Arbeta inom annat yrkesområde direkt efter utbildning

Permalänk
Medlem

Arbeta inom annat yrkesområde direkt efter utbildning

Hej!

Jag är till sommaren klar med min Civilingenjörsutbildning i datateknik med masterinriktning cybersäkerhet.
För tillfället har jag ett roligt jobb inom materiallära där jag har stora utvecklingsmöjligheter. Jag har nu fått erbjudande ifrån min nuvarande tjänst om att stanna kvar efter min utbildning är klar. Lönen skulle ligga på ca 7 tusen över de erbjudanden jag fått hittils för diverse tjänster inom cybersäkerhet. Skulle även få tjänstebil och 30 dagars semester (dock är det kanske rätt så vanligt idag). Arbetsuppgifter skulle utökas från nuvarande till att även få utveckla mjukvara som kollegor kommer använda sig av i tjänst. Det är väl i princip det enda just nu som skulle kunna associeras med min utbildning, diverse kontakt med kunders IT och kanske även annan teknisk utveckling/programmering.

Det jag sitter och funderar på just nu är hur mycket det kan påverka mina framtida möjligheter att få arbete inom cybersäkerhet? Låt oss säga att jag jobbar kvar i två år och får delvis erfarenhet om säker mjukvaruutveckling men egentligen inte mycket mer än så. Hur stor är chansen att jag kan få en roll som utvecklare, pentester, incidenthantering? Har ni erfarenhet av att jobba inom annat yrkesområde och sedan gått tillbaka, hur har det påverkat era jobbtillfällen?

Trevlig helg!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Arbetslivserfarenhet brukar väga tyngre än utbildning. Så om du jobbar ett par år (oavsett inom vilket område) så kommer du nog att ha lättare att få ett nytt jobb (oavsett inom vilket område) än om du söker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Arbetslivserfarenhet brukar väga tyngre än utbildning. Så om du jobbar ett par år (oavsett inom vilket område) så kommer du nog att ha lättare att få ett nytt jobb (oavsett inom vilket område) än om du söker nu.

Låter rimligt. Vad är din personliga åsikt? Hade du tagit ett jobb utanför din utbildning? Jag finner arbetet roligt och tjänstebil är en definitiv bonus.

Sen de intervjuer jag har varit på har alltid haft ett tekniskt moment. Jag misstänker att det kan finnas behov för mig att hålla mig uppdaterad kring cybersäkerhet om jag vill ha en sådan tjänst i framtiden.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Låter rimligt. Vad är din personliga åsikt? Hade du tagit ett jobb utanför din utbildning? Jag finner arbetet roligt och tjänstebil är en definitiv bonus.

Om du tycker att arbetet är roligt så tänker jag att du har ditt svar. Kör på! 💪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Låter rimligt. Vad är din personliga åsikt? Hade du tagit ett jobb utanför din utbildning? Jag finner arbetet roligt och tjänstebil är en definitiv bonus.

Sen de intervjuer jag har varit på har alltid haft ett tekniskt moment. Jag misstänker att det kan finnas behov för mig att hålla mig uppdaterad kring cybersäkerhet om jag vill ha en sådan tjänst i framtiden.

Då är det bara att gasa på med det du finner roligt, tills du inte finner det roligt längre och vill byta till något annat eller får ett bättre erbjudande.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Folk som sysslar med datateknik och cybersäkerhet, och har gått fem år i skolan, ska nog kunna ge dig mer omedelbart användbara svar, men det är verkligen en ynnest att få jobba med det man tycker är roligt - oavsett vilken examen man sitter med i bakfickan.

Jag jobbade ett halvår med det jag gick en treårig högskoleutbildning för, och sen svängde jag in på ett annat spår som innebar bättre betalt, bättre timmar och på det hela taget var roligare. Men det var också på sin höjd besläktat med det jag utbildade mig till. De där tre åren i skolan syntes kanske bortslösade i början, men de fick mig åtminstone att inse vad jag inte ville syssla med. Och det finns ändå ett värde i det. Nu har jag ramlat vidare (fortfarande inom ett och samma företag) och pysslar med någonting som knappt är en avlägsen bekant till det jag utbildade mig till. Däremot är det just roligt. Och med det kommer också (arbetslivs)erfarenhet. Och det är inte kattskit.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Låter rimligt. Vad är din personliga åsikt? Hade du tagit ett jobb utanför din utbildning? Jag finner arbetet roligt och tjänstebil är en definitiv bonus.

Sen de intervjuer jag har varit på har alltid haft ett tekniskt moment. Jag misstänker att det kan finnas behov för mig att hålla mig uppdaterad kring cybersäkerhet om jag vill ha en sådan tjänst i framtiden.

Om du tycker ditt nuvarande jobb är roligt, och lönen är okej, så finns det väl inte mycket anledning att inte fortsätta med det.

En av de få anledningarna att inte fortsätta där du är skulle vara om det fanns något annat som du verkligen drömmer om att jobba med.

Det är väldigt vanligt att folk jobbar med saker som ligger lite (eller ibland mycket) utanför vad de utbildade sig till, så betrakta inte det som något större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Om du tycker att arbetet är roligt så tänker jag att du har ditt svar. Kör på! 💪

Skrivet av 13ers3rk:

Då är det bara att gasa på med det du finner roligt, tills du inte finner det roligt längre och vill byta till något annat eller får ett bättre erbjudande.

Då blir det kanske att gasa! Kommer ändå hålla i alla Intervju processer osv, alltid bra merit att ha blivit erbjuden tjänst!

Ni tror alltså inte jag skjuter mig onödigt mycket i foten om jag vill tillbaka till min yrkesutbildning om två/tre år?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ni tror alltså inte jag skjuter mig onödigt mycket i foten om jag vill tillbaka till min yrkesutbildning om två/tre år?

Så länge du ser till att få ut din examen tror jag inte du skjuter dig i foten det minsta. Tvärtom.

Permalänk

Cybersäkerhet är ett område inom IT som går fort framåt och är lite mer känsligt att ha varit ifrån. Men TS pratar om att utveckla lite applikationer..

Jag ser det lite som varför inte jobba kvar se hur det går och spana in andra jobb under tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Då blir det kanske att gasa! Kommer ändå hålla i alla Intervju processer osv, alltid bra merit att ha blivit erbjuden tjänst!

Ni tror alltså inte jag skjuter mig onödigt mycket i foten om jag vill tillbaka till min yrkesutbildning om två/tre år?

När skall den "meriten" ge dig någon nytta? Tycker snarare det är onödigt att slösa andra människors tid om du redan vet att du inte vill ha jobbet(n).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag tänker också så som nån annan redan nämt. Det är lite risky med tanke på hur snabbt det går inom området, så man kan bli lite ointressant om man inte har erfarenhet och då jämförs med helt nyexade också utan erfarenhet men som ändå har "senaste kunskaperna". Gällande löneutveckling så kommer du kunna öka ganska mycket, ganska snabbt om du visar dig duktig på ditt jobb inom cybersäkerhet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Folk som sysslar med datateknik och cybersäkerhet, och har gått fem år i skolan, ska nog kunna ge dig mer omedelbart användbara svar, men det är verkligen en ynnest att få jobba med det man tycker är roligt - oavsett vilken examen man sitter med i bakfickan.

Jag jobbade ett halvår med det jag gick en treårig högskoleutbildning för, och sen svängde jag in på ett annat spår som innebar bättre betalt, bättre timmar och på det hela taget var roligare. Men det var också på sin höjd besläktat med det jag utbildade mig till. De där tre åren i skolan syntes kanske bortslösade i början, men de fick mig åtminstone att inse vad jag inte ville syssla med. Och det finns ändå ett värde i det. Nu har jag ramlat vidare (fortfarande inom ett och samma företag) och pysslar med någonting som knappt är en avlägsen bekant till det jag utbildade mig till. Däremot är det just roligt. Och med det kommer också (arbetslivs)erfarenhet. Och det är inte kattskit.

Tack att du delar med dig Håller helt med i att man har tur om man kan vakna upp på måndag morgon och inte känna sig frustrerad över att det är arbete.

Tror du att du skulle kunna få jobb inom din utbildning idag om du skulle vilja?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

När skall den "meriten" ge dig någon nytta? Tycker snarare det är onödigt att slösa andra människors tid om du redan vet att du inte vill ha jobbet(n).

Om jag exempelvis skulle söka ny tjänst inom organisationen.

Jag vet definitiv inte, därav håller jag allting öppet och ser till att utvärdera många tjänsteer! Det är inte bara arbetsgivaren som får lov att utvärdera motpart!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)