Byta ut äldre 3 TB Seagatedisk med ca 25000 drifttimmar?

Permalänk
Medlem

Byta ut äldre 3 TB Seagatedisk med ca 25000 drifttimmar?

Hej!

Borde jag byta ut denna disk nu när det är blackfriday-dagar? Den börjar kännas liten men fortfarande ingen fara och jag tänker att det kanske kommer något fint erbjudande med en 8 TB disk?

Anledningen till att byta ut den är mest ålder och storlek. Annars fungerar den fint. Köptes ny till min Core2Quad när den var nybyggd.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag märker att jag inte fått svar här, är mekaniska diskar helt ute ur bild? Jag kör mekanisk disk för att få säker lagring över tid och för att jag får mer lagring för pengarna. Hastigheten är inte lika viktig för mig även om den så klart spelar sin roll.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att lägga en bevakning på Prisjakt på några diskar du är intresserad av och vänta tills de säljs till önskat pris. Det är ju i regel inga specialpriser under Black *

Och spelar hastigheten mindre roll, så får du ju helt klart mest lagring per riksdaler om du köper en snurrdisk.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på hur viktig data du har på disken och hur dina back up rutiner ser ut.

Permalänk
Medlem

Folk kanske upptagna med BF deals mm, men den som väntar på nåt får svar till slut

HDD som långtidslagring är fortfarande överlägset gällande kostnad mm, så känner du att du vill byta ut, passa på och skaffa en 3 TB SSD, därefter kan du använda din HDD som backup, och har du pengar över, skaffa en till 3 TB HDD för extra backup, så är den något i den produktlänken som felar, så har du iallafall dina filer kvar.

Sedan finns HDD vid nyköp med dataräddning på köpet eller som premium/tjänst, så beroende hur viktigt dina filer är, så är det ytterligare en säkerhet för dig utifall ny HDD slutat fungera och du behöver utföra dataräddning.

Beroende på hur praktiskt det är att ha alla ägg i en korg, så att säga, kan du skaffa kanske billigare nya 1Tb SSD/HDD som du kan lagra på, så minskar/ökar chansen till fel, men samtidigt mindre data förlorat och kostnad att ersätta per disk blir billigare.

Lycka till !

Skrivet av stoffe_83:

Jag märker att jag inte fått svar här, är mekaniska diskar helt ute ur bild? Jag kör mekanisk disk för att få säker lagring över tid och för att jag får mer lagring för pengarna. Hastigheten är inte lika viktig för mig även om den så klart spelar sin roll.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad du har den till. Om det är nåt på den som du har kärt, backupa.... och kör vidare, tycker jag.

Nu är det ingen statistik men jag har nog bara kört sönder två diskar under 30 år, och de var säkert över 10 år i drift, av kanske ett 40-tal.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

25k timmar är inte särskilt mycket för en hårddisk och inget i S.M.A.R.T.-datan indikerar att den är särskilt sliten, så det finns ingen större orsak att byta ut den p.g.a. åldern i alla fall. Storleken är förstås en annan sak, men det är ju helt upp till dig.

Permalänk
Medlem

Jag har tre seagate constellation es3 som har 71752 drifttimmar och perfekt felfria. De ska flyttas över till min nybyggda dator och får köra tills nåt börjar gå fel med dom. Jag har gjort ett eget backupsystem via xcopy så det som finns på en av diskarna också finns på nån av de andra inom 24tim. MTBF anges till 1.2 miljoner drifttimmar, så de har ju en bit kvar innan de kommit dit.

Jag skulle inte vara ett dugg orolig efter bara 25000 timmar, men som alltid gäller ju att man har backup på dem, de KAN ju rasa redan under garantitiden, eller hålla i mer än 30 år så det inte är disken som slutar funka, de börjar kännas gamla, tröga, klumpiga och man byter av den anledningen, och/eller de hinner uppfinna en ny kontakttyp och plockar bort 3.5-platserna så de helt enkelt inte GÅR drifta vidare i en ny dator.

Permalänk
Medlem

Det som sticker lite ut i SMART är post 7 (seek error rate) som är nere på 44 och med treshold 30. Hade 'worst' varit lägre än 'current' så hade jag inte brytt mig men nu är de samma och frågan är om de fortsätter att stega ned.

En tänkbar orsak är att disken startas och stoppas hela tiden (ca 10 timmar drift per start) och forcerad rekalibration för att sökningen inte hittade spåret direkt (med < 50 nanometer precision) i första försöket och då räknas som en miss för att skivan är kall och varm om vartannat kan vara en förklaring - om disken inte stoppas utan får rulla kontinuerligt och man då ser efter en tid att post 7 'current' sakta räknar upp med tiden så kan man se att det relateras till att disken startas och stoppas hela tiden.

Det andra att se upp med är om just 3TB disken är en barracuda från tiden kring 2012 - 2015 eller så de har en ökänd rykte att gå sönder ofta och det är relaterat till hur läshuvudenas infästning fungerar i praktiken och det börja ofta med att det blir fler och fler sökfel - dvs att post 7 i SMART får lägre och lägre värde och en dag går det inte längre att läsa ut data ur disken.

oavsett - se till att din data på disken också finns på annan oberoende lagring - att bara lagra i en enda exemplar är alltid riskfyllt oavsett lagring på snurrdisk, SSD/NVMe eller på molntjänst - alltid minst 2 exemplar på två olika lagringar och helst 3 exemplar på 3 olika lagringar.

dvs. 3-2-1 principen med ett original som i tex. din laptop - en kopia på en lagring nära dig (som NAS eller extern USB-snurrdisk) och en lagring långt ifrån dig (som en molntjänst) - ligger orginalet i en NAS så behöver NAS:en själv ha en backup på mellan backupsessioner urkopplade hårddiskar och tex. en molntjänst eller att en uppsättning diskar lagras på annan plats än hemmet/företaget

- dvs säkra att filen alltid skall finnas i 3 exemplar på 3 oberoende lagringar - och det inkluderat att tänka på ransomware-angrepp vilket innebär att någon av lagringarna bör vara i offline när de inte aktivt gör en backup och kopplas in/ur med fysisk handkraft. Detta kan dock i viss mån ersättas med molntjänst som har resilens av gamla 'överskrivna' filer för en tidsperiod typisk 30 dagar eller hellre 90 dagar - tex. blackblaze erbjuder sådant men inget man skall räkna med på en lagring typisk via office365.

Permalänk
Medlem

Det är en Baraccuda disk från Seagate, men jag får inte fram hur gammal den är. Den heter ST3000DM001-9YN166, men jag får inte fram hur man ser tillverkningsårtal.

Backup har jag rätt bra koll på, kör samma data på 4 olika ställen varav 1 av ställena inte är på någon dator hemma. Jag har ingen molntjänst.

Kanske lutar åt att köpa en ny disk ändå, denna kan bli en extra backupdisk istället.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det är en Baraccuda disk från Seagate, men jag får inte fram hur gammal den är. Den heter ST3000DM001-9YN166, men jag får inte fram hur man ser tillverkningsårtal.

Ah, missade att det var den modellen det handlade om. Den har den tveksamma äran att ha sin egen Wikipedia-sida p.g.a. hur ökänt opålitlig den är. Så det kanske inte är så dumt att byta ut den ändå

Permalänk
Medlem

Åh nej, jag som har två diskar av den sorten i min dator.

Här är F: den tidigare är E:

Ska jag byta ut båda kanske?

Suck det här kändes lite jobbigt faktiskt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag byta till som är helst är lite större, finns det någon rekommendation? Gärna en 7200 varvare och lång livslängd med väldigt lite är inga fel över tid.

Har börjat kika lite på denna statistik.
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q2-2...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej!

Borde jag byta ut denna disk nu när det är blackfriday-dagar? Den börjar kännas liten men fortfarande ingen fara och jag tänker att det kanske kommer något fint erbjudande med en 8 TB disk?

https://www.bildtagg.se/file/thumb/ygz8r2gwpla9gya3kdxm8fu

Anledningen till att byta ut den är mest ålder och storlek. Annars fungerar den fint. Köptes ny till min Core2Quad när den var nybyggd.

Byta pga ålder... ser ingen anledning så länge den funkar ok.
Byta pga storlek... Behövs större så byt eller köp en till, extra lagring för backup behövs alltid.

Har flera diskar som passerat 100 000 timmar drifttid och fungerar ok.

Livslängden beror mycket på hur man kör sina diskar. Med mycket vibrationer i en raid-array kan de ge upp efter ett halvår.

Permalänk
Medlem

jag skulle köra diskarna så länge de går om man har en bra backup-upplägg och återställningstiden är acceptabel.

hårddiskar är förbrukningsvara liknande glödlampor - de körs tills de går sönder eller bråkar på annat sätt (som att slöa ned en RAID)

Permalänk
Medlem

Då jag ändå tycker att disken är för liten så slog jag till på en 8 tb wd pro red på cyber monday rean. Det är en mycket bättre disk så får den gamla gå som backupdisk istället.

Tack för alla kloka svar här.

Nästa gång jag köper stora diskar kanske det blir SSD istället, om de nu kan lagra data länge över tiden utan att alla minnesceller måste bli omskrivna regelbundet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.