Nu slutar Valve uppdatera Steam på äldre Windows

Permalänk
Melding Plague

Nu slutar Valve uppdatera Steam på äldre Windows

I våras varnade Valve att Steam inte längre kommer uppdateras på Windows 7, 8 och 8.1 från 1 januari 2024.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror jag funderade på detta även när nyheten presenterades förra gången : Kan man även fortsättningsvis ladda ner och installera Steamklienten på Windows 7 eller 8, samt MacOS 10.14 Mojave? Även om man då inte får säkerhets- eller funktionsuppdateringar alltså.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tror jag funderade på detta även när nyheten presenterades förra gången : Kan man även fortsättningsvis ladda ner och installera Steamklienten på Windows 7 eller 8, samt MacOS 10.14 Mojave? Även om man då inte får säkerhets- eller funktionsuppdateringar alltså.

Om de erbjuder en legacyklient kanske, men inte med deras vanliga installer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tror jag funderade på detta även när nyheten presenterades förra gången : Kan man även fortsättningsvis ladda ner och installera Steamklienten på Windows 7 eller 8, samt MacOS 10.14 Mojave? Även om man då inte får säkerhets- eller funktionsuppdateringar alltså.

Kommer väl förmodligen inte finnas för nedladdning från den officiella sidan, men kommer väl åtminstone kortsiktigt fortsätta fungera.

"We expect the Steam client and games on these older operating systems to continue running for some time without updates after January 1st, 2024, but we are unable to guarantee continued functionality after that date."
-- https://help.steampowered.com/en/faqs/view/4784-4F2B-1321-800...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra! Då kanske vi kan få en 64 Bit version av Steam snart då

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bra! Då kanske vi kan få en 64 Bit version av Steam snart då

Jag förstår inte riktigt varför det skulle spela någon roll?

Spel du öppnar körs ju ofta i 64-bitars versioner ändå, så jag ser inte riktigt fördelen? (Ja, såklart, förutom frsmtidssäkringen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Tror jag funderade på detta även när nyheten presenterades förra gången : Kan man även fortsättningsvis ladda ner och installera Steamklienten på Windows 7 eller 8, samt MacOS 10.14 Mojave? Även om man då inte får säkerhets- eller funktionsuppdateringar alltså.

troligen tar de bort den från sin hemsida för nedladdning.

men inte omöjligt att den kommer fungera fram tills de gör en större ändring i i servern som inte är kompatibel med en gammal klient vilket kan troligen handla om dagar till ett par år men generellt troligen nån månad eller ett par frammåt sen kommer w7 klienten inte äns kunna logga in längre.

steam klienten uppdateras ju typ varannan inloggning känns det som.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag förstår inte riktigt varför det skulle spela någon roll?

Spel du öppnar körs ju ofta i 64-bitars versioner ändå, så jag ser inte riktigt fördelen? (Ja, såklart, förutom frsmtidssäkringen

Man slipper ha massa 32bit multilib junk på systemet. Bör kunna stänga av multilib-repot vid det laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

steam klienten uppdateras ju typ varannan inloggning känns det som.

I snitt varannan månad, kör du beta klienten så är det par ggr i veckan, stänger du inte av steam korrekt så kör den också igenom den vid uppstart för att verifiera alla filer, vilket kanske det du ser?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Som tur är kan man köra Linux på tex en gammal Mac som inte kan köra Catalina. Väldigt många äldre spel fungerar bara i 32bit på Mac så man fick hålla sig till Mojave eller äldre för att kunna spela dem. Nu blir det väl omöjligt. Men Linux finns som tur är. Satte Kubuntu på en 2009 MBP och den fungerade faktiskt rätt bra. Uppgraderad till 8GB RAM och SSD då. Finns en hel del gratis open source spel på Linux också. Tillräckligt för att roa sig ganska länge utan att ens behöva steam.

Själv har jag dock övergett steam. GOG är betydligt bättre för dig inget DRM så kan köra även på äldre datorer om man vill.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

För min del får de gärna sluta med Windows helt.

Över med spelandet och entusiasterna till Linux !!

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag förstår inte riktigt varför det skulle spela någon roll?

Spel du öppnar körs ju ofta i 64-bitars versioner ändå, så jag ser inte riktigt fördelen? (Ja, såklart, förutom frsmtidssäkringen

Tycker det känns lite hattigt att en massa 64-bitars spel installeras under C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common istället för under "Program Files" där de hör hemma. Men i praktiken spelar det väl ingen som helst roll.

Skrivet av Kasken:

För min del får de gärna sluta med Windows helt.

Över med spelandet och entusiasterna till Linux !!

2020 2021 2022 2023 2024 year of the Linux desktop!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man slipper ha massa 32bit multilib junk på systemet. Bör kunna stänga av multilib-repot vid det laget.

Om du inte kör 32-bitars spel då. Vilket inte är helt ovanligt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tror jag funderade på detta även när nyheten presenterades förra gången : Kan man även fortsättningsvis ladda ner och installera Steamklienten på Windows 7 eller 8, samt MacOS 10.14 Mojave? Även om man då inte får säkerhets- eller funktionsuppdateringar alltså.

De har vad jag vet bara en Windows-klient snarare än specifika klienter för varje version av Windows, så klienten kommer finnas tillgänglig för nedladdning som vanligt och kommer troligtvis fortsätta fungera även till äldre OS ett tag till. Valve kommer bara inte bry sig om att se till att klienten fortsätter fungera på äldre OS när de uppdaterar den, så förr eller senare kommer något gå sönder och sluta fungera på dessa OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man slipper ha massa 32bit multilib junk på systemet. Bör kunna stänga av multilib-repot vid det laget.

Har du en dator som klarar av spel kan det knappast påverka något, men jag förstår din grej

Känns som en extremt pluttig vinst för att sänka ner resurser i... Inget vidare business case osv

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

I snitt varannan månad, kör du beta klienten så är det par ggr i veckan, stänger du inte av steam korrekt så kör den också igenom den vid uppstart för att verifiera alla filer, vilket kanske det du ser?

tror inte jag kör beta klienten iaf.

men inte omöjligt att det är nån filverifiering som du nämner som kallas för "updating steam software" eller vad det nu står varje gång man startar det som står och tuggar igenom en laddbar på typ 1-5s eller nått innan det startar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tråkigt men väntat

Hoppas det inte leder till sämre kompatibilitet för retrospelande och sånt bara

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge Windows 10 supportas av Steam efter att det går i graven. 21H2 är ju redan EoL

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tråkigt men väntat

Hoppas det inte leder till sämre kompatibilitet för retrospelande och sånt bara

är inte mycket spel jag iaf stött på som inte fungerat under win 10/11 som krävt att man kör ett äldre system utan räckt med typ sätta typ win vista/win7 kompabilitet och öst på.

de enda jag stött på är väl extremt gamla spel från typ början på 90talet eller äldre isf (inte steam) och oftast pga 16bit kod vilket inte något nyare än Win Xp läser hur som helst så kräver hur man än vänder på det isf en emulator eller virituell maskin att köra det på.

alternativt spel som kräver Windows live service vilket inte verkar fungera att äns starta spelen längre under win 10/11 sen windows live servrarna gick eol för typ 10 år sen eller nått.

Skrivet av Joppis:

Undrar hur länge Windows 10 supportas av Steam efter att det går i graven. 21H2 är ju redan EoL

rätt säker på att 22H2 finns för win 10 och troligen gjort i typ ett år och ev även en 23H2

Skrivet av Kasken:

För min del får de gärna sluta med Windows helt.

Över med spelandet och entusiasterna till Linux !!

finns en nackdel. linux täcker så pass försvinnande liten del att de skulle skjuta sig själva i foten att låsa ute typ 98% av deras avändarbas...

har för mig att sist jag kollade så var väl lixuxanvändarna runt 2% eller nått sånt och windows typ 95% eller nått och resten mac datorer.
(edit:https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa... var inte helt fel som jag minndes iaf)

och då tror jag iaf den statistiken var efter releasen på steamdeck som troligen ses som ett linux system iom att de kör en linux kärna.

finns faktiskt det som har noll erfarenhet av linux här i världen och skulle säga att troligen majoriteten knappt äns petat på ett linux system äns utan de har kört på sitt windows i olika versioner sen tidigt 90tal och dess funktioner sitter nu i muskelminne och då är det väldigt bökigt att bara byta då det är en ganska stor skillnad och är man inte ett dugg insatt i linux öht kommer man ha extrema problem med det.

på så sätt är windows fördel typ varenda banankastande apa och dess morsa kan använda det vilket iaf inte jag kan säga med min lilla erfarenhet av linux i div olika distros utan brukar behövas iaf en stor del googlande för att få allt att fungera oftast.

sen är det bra att stödet i linux blir bättre för de som vill sitta på det och föredrar det.

Bara att de skulle behöva jobba på ett mer användarvänligt system för när det kommer till användarvänlighet och göra det mer lättanvänt för medelsvensson med 0% tidigare erfarenhet av linux så skulle nog linux börja växa till sig mer när helt plötsligt vem som helst kan få det att rulla på 15 min utan problem.

Så skulle jag säga att linux har en bra bit att ta ifatt både på Mac och PC.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande installera spel och spela dem på Windows XPx64 via steam idag, men alla delar av den gamla klienten som behöver den nya browser enginen funkar såklart inte längre. Som store, overlay osv. Så man tvingas köpa spelen via en annan dator eller via mobilen om man vill spela dem på XP maskinen. Hoppas det är samma situation på windows 7.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen tar de bort den från sin hemsida för nedladdning.

men inte omöjligt att den kommer fungera fram tills de gör en större ändring i i servern som inte är kompatibel med en gammal klient vilket kan troligen handla om dagar till ett par år men generellt troligen nån månad eller ett par frammåt sen kommer w7 klienten inte äns kunna logga in längre.

steam klienten uppdateras ju typ varannan inloggning känns det som.

Ja dom måste verkligen ligga i på Valve, tycker var gång jag startar datorn så uppdateras steam.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker det känns lite hattigt att en massa 64-bitars spel installeras under C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common istället för under "Program Files" där de hör hemma. Men i praktiken spelar det väl ingen som helst roll.

2020 2021 2022 2023 2024 year of the Linux desktop!

Fast spel har man på en egen disk.
Har nog aldrig någonsin haft ett spel på C:

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kan man be om färre uppdateringar? Att datorn vill ladda ner +120MB och installera uppdateringar till Steam sker så ofta att jag undrar vad Valve har för brister som behöver alla uppdateringar... xD

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Det känns som en naturlig utveckling. De kan kan inte stödja gamla operativsystem hur länge som helst.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Kan man be om färre uppdateringar? Att datorn vill ladda ner +120MB och installera uppdateringar till Steam sker så ofta att jag undrar vad Valve har för brister som behöver alla uppdateringar... xD

de använder väl en chrome-webview för innehållet. så säkerhetsuppdatering till den säkert.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Vill se en legacy client, dels till steam men också tjänster som GOG.
GoG säljer ju just gamla spel men deras client kräver win10 (funkade inte jättebra på 7, vi ska inte snacka om xp).

Enkelt native interface med login och sen lista med spel som Steams compact view eller vad den heter. install + launch.

Borde inte vara rocket science för Valve att koda och behöver nog inte ofta uppdateringar.

Jag har ju säkert 100 spel på steam som fortfarande stöder XP.

Lite synd om man bygger en "Retro" rigg för XP och sen måste segla 7 haven för spelen när man äger en licens redan liksom.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag kan fortfarande installera spel och spela dem på Windows XPx64 via steam idag, men alla delar av den gamla klienten som behöver den nya browser enginen funkar såklart inte längre. Som store, overlay osv. Så man tvingas köpa spelen via en annan dator eller via mobilen om man vill spela dem på XP maskinen. Hoppas det är samma situation på windows 7.

Jag hoppas inte att det du skriver är att du har en XP-burk uppkopplad mot Internet. Med tanke på att den är EoL sedan 10 år tillbaka bör den endast köras helt isolerad från nätet.

Permalänk
Medlem

Ibland vill man kanske spela äldre spel som funkade bättre i Windows 7 (eller Vista) än nuvarande 10 och 11.

Ibland önskar jag spelföretag kunde patcha lite äldre spel så de funkade med dagens OS, det borde finnas en marknad eller efterfrågan även för det.

En annan ide vore om det fanns spelföretag som patchade gamla spel och kanske tom lade in svensk text eller tal (i både gamla och nya titlar), de kanske skulle kunna samarbeta med spelstudios. Nåja..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Kan man be om färre uppdateringar? Att datorn vill ladda ner +120MB och installera uppdateringar till Steam sker så ofta att jag undrar vad Valve har för brister som behöver alla uppdateringar... xD

Jag tycker inte Steam uppdateras så ofta. Du har inte slagit på beta version?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag hoppas inte att det du skriver är att du har en XP-burk uppkopplad mot Internet. Med tanke på att den är EoL sedan 10 år tillbaka bör den endast köras helt isolerad från nätet.

Uppkopplad dygnet runt sedan ett par år tillbaka, men Sweclockers fungerar inte

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"