Ny NAS, Synology, TrueNAS/unRAID?

Permalänk

Ny NAS, Synology, TrueNAS/unRAID?

Står inför ett val då jag köpt 4 nya 8tb diskar, är tänkt att köra liknande RAID5 med en disks failure.
Antingen så byter jag bara disk i nuvarande Synology 412+ och rullar vidare. Börjar ju bli till åren och man vet ju aldrig när hårdvaran ger upp. Kör SMB share och två docker containers på den.

Eller så använder jag en gammal dator som har denna spec
Xeon CPU E5-1650 v2
64gb ram, dock inga ECC minnen då moderkortet saknar stöd för det.
8 SATA portar 4st 3Gb/s och 4st 6 Gb/s portar
1 PCI kort med en 1 Tb flashdisk

Det jag vill kunna göra är SMB shares och docker, sen har jag en dator med några VMs, PLEX, homeassistant, och några win10 (hyper-v) så vore ju nice att kunna flytta över dom till NASen. Konvertera eller kanske åker på att installera om?

TrueNAS eller unRAID är väl dom jag fastnat för.

Va inne på TrueNAS scale, men det som gjorde jag backade va att inte kunna lägga till fler disk om man skulle vilka göra det i framtiden (vilken jag ändå inte kan göra på synologyn) men dumt att låsa in sig så men har förstått att den ska va stabil och bra med ZFS och mycket ram har jag ju.

Annars unRAID Basic som också verkar har kommit med stöd för ZFS och har möjlighet att lägga till fler diskar, men kan man det om man kör ZFS eller ska man köra någon av de andra XFS/Btrfs?
Gillande inte att man körde det från USB sticka men kanske inte är något problem?

Vilken av dessa har bäst virtualiseringsstöd?

Har försökt läsa mig till men verkar ju vara delat om vilket som är bäst

Så ge gärna lite synpunkter på vad jag ska satsa på och eventuell konfiguration eller peka på någon bra guide jag kan ha missat

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Jag valde unraid pga otroligt enkelt att sätta upp och underhålla. Eftersom jag inte har några större krav än enkel VM, plex docker och "backup" så var det bästa valet för mig. Jag arbetar inget mot den i realtid så bristande skrivprestanda jämfört med andra typer av raid gör mig inget.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Jag valde unraid pga otroligt enkelt att sätta upp och underhålla. Eftersom jag inte har några större krav än enkel VM, plex docker och "backup" så var det bästa valet för mig. Jag arbetar inget mot den i realtid så bristande skrivprestanda jämfört med andra typer av raid gör mig inget.

Ja jag har suttit och testat båda NAS mjukvarorna ett tag nu och unRAID verkar ju lite trevligare. Dock så tyckte jag nästan TrueNAS var enklare att få igång diskpoolen, eller iaf förstå hur man ska konfigurera upp den. Och sen är det ju bristade kunskap i "linux" värden som gör att man inte förstår hur saker fungerar
Men youtube och google brukar ju lösa det mesta.

Vad för filformat rekommenderas till unRAID nu?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Unraid blev det för mig då det var enklare för mig att komma in i. Och kan uttöka med fler diskar samt olika storlekar på diskarna.
Har inte tittat på ZFS stödet än då det känns för buggigt i Unraid.

TrueNAS är dock intressant med, men det ända pluset det hade över Unraid för mig var hastighet. Men för det jag använder till så kändes det inte lönt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Ja jag har suttit och testat båda NAS mjukvarorna ett tag nu och unRAID verkar ju lite trevligare. Dock så tyckte jag nästan TrueNAS var enklare att få igång diskpoolen, eller iaf förstå hur man ska konfigurera upp den. Och sen är det ju bristade kunskap i "linux" värden som gör att man inte förstår hur saker fungerar
Men youtube och google brukar ju lösa det mesta.

Vad för filformat rekommenderas till unRAID nu?

Är inte heller jätteinsatt i Linux men kan tillräckligt för att klara mig i unraid. minns inte att jag upplevde diskpoolen som ett bekymmer när jag satte upp den men jag följde säkert någon bra guide på Youtube. Vilket filsystem du bör använda överlåter jag någon annan att svara på då jag körde med det som var standard för 3-4 år sedan eller vad det nu blir. har inte satt mig in i zfs än eftersom det inte känns värt att ändra såhär i efterhand.

Permalänk
Medlem

Har pillat lite i unraid, och tyckte det var rätt intuitivt att få igång på NAS-nivå.
Har dock inte startat upp min unraid maskin sen jag flyttade då jag har startat en proxmox-server vilket fungerar bättre för mina behov.
Tycker att TruNAS verkar smidigare med Dockers än unraid i alla fall det lilla jag pillat, men säkert en vanesak

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Installera Proxmox på datorn med Xeon och stoppa diskarna i NAS:en och ha den bara som fileshare? Då har du maximal flexibilitet på vad du gör där. Du kan tom köra TrueNAS scale i en VM eller en LXC container på Proxmox om du vill ha diskarna i datorn istället...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Har kört alla OS du pratar om men köpte en Synology 923+ för ett halvår sen och är så nöjd.
Dyrt och ingen höjdar hårdvara.
Men allt bara fungerar och är så smidigt.
Sen kan man labba med alla andra OS på sin andra hårdvara men viktiga tjänster som shares, HomeAssistant mm rullar på som vanligt.

Permalänk
Medlem

Kör en Qnap, främst som disklåda (iscsi 10Gb) men kommer ev köra något mer på den och kör annat på servern.
Har man redan en maskin med bra kräm kan man ju nyttja den

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Installera Proxmox på datorn med Xeon och stoppa diskarna i NAS:en och ha den bara som fileshare? Då har du maximal flexibilitet på vad du gör där. Du kan tom köra TrueNAS scale i en VM eller en LXC container på Proxmox om du vill ha diskarna i datorn istället...

Håller med om det. Proxmox är det flexiblaste alternativet om man har en server med både CPU och minne nog. Låt NAS:en göra det som den är bra på och servern resten...

Jag har själv en Synoloy NAS som jag just nu kör allt på, inklusive ett gäng docker-containers. Jag har nu köpt en HP Elitedesk G2 Mini som jag hade tänkt att installera Proxmox på för att köra som Dockerhost + annat. Och låta NAS:en vara just NAS istället.

Och för att köra Synology Photos som faktiskt är en helt ok app för att backa upp foton från allt...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk

Det beror såklart på vad man har för krav på funktionalitet etc. Kör Synology sedan länge och installerade proxmox på en liten minipc och om jag skulle börja om så skulle jag definitivt satsa på proxmox fullt ut. Supernöjd med synology, deras OS är riktigt bra och stabil hårdvara men flexibiliteten med proxmox är som jag ser det oslagbar + att du får så mycket mer kraft än en synology nas (om du inte vill betala stora summor). Visst kan du köra virtualiserade saker på synology men det är verkligen "no contest" att köra docker och virtuella miljöer på proxmox.

Rekommenderar verkligen denna sidan som har installscript för väldigt många olika verktyg, os etc för proxmox. Du kan knappst få det mer plug n play

https://tteck.github.io/Proxmox/

Permalänk
Medlem

Kör proxmox på din dator och stoppa in diskarna där. Installera truenas/openmediavault som en vm + det andra du ville köra som vm/container

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Det beror såklart på vad man har för krav på funktionalitet etc. Kör Synology sedan länge och installerade proxmox på en liten minipc och om jag skulle börja om så skulle jag definitivt satsa på proxmox fullt ut. Supernöjd med synology, deras OS är riktigt bra och stabil hårdvara men flexibiliteten med proxmox är som jag ser det oslagbar + att du får så mycket mer kraft än en synology nas (om du inte vill betala stora summor). Visst kan du köra virtualiserade saker på synology men det är verkligen "no contest" att köra docker och virtuella miljöer på proxmox.

Rekommenderar verkligen denna sidan som har installscript för väldigt många olika verktyg, os etc för proxmox. Du kan knappst få det mer plug n play

https://tteck.github.io/Proxmox/

Tack för den! Har bara sett några installationsvideos på YT än, men det kan vara bra med mer bra resurser innan man sätter igång på riktigt...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Snusfri

Jag kör en burk med Proxmox i botten och med TrueNAS Core som VM, fungerar hur bra som helst.
#19372292 Här har du bilder och lite info på min setup.

Kör med detta LSI 9223-8 som jag kopplat diskarna till med passthrough till TrueNAS VM.

Burken du har nu känns som att den räcker mer än väl för det du vill göra, sedan kör du antingen VM's eller LXC för HA. Plex med mera.

Möjligtvis att du införskaffar en GPU om du behöver transcoding i Plex eller Jellyfin.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Tänkte jag skulle uppdatera lite, men just nu verkar det bli unraid jag kommer köra
Har iaf börjat flytta in i den men tar lite tid att flytta xx Tb data
Min Synology kommer jag pensionera då den är över 10 år dock har den rullar på felfritt
Annars verkar Proxmox vara en bra lösning med, men just nu kör jag några VM och några Dockers i unraid och verkar rulla på bra än iaf.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red