Playstation 5-försäljningen tredubblades i januari

Permalänk
Medlem

haha TSMC go BRRRRRRRRR

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Intressant, visste inte att dom hade samma lager för Finland och Sverige, och har aldrig ens tänkte tanken på att Dustin skulle sälja PS5:or

Permalänk
Skrivet av aki04:

har haft ps5 i snart 2 år nu, knappt några spel GJORDA för ps5 värda namnet. körde god of war och god of war ragnarök och det var det tyvärr. väntar på nästa killer app

Köpte min för 2 år sedan också för 5990:-. Känner lite som du.
Har köpt Ratchet & Clank, God of War: Ragnarök och Horizon Forbidden West. Har bara spelat klart
Ratchet & Clank än så länge, har inte fastnat för dom andra två trots att jag gillade de förstaspelen.

Dualsensens gimmick med haptic feedback är heller inget jag bryr mig om direkt och batteriet tar fort slut i den.
Dock skönaste handkontrollen Sony någonsin gjort och PS5 är ett riktigt kraftpaket, tyst också. Har D-brandat min så den är mycket snyggare än original också

Spelar alla 3rd party titlar på PC och Xbox Series X annars.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | 32GB Corsair Vengance RGB DDR4 3600Mhz | WD Black SN850X 1TB Gen 4 | Samsung 980 1TB | RADEON RX6800XT Red Devil | Corsair PSU RM750x | Samsung LC49G95T 5120x1440 49" | CORSAIR H150i Elite LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Hade den inte varit så fruktansvärt barnslig i utseendet hade jag köpt en också. Det förvånar mig att Xbox säljer sämre denna generation men kanske det är väldigt viktigt med "exclusives" för majoriteten.

Ja, (exklusiva) spel är definitivt viktigare än hur konsolen ser ut, alla dagar i veckan. Iallafall för mig.

Skrivet av Dizzö:

Ny fattas det bara att alla utvecklare fokuserar på att optimera för next gen.

Eller helt enkelt bäst vore att endast utveckla för next gen konsoller!

Varför skulle dom optimera för PS6? Den har det ju inte ens börjat pratats om än, den är nog en 4-5 år bort tiden innan den släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, (exklusiva) spel är definitivt viktigare än hur konsolen ser ut, alla dagar i veckan. Iallafall för mig.
Varför skulle dom optimera för PS6? Den har det ju inte ens börjat pratats om än, den är nog en 4-5 år bort tiden innan den släpps.

PS5 gen kallas next gen.

Då spel fortfarande görs med PS4 i åtanke.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

PS5 gen kallas next gen.

Då spel fortfarande görs med PS4 i åtanke.

Ja, jag vet att många kallar den next gen fortfarande, fast den har varit ute på marknaden i över två år. Men det är ju tekniskt sett fel att kalla den next gen då den är släppt. Next gen = nästa generation, vilket betyder att next gen är nåt som inte är släppt än. PS5 är current gen (nuvarande/senaste generationen), PS4 är last gen (förra generationen) om man ska vara petig. Och det ska man väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ny fattas det bara att alla utvecklare fokuserar på att optimera för next gen.

Eller helt enkelt bäst vore att endast utveckla för next gen konsoller!

Ja de lite irriterande att de ska begränsas för att spelen ska kunna snurra på ps4 och xbox one.
Tror det kommer dras ut på de länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja de lite irriterande att de ska begränsas för att spelen ska kunna snurra på ps4 och xbox one.
Tror det kommer dras ut på de länge.

Nu har det ju i.o.f.s. varit så här varje generation, att det är en övergångsperiod där spelen släpps till båda generationerna, vilket folk ofta verkar glömma. Är osäker på om det pågått längre den här gången, men det känns nästan så.

Som spelare och konsument så hade man ju önskat att det var fler spel som bara släppts till den senaste generationen. Men om man tänker ur ett business perspektiv så förstår man ju varför det är som det är. Det har ju varit väldigt trögt med tillgången på PS5:or under dom två första åren. När det finns en väldigt mycket större användarbas som fortfarande är kvar på förra generationens konsoler så blir det antagligen svårt att få det ekonomiska att gå ihop om man bara ska släppa till senaste generationen. Förhoppningsvis blir det bättre nu när tillgången på konsoler blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Konsollerna blir mer prisvärda ju dyrare PC-komponenter blir. Det är väldigt svårt att bygga en motsvarande PC när bara ett godkänt grafikkort (RX 6600 XT/RTX 3060) kostar 4000-5000 kr; om de nu ens går att få tag på.

Precis, det finns väl en anledning att försäljningen av moderkort, processorer och grafikkort dyker, medan försäljningen av PS5 ökar. Som sagt bara grafikkortet kostar ju nästan som en hel PS5, sedan ska det vara processor, moderkort, RAM, lagring, chassi o.s.v. utöver det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fast det är väl inte så konstigt när de håller inne på enheter för att hålla priset högt. De har säkerligen hållt en jämn försäljning ända sedan ps5 släpptes.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.