regelbok för bildskärmar och TV apparater?

SRGB är 80 nits och SMPTE-specifikationen för Rec. 709 är 100 nits. Det är satt efter CRT-skärmars kapacitet där professionella skärmar klarade 100-120 nits (konsumentapparater var inte lika bra, varför sRGB är specat lägre). Det lägre spannet är troligen satt därför att det orsakade blooming att driva apparaterna för hårt, särskilt när bildrören åldrades.

Detta lever kvar och film och serier är oftast mastrade i 100 nits, även om det finns viss variation mellan 80-120 nits. För SDR då. HDR har ingen sådan standard, men APL ligger oftast inte jättehögt heller.

Permalänk
Medlem

ja, jag skaffade nyligen dells alienware aw3225qf (4k qd oled) och är riktigt nöjd med den hittills.

Utöver fördelarna med oled (svarta, responstider, hdr) så har qd-oled skärmar oftast även en "glossy" beläggning vilket jag väldigt länge försökt få tag på.

Ett par saker jag skulle vilja belysa

Pixel refresh:

Såg något i tråden om hur pixel refreshen blir påtvingad efter 4h - jag kan inte svara för dom andra skärmarna men min modell kör bara igång det efter att skärmen gått ner i viloläge, väcker man den för tidigt så dyker det upp en varning om att refreshen inte kört klart, men man kan avbryta den ifall den gick igång olägligt. Så det är inte något som stört mig särskilt mycket.

Text klarhet:

Jag var orolig och köpte 4k modellen mest för att skydda mig. Jag kan inte se det utan att göra texten jätte stor och trycka ansiktet mot skärmen, och knappt då. Hade jag inte känt till att det var ett problem hade jag aldrig märkt det. Med det sagt så kanske andra har lättare att märka det.

Inbränningar:

Det är en risk man måste vara bekväm att leva med om man väljer en oled. 3års garanti tycker jag dock är ett starkt förtroende från tillverkarna och visar på att skyddsmekanismerna antagligen är effektiva. Jag kör som vanligt skärmen på ganska låg ljusstyrka (40%) och har ställt in windows att periodiskt växla bakgrund, dölja task-baren och släcka skärmen efter 5 min inaktivitet.

Utöver det använder jag den som vanligt, både för underhållning och arbete. Tids nog bränner det säkert in något men jag känner mig rätt lugn, inget håller för evigt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag vet mycket väl vad fomo är, bara jag som kanske inte uttryckte det helt hundra (var lite stressad när jag skrev pga bäbis som höll på att vakna).
Han försökte iaf spinna det som att folk som har OLED hätskt försöker försvara deras köp trots den "stora" risken att få inbränning, medans jag ser han o andra som inte har OLED än som hätskt försöker få det som att deras gamla IPS-paneler är så mycket bättre eftersom att dom inte har samma "stora" risk för inbränningar, men när dom i själva verket säkert vill ha OLED mer än nåt annat just eftersom det faktiskt är lite guld o gröna skogar.

Fortfarande inte i närheten av fomo, sen har jag 0 intresse för fler oled skärmar. Räcker med den jag har som otroliga inbränningar efter att farsan somna med texttv på! Tur att resten utav de 7 lcd skärmarna/tv apparaterna vi har inte drabbats av samma problem då du säger att inbrännings risken är bara lite mindre än för oled...

Skulle inte våga en oled skärm då jag spelar med statiska element på skärmen samt vill ha ganska hög ljusstyrka på. Dessutom är det inte ovanligt att jag pausar något helskärms program o glömmer bort eller somnar på soffan. De kan stå på med statisk bild i timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peglas:

Fortfarande inte i närheten av fomo, sen har jag 0 intresse för fler oled skärmar. Räcker med den jag har som otroliga inbränningar efter att farsan somna med texttv på! Tur att resten utav de 7 lcd skärmarna/tv apparaterna vi har inte drabbats av samma problem då du säger att inbrännings risken är bara lite mindre än för oled...

Skulle inte våga en oled skärm då jag spelar med statiska element på skärmen samt vill ha ganska hög ljusstyrka på. Dessutom är det inte ovanligt att jag pausar något helskärms program o glömmer bort eller somnar på soffan. De kan stå på med statisk bild i timmar.

Timmar är inte ett problem med de moderna panelerna, det ska handla om tusentals

Hur skulle annars alla mobiler ha OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peglas:

Fortfarande inte i närheten av fomo, sen har jag 0 intresse för fler oled skärmar. Räcker med den jag har som otroliga inbränningar efter att farsan somna med texttv på! Tur att resten utav de 7 lcd skärmarna/tv apparaterna vi har inte drabbats av samma problem då du säger att inbrännings risken är bara lite mindre än för oled...

Skulle inte våga en oled skärm då jag spelar med statiska element på skärmen samt vill ha ganska hög ljusstyrka på. Dessutom är det inte ovanligt att jag pausar något helskärms program o glömmer bort eller somnar på soffan. De kan stå på med statisk bild i timmar.

Vettefan om det räcker med att somna några timmar med en texttv igång för att få permanenta inbränningar. Men jag säger inte att det är omöjligt att få det, bara att det är rätt svårt om man dessutom väljer att vara lite smart. Jag har skärmsläckare som går igång efter bara några minuter om nånting är pausat, o så svart tema överallt i Windows osv. Men har lagt ner ganska många timmar på Overwatch på min gamla omoderna OLED som har högre risk för inbränning än moderna varianter, men ändå har jag noll inbränningar på min. Din o många andras rädsla ÄR överdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Timmar är inte ett problem med de moderna panelerna, det ska handla om tusentals

Hur skulle annars alla mobiler ha OLED?

En mobil är inte igång flera timmar om dagen? De flesta kikar kanske (rent sagt totaltid) 1-2h om dagen på sin telefon. Många ännu mindre än så. Det är nog främst de som surfar eller spelar på sina telefoner som har högt antal timmar på sina telefoner. Och många appar är otroligt nog faktiskt bra designade att inte orsaka inbränning till skillnad från mycket som finns på PC och TV.

Jag använder min telefon endast till samtal, sms och lite surf i ett par minuter då och då, och kika bank/bankid.

Skrivet av Ragin Pig:

Inbränningar:

Det är en risk man måste vara bekväm att leva med om man väljer en oled. 3års garanti tycker jag dock är ett starkt förtroende från tillverkarna och visar på att skyddsmekanismerna antagligen är effektiva. Jag kör som vanligt skärmen på ganska låg ljusstyrka (40%) och har ställt in windows att periodiskt växla bakgrund, dölja task-baren och släcka skärmen efter 5 min inaktivitet.

Skrivet av Gurrrra:

Vettefan om det räcker med att somna några timmar med en texttv igång för att få permanenta inbränningar. Men jag säger inte att det är omöjligt att få det, bara att det är rätt svårt om man dessutom väljer att vara lite smart. Jag har skärmsläckare som går igång efter bara några minuter om nånting är pausat, o så svart tema överallt i Windows osv. Men har lagt ner ganska många timmar på Overwatch på min gamla omoderna OLED som har högre risk för inbränning än moderna varianter, men ändå har jag noll inbränningar på min. Din o många andras rädsla ÄR överdrivna.

Att man behöver göra en massa kompromisser och ändringar bara för att man har en ny typ av skärm är ju lite tråkigt. Eller?
Att behöva dölja taskbar, ändra till dynamiska bakgrunder, flytta på de fönster man använder titt som tätt för att minimera risken.

Ena stunden är det: Nä ingen risk för inbränning vid normalt bruk.

Men det ni talar om är ju liksom INTE normalt bruk, normalt bruk är för de flesta att ha allt standard med synlig taskbar, färgglada ikoner och en statisk bakgrund eller en animerad färgglad sådan, via exempelvis wallpaper engine, inte flytta runt fönster när som. Många har sina platser för applikationer och kör på samma plats hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Att man behöver göra en massa kompromisser och ändringar bara för att man har en ny typ av skärm är ju lite tråkigt. Eller?
Att behöva dölja taskbar, ändra till dynamiska bakgrunder, flytta på de fönster man använder titt som tätt för att minimera risken.

Ena stunden är det: Nä ingen risk för inbränning vid normalt bruk.

Men det ni talar om är ju liksom INTE normalt bruk, normalt bruk är för de flesta att ha allt standard med synlig taskbar, färgglada ikoner och en statisk bakgrund eller en animerad färgglad sådan, via exempelvis wallpaper engine, inte flytta runt fönster när som. Många har sina platser för applikationer och kör på samma plats hela tiden.

Vet inte vad bakgrundsbild har med nåt att göra, är det nån som nånsin kollar på den ens? Jag ser min väldigt mörka sådana när jag startar om datorn nångång varannan månad, o sen startar jag nåt program o ser den inte igen förrens nästa omstart.
Men sen rockar jag mörkt tema överallt oavsett för att det är både skönare för ögonen o snyggare (framför allt på OLED), o så maximerar jag gärna min skrivbordsyta genom att bl a gömma taskbaren. Så jo det är normalt bruk för mig. Så enda jag egentligen faktiskt gör för att aktivt minska eventuell inbränning är att sätta att skärmsläckaren går igång efter fem minuter.
Men med dom här tipsen vill jag ju ändå försöka lugna ner alla er OLED-skeptiker, men det verkar ändå inte riktigt funka..

Men i slutändan så spelar det ändå ingen större roll imo, för även om inbränningsrisken skulle vara större än vad den nu faktiskt är skulle jag ändå köra OLED. För jag har hellre BRA, kontrastrik bild med avgrundsdjup svärta o starka fina färger från dag ett o risk för inbränningar några år senare, än att att i alla dom år sitta med en kontrastlös o tråkig IPS-panel o inte få några inbränningar.
Har en laptop med en IPS-panel med runt 1:1600 i kontrast (vilket är högt för att vara IPS) o gör jag en direktjämförelse med min OLED så är det skrattretande hur dålig bild IPS-panelen har. Så nä, aldrig mer bakgrundsbelysta paneler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Timmar är inte ett problem med de moderna panelerna, det ska handla om tusentals

Hur skulle annars alla mobiler ha OLED?

Inbränning av skärmen på mobilen är en i allra högsta grad verklighet. Tydligt blir det efter en större uppdatering och klockan och andra saker flyttats litegrann så kan man se var det varit förut. Eller som i nedre bilden som visar inbränning från spelet Ingress (som tydligen flyttat punkten i mitten från vilken man styr spelet).

Med det sagt så är det som bränns in det man vanligen tittar på så egentligen är det ju ingen större fara.

Se bilder nedan, klicka för att förstora och se detaljerna.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

En mobil är inte igång flera timmar om dagen? De flesta kikar kanske (rent sagt totaltid) 1-2h om dagen på sin telefon. Många ännu mindre än så. Det är nog främst de som surfar eller spelar på sina telefoner som har högt antal timmar på sina telefoner. Och många appar är otroligt nog faktiskt bra designade att inte orsaka inbränning till skillnad från mycket som finns på PC och TV.

Jag använder min telefon endast till samtal, sms och lite surf i ett par minuter då och då, och kika bank/bankid.

Att man behöver göra en massa kompromisser och ändringar bara för att man har en ny typ av skärm är ju lite tråkigt. Eller?
Att behöva dölja taskbar, ändra till dynamiska bakgrunder, flytta på de fönster man använder titt som tätt för att minimera risken.

Ena stunden är det: Nä ingen risk för inbränning vid normalt bruk.

Men det ni talar om är ju liksom INTE normalt bruk, normalt bruk är för de flesta att ha allt standard med synlig taskbar, färgglada ikoner och en statisk bakgrund eller en animerad färgglad sådan, via exempelvis wallpaper engine, inte flytta runt fönster när som. Många har sina platser för applikationer och kör på samma plats hela tiden.

Nja, nu känns det iof som att jag dras in i en tidigare diskussion jag inte var med i men det är väl inte något man måste göra utan snarare små uppoffringar som jag gör själv för att ytterligare minimera risken. Om det verkligen behövs eller inte vet jag inte.

Oled är unikt bra på snabba response tider och perfekt svärta - hade annan panelteknik varit lika bra utan att dras med inbrännings problemen så hade valet varit mer svårmotiverat.

I slutändan består utbudet fortfarande dyra enthusiast skärmar och passar definitivt inte alla. Framtiden heter nog också snarare mikro-led men det ser inte ut att ligga i närtid. Andra alternativ idag är mini-led, har inte jätte bra koll på utbudet men den tekniken dras med andra problem än oled (halo'ing, hdr processering).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nej, använder främst datorn till att koda så ser ingen mening att betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vet inte vad bakgrundsbild har med nåt att göra, är det nån som nånsin kollar på den ens? Jag ser min väldigt mörka sådana när jag startar om datorn nångång varannan månad, o sen startar jag nåt program o ser den inte igen förrens nästa omstart.
Men sen rockar jag mörkt tema överallt oavsett för att det är både skönare för ögonen o snyggare (framför allt på OLED), o så maximerar jag gärna min skrivbordsyta genom att bl a gömma taskbaren. Så jo det är normalt bruk för mig. Så enda jag egentligen faktiskt gör för att aktivt minska eventuell inbränning är att sätta att skärmsläckaren går igång efter fem minuter.
Men med dom här tipsen vill jag ju ändå försöka lugna ner alla er OLED-skeptiker, men det verkar ändå inte riktigt funka..

Men i slutändan så spelar det ändå ingen större roll imo, för även om inbränningsrisken skulle vara större än vad den nu faktiskt är skulle jag ändå köra OLED. För jag har hellre BRA, kontrastrik bild med avgrundsdjup svärta o starka fina färger från dag ett o risk för inbränningar några år senare, än att att i alla dom år sitta med en kontrastlös o tråkig IPS-panel o inte få några inbränningar.
Har en laptop med en IPS-panel med runt 1:1600 i kontrast (vilket är högt för att vara IPS) o gör jag en direktjämförelse med min OLED så är det skrattretande hur dålig bild IPS-panelen har. Så nä, aldrig mer bakgrundsbelysta paneler!

Bakgrundsbild nämndes av den andra personen. Jag ser min hela tiden då jag inte kör webbläsare eller applikationer förutom just spel i helskärm.

Mörkt läge på en OLED ökar väl snarare risken för burn in då färre antal pixlar som behöver belysas har en tendens på OLED att lysa starkare än en större yta? Tror laxpudding här på forumet har nämnt detta.

En VA får en IPS att se ut som skit i mörka miljöer. Så inte konstigt att din IPS ser dålig ut jämfört med en OLED.

Alla ni med oled skärmar (ej tv apparater) i tråden som idag är ett år eller under ett år gamla och använder dessa flitigt dagligen till saker med statiska ting, gärna mycket färgat i storlekarna runt 64-128 pix i bredd. Ni får gärna komma tillbaka i tråden, eller göra en ny samlingstråd med erfarenheter kring OLED skärmar och ta bild och skriva hur era skärmar ser ut då sett till inbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Kör också en C2a, men med stora inbränningsproblem. Ljusstyrkan beror ju helt på din omgivning. Jag sitter omgiven av fönster så kör på 90% för att se något på skärmen. Kan verkligen inte rekommendera en OLED-TV som skärm. Bara en dålig kombo, framför allt en LG som inte går igång automatiskt utan måste startas via fjärrkontroll.

Kör ni OLED-TV så är tipset att använda en enkel färg som bakgrund, inga bilder. Oavsett så från ni inbränningar från Taskbar. Omöjligt att komma ifrån.

Jag har en LG Oled TV sen ett par år och den startar och stängs av automatiskt med Apple-TV i alla fall. Eller vad menar du med automatiskt?

Kanske det beror på att jag inte har TVn på så länge och på samma bild, kanske kan bli en 4-5 timmar och stillbild kanske nån gång när jag sätter på paus att den står på samma bild i en halvtimma (innan Appl-tv startar "skrämsläckaren") Jag vet inte vad "taskbar" i en LG är för någonting så kan inte yttra mig om det.
När kommer dessa inbränningar som så många pratar om? Det var en snackis med gamla hederliga plasmaskärmar också, men efter 12 år som jag hade min Panasonic såg jag inga tecken på det, alternativt så var det så lite att det inte märktes. Inte ens kanalernas logon.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Bakgrundsbild nämndes av den andra personen. Jag ser min hela tiden då jag inte kör webbläsare eller applikationer förutom just spel i helskärm.

Mörkt läge på en OLED ökar väl snarare risken för burn in då färre antal pixlar som behöver belysas har en tendens på OLED att lysa starkare än en större yta? Tror laxpudding här på forumet har nämnt detta.

En VA får en IPS att se ut som skit i mörka miljöer. Så inte konstigt att din IPS ser dålig ut jämfört med en OLED.

Alla ni med oled skärmar (ej tv apparater) i tråden som idag är ett år eller under ett år gamla och använder dessa flitigt dagligen till saker med statiska ting, gärna mycket färgat i storlekarna runt 64-128 pix i bredd. Ni får gärna komma tillbaka i tråden, eller göra en ny samlingstråd med erfarenheter kring OLED skärmar och ta bild och skriva hur era skärmar ser ut då sett till inbränning.

Pja alla kör ju som dom vill, själv kör jag alltid allt i fullskärm förutom om jag nångång vill ha nån liten bild eller text on top på nåt annat vid vissa tillfällen.

Ja Laxpudding o jag hade nån diskussion om det (som också handlade om att svart tema är sämre för ögonen) o jag höll inte riktigt med honom.

Ja VA är snäppet bättre än IPS, men fortfarande milsvidd ifrån OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Pja alla kör ju som dom vill, själv kör jag alltid allt i fullskärm förutom om jag nångång vill ha nån liten bild eller text on top på nåt annat vid vissa tillfällen.

Ja Laxpudding o jag hade nån diskussion om det (som också handlade om att svart tema är sämre för ögonen) o jag höll inte riktigt med honom.

Ja VA är snäppet bättre än IPS, men fortfarande milsvidd ifrån OLED.

Varför köra en webbläsare i helskärm? De är designade för 1024-1280 pixlar i bredd och inte mer. Är ju sjukt mycket dött utrymme?

Du höll inte med laxpudding som är lite av en expert inom sitt område?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Varför köra en webbläsare i helskärm? De är designade för 1024-1280 pixlar i bredd och inte mer. Är ju sjukt mycket dött utrymme?

Du höll inte med laxpudding som är lite av en expert inom sitt område?

Så jag ska köra webläsarfönstret uppe i vänstra hörnet på min 4K-skärm menar du? Du vet att det går att skala o ändra storlek på saker o ting, o tittar man gärna mycket på bilder som jag så ser jag dom gärna så stort som möjligt.

Jo han är expert, men inte ens experter har alltid alla rätt om allt.

Permalänk
Medlem

jag gick från en Benq Zowie XL2566K 25" 360Hz till Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED QHD 240 Hz och är riktigt imponerad.

Jag va redo att gå från 1080p nu och ett steg upp

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Så jag ska köra webläsarfönstret uppe i vänstra hörnet på min 4K-skärm menar du? Du vet att det går att skala o ändra storlek på saker o ting, o tittar man gärna mycket på bilder som jag så ser jag dom gärna så stort som möjligt.

Jo han är expert, men inte ens experter har alltid alla rätt om allt.

Hur liten 4K skärm har du isåfall?

Varför måste den vara uppe i just vänstra hörnet?

Det är inte bara laxpudding som nämnt det? Tror Tech With KG, HDTVtest, Rtings har nämnt juste detta. Därav varför de också testar olika ljusstyrkor i olika storlekar. En liten fyrkant som lyser vitt i storlek 128pix kommer nog lysa starkare än samma fyrkant i storlek 1024pix

Du vet att du kan ha motsvarande innehållet 4 1080p skärmar framme på en 4K skärm? Jag har bara en ynka 1440 skärm men använder halva till webbläsare och den andra halvan till övrigt, trots att jag har 3 skärmar.

Känns lite konstigt att investera i 4K om man inte tar nytta av ytan man får.
Du kan ju liksom ha en hel Premiere timeline längst nedre halvan av displayen som tar upp 3840 bredd och 1080 höjd och sedan ha 2-4 andra applikationer ovanför. Det är ju sjukt mycket utrymme man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hur liten 4K skärm har du isåfall?

Varför måste den vara uppe i just vänstra hörnet?

Det är inte bara laxpudding som nämnt det? Tror Tech With KG, HDTVtest, Rtings har nämnt juste detta. Därav varför de också testar olika ljusstyrkor i olika storlekar. En liten fyrkant som lyser vitt i storlek 128pix kommer nog lysa starkare än samma fyrkant i storlek 1024pix

Du vet att du kan ha motsvarande innehållet 4 1080p skärmar framme på en 4K skärm? Jag har bara en ynka 1440 skärm men använder halva till webbläsare och den andra halvan till övrigt, trots att jag har 3 skärmar.

Känns lite konstigt att investera i 4K om man inte tar nytta av ytan man får.
Du kan ju liksom ha en hel Premiere timeline längst nedre halvan av displayen som tar upp 3840 bredd och 1080 höjd och sedan ha 2-4 andra applikationer ovanför. Det är ju sjukt mycket utrymme man har.

Tycker det är lite konstigt att man lägger sig i hur andra väljer använda sina skärmar. Bara för att man har en större skärm med högre upplösning måste man väl inte utnyttja hela ytan 24/7? Till vilket syfte? Personligen har jag en 1440p ultrawide för spel, framförallt simulatorer. När jag inte spelar och t.ex. läser forum så har jag inget behov av att ha något annat framme samtidigt. Måste jag då, enligt dig, växla över till en skärm med lägre upplösning?

Dumheter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Därav varför de också testar olika ljusstyrkor i olika storlekar. En liten fyrkant som lyser vitt i storlek 128pix kommer nog lysa starkare än samma fyrkant i storlek 1024pix

Det är ju när de testar max ljusstyrka (oftast i HDR också). Om man kör skärmen i constant brightness-läge (vad tillverkaren nu kallar det) så är alla fönsterstorlekar samma ljusstyrka, och det är att rekommendera till skrivbordsarbete.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja Laxpudding o jag hade nån diskussion om det (som också handlade om att svart tema är sämre för ögonen) o jag höll inte riktigt med honom.

Laxpudding har ju inte fel men det handlar om kontrasten på statiska element som visas, samt vad du har för ljusstyrka på skärmen. Har du ställt in hög ljusstyrka kommer ljusa element i ett mörkt tema få ännu högre kontrast.

Jag kör själv mörkt tema men då är vitt max 100 nits och de element som har hög kontrast är oftast text, vilket inte är statiskt. Som den här sidan exempelvis:

Här ändras ju allt beroende på webbsida men det är oftast text som står ut med hög kontrast. Många program jag använder har också rätt snäll kontrast, som Photoshop, Blender, Resolve m.m. Lägre kontrast än Sweclockers mörka tema.

Jobbar jag hemifrån är det istället flera ljusa fönster öppna, men då används också hela ytan och det flyttas runt hela tiden. Blir ungefär samma sak fast det är ljusare, dvs en hyfsat jämn nivå över skärmen.

(För övrigt kan jag tillägga att jag inte sitter och nojar över inbränningar, utan gör bara några få enkla saker för att minimera risken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju när de testar max ljusstyrka (oftast i HDR också). Om man kör skärmen i constant brightness-läge (vad tillverkaren nu kallar det) så är alla fönsterstorlekar samma ljusstyrka, och det är att rekommendera till skrivbordsarbete.

Men är det verkligen så?

Skrivet av Alphahanne:

Tycker det är lite konstigt att man lägger sig i hur andra väljer använda sina skärmar. Bara för att man har en större skärm med högre upplösning måste man väl inte utnyttja hela ytan 24/7? Till vilket syfte? Personligen har jag en 1440p ultrawide för spel, framförallt simulatorer. När jag inte spelar och t.ex. läser forum så har jag inget behov av att ha något annat framme samtidigt. Måste jag då, enligt dig, växla över till en skärm med lägre upplösning?

Dumheter.

Fortsätt läsa vad du vill så kanske du kommer långt framåt.

Vart skrev jag att man behöver nyttja hela ytan hela tiden? Att ha en 4K skärm och köra en webbläsare, alltså bara ett fönster, åt gången är ju bara, varför? Och zooma in såpass mycket att, återigen, varför? Ofta en person endast läser ett forum och gör ingenting annat på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men är det verkligen så?

Ja. Och jag har mätt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja. Och jag har mätt det.

Har någon annan, lite mer oberoende, mätt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fortsätt läsa vad du vill så kanske du kommer långt framåt.

Vart skrev jag att man behöver nyttja hela ytan hela tiden? Att ha en 4K skärm och köra en webbläsare, alltså bara ett fönster, åt gången är ju bara, varför? Och zooma in såpass mycket att, återigen, varför? Ofta en person endast läser ett forum och gör ingenting annat på datorn.

Men det är ju precis det du skriver nu igen. Att du anser man måste använda skärmens hela yta till något. Jag frågar varför du lägger dig i hur andra använder sina skärmar. Gör du som du vill och låt andra göra som de vill. På vilket sätt påverkar det dig negativt om någon annan bara använder en fjärdedel av sin skärm?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Men det är ju precis det du skriver nu igen. Att du anser man måste använda skärmens hela yta till något. Jag frågar varför du lägger dig i hur andra använder sina skärmar. Gör du som du vill och låt andra göra som de vill. På vilket sätt påverkar det dig negativt om någon annan bara använder en fjärdedel av sin skärm?

"Igen" Du får gärna citera den specifika texten med Bold där det står: Hela tiden, alltid, förevigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

"Igen" Du får gärna citera den specifika texten med Bold där det står: Hela tiden, alltid, förevigt.

Läs vad du själv skrivit. Du ifrågasätter vilket är samma sak. Jag ställer motfrågan, på vilket sätt påverkar det dig negativt vad andra gör?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2