Genshin impact frame drops - driver mig till vansinne!

Permalänk

Genshin impact frame drops - driver mig till vansinne!

Hej!

Jag har nu bytt dator fem gånger, jag kan inte för mitt liv begripa varför jag inte kan lira Genshin impact utan störiga frame drops titt som tätt som sabbar hela upplevelsen.

Jag började med en Ryzen 3600 + RX 5600xt när spelet lanserades och har kunnat spela felfritt fram till för någon månad sedan när tonårsdottern snodde min dator då hon behövde en lite mer modern burk när hon började med streaming.

Jag fick hennes gamla i7 2600 + rx 580 och fick massa problem med drops i Genshin impact. Jag bytte upp mig till en i5 4690K (som jag körde i 4,5GHZ) men problemen kvarstod. Jag köpte en ny dator igen Ryzen 3600 + RTX 2060 men problemen kvarstod, bytte tillbaka till mitt ursprungliga rx 5600 XT och problemen är mindre men jag får fortfarande drops om än mindre än tidigare. Testade även ett gtx 1060 och det fungerade rätt bra med knappt några drops men hade redan lagt ut det till försäljning och inväntade min nya dator...

Jag har installerat rena Windows 10 vid varje byte av dator/komponent. Jag har alla de senaste drivrutinerna, jag har provat med och utan freesync (HP Omen 32) testat ny och gammal HDMI-sladd... testat med alla kombinationer av inställningar både i spelet och i inställningar för grafikkorten, testat 60 och 75HZ, jag kan på min höjd få droppen att minska men aldrig försvinna.

Någon som har tips på vad jag kan ha missat? Jag har provat med och utan överklock, testat att undervolta... HJÄLP!!!

Vissa hävdar att Unity ligger bakom problemen som så många upplever med drops. Jag funderar på om det inte kan vara senaste version av Windows som är boven i dramat.

Permalänk
Medlem

Har du provat leka med inställningarna i spelet?

Edit: Tydligen kan jag inte läsa....

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Skrivet av Robins:

Har du provat leka med inställningarna i spelet?

Edit: Tydligen kan jag inte läsa....

Jo, det har jag. Kan nämna att jag testat alla tänkbara upplösningar samt low, medium och high inställningar. Inga komponenter är i närheten av att maxas trots att jag kör på bästa kvalitet och uppskalning 1,5 (1440P).

Hade jag inte kört spelet helt utan problem tidigare hade jag släppt detta (som så många anda) men jag vet ju att det går att spela spelet utan drops, kan bara inte förstå vad som ställer till det denna vända.