Den så kallade startmenyn

Permalänk
Medlem

Den så kallade startmenyn

Nån mer som blir galen på skiten? Går ju inte ens att lägga in genvägar på eländet? Man kan bara göra tiles av det som finns i Alla appar. Men inte ett enda Steamspel, inte ens Steam själv (eller Origin för den delen) finns med där. Jag vill inte ha ikoner på skrivbordet eller för mycket skit i snabbstarten. Så nu måste jag starta spelhelvetena genom mappfönstren och leta upp dom i Steam-mappen.

Mycket väsen för ingenting känns det som - den däringa startmenyn. Väljer man bort Senaste installerade och Mest använda så är det ett typ 4x5 cm helt tom yta som inte går att använda till något. Hur fan tänkte dom?

Ser att Start10 är på G. Känns dock som en enorm besvikelse att man ska behöva köra med hemmameck även i Windows 10, när de VISST EXAKT varför alla hatade 8.

Finns det nåt sätt att få Steam och spelen att dyka upp i Alla Appar (det är inga jävla appar, det är program för övrigt)? Såg att det fanns ett Powershellkommando som hette Get-StartApps, men det verkar inte göra nåt mer än att lista det som finns där. Get-StartApps | measure räknar dom.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Steam Tile i Store

Permalänk
Medlem

Start8 följde med min uppgradering från Win 8.1, och det fungerar lika bra på Win 10

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@BlackBird: Högerklicka på den det spel/program du vill fästa i start och välj "pin to start"

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Högerklicka på vad du vill lägga till "Pin to start"?

Jag kör på insider builden, men jag har steam i alla apps http://i.imgur.com/PFIufbP.png Vet inte om alla spel har funnits där i Windows 7 ens.

Vad är program på engelska? Applications. Hur fortkortar man applications? Apps. Det är därför just ordet apps börjas att använda, finns inget som betyder att detta måste vara begränsat till mobila enheter.

Permalänk
Medlem

Kör win7 fortfarande, men kan man inte starta spel så här?

Har alltid gjort så.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Storage Jar @Reyintaz Jag försökte med genvägen som jag sa åt Steam att skapa på skrivobrdet, fanns inget val om det där. Gick man direkt till exe-filen så fanns det dock! Tack!
@BergEr Tack för tipset! Länge sen jag använde själva Steamklienten

Känns som en fulmodd alltihop. Drar man en fil ner till Startknappen så står det "Fäst i listan för startmenyn", man kan sen dra in filen på den då öppnade menyn. Men den går inte att släppa någonstans.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Annars finns ju alltid Classic Sheel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Nån mer som blir galen på skiten? Går ju inte ens att lägga in genvägar på eländet? Man kan bara göra tiles av det som finns i Alla appar. Men inte ett enda Steamspel, inte ens Steam själv (eller Origin för den delen) finns med där. Jag vill inte ha ikoner på skrivbordet eller för mycket skit i snabbstarten. Så nu måste jag starta spelhelvetena genom mappfönstren och leta upp dom i Steam-mappen.

Mycket väsen för ingenting känns det som - den däringa startmenyn. Väljer man bort Senaste installerade och Mest använda så är det ett typ 4x5 cm helt tom yta som inte går att använda till något. Hur fan tänkte dom?

Ser att Start10 är på G. Känns dock som en enorm besvikelse att man ska behöva köra med hemmameck även i Windows 10, när de VISST EXAKT varför alla hatade 8.

Finns det nåt sätt att få Steam och spelen att dyka upp i Alla Appar (det är inga jävla appar, det är program för övrigt)? Såg att det fanns ett Powershellkommando som hette Get-StartApps, men det verkar inte göra nåt mer än att lista det som finns där. Get-StartApps | measure räknar dom.

Hittade denna länken http://www.howtogeek.com/197836/8-ways-to-customize-the-windows-10-start-menu/ med tips på hur man anpassar start-menyn. Är väll de sista delarna där man pinnar saker till den vänstra spalten som är mest intressant. Hade själv gärna sett att det under "-> All Apps" kunde visas först + att man kunnat få bort alla/flesta mobil appar och att de sista man inte får bort lagts i en mapp Applications.

Edit: Verkar ej fungera.

Skrivet av Reyintaz:

Högerklicka på vad du vill lägga till "Pin to start"?

Jag kör på insider builden, men jag har steam i alla apps http://i.imgur.com/PFIufbP.png Vet inte om alla spel har funnits där i Windows 7 ens.

Vad är program på engelska? Applications. Hur fortkortar man applications? Apps. Det är därför just ordet apps börjas att använda, finns inget som betyder att detta måste vara begränsat till mobila enheter.

Snarare svenska till engelska Program -> Program och Applikation -> Application. Sen att dessa två ord i datorvärlden betyder så gått som samma sak är en annan femma. Folk brukar dock referera Apps/Applications till mobila enheter.

Edit: Hittade en förklaring http://superuser.com/questions/757236/difference-between-program-and-application

Citat:

A (computer-)application is always a program, but not all programs are applications. The number of files is generally not important for the distinction.

A program is a set of instructions telling a machine what to do. A set of instructions does not necessarily stop being a program, when it is split up across multiple files.

An application is a (computer-)program, that solves a functional user-task, e.g. it plays some music, displays some documents, lets you edit something...

There used to be a discrimination between application software and system software. The later solves technical tasks. Operation systems, device drivers, etc. are system software (Most of the time, you will need lots of system software to get an application running. But the distinction between user-tasks and technical-tasks can get quite blurry).

You can find those definitions somewhere in ISO/IEC 2382. I'd bet that there are other, possibly contradicting, definitions for specific contexts. But I doubt that there is an important distinction between an application and a program for most practical matters

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

C:\Users\<DITT NAMN>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Där kan du lägga genvägar till vad du vill sen så finns de med i alla program listan.

Permalänk
Medlem

Man kan lägga in genvägar, bara om du släpper dom på start meny ikonen.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Snarare svenska till engelska Program -> Program och Applikation -> Application. Sen att dessa två ord i datorvärlden är så gått som samma sak är en annan femma. Folk brukar dock referera Apps/Applications till mobila enheter.

Edit: Hittade en förklaring http://superuser.com/questions/757236/difference-between-program-and-application

Ok, så förklaringen säger att t ex skype, word, battlefield, webläsare är applications. Så chrome är då en app fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Ok, så förklaringen säger att t ex skype, word, battlefield, webläsare är applications. Så chrome är då en app fortfarande.

Min tagning på det hela är att applikationer är ett litet program med ett väldigt smalt fokus på vad de ska göra och används direkt av användaren. Ett program kan dock vara hur stort som helst och kan ha mycket mer funktionalitet.

Så utav de program du angav så skulle jag inte klassa ett spel som Battlefield eller något avancerat ordbehandlingsprogram som word (tänker då word för desktop) som applikationer. Mobil appen skype, chrome eller en enkel dokument läsare med ingen/väldigt lite ordbehandling skulle jag klassa som applikationer då dessa är väldigt avskalade till skillnad från deras desktop varianter.

Som sagt så är det bara min tagning på det hela.

Edit: Formatterat och förtydligat

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Min tagning på det hela är att applikationer är tillämpningsprogram med ett väldigt smalt fokus på vad de ska göra. Detta medan ett program kan sväva ut mycket mer med till exempel extra funktionalitet och/eller stöd åt andra program. Så utav de program du angav så skulle jag nog inte klassa ett spel som battlefield eller något avancerat ordbehandlingsprogram som word (tänker då word för desktop) som applikationer. Mobil appen skype och chrome skulle jag klassa som applikationer då dessa är väldigt avskalade till skillnad från deras desktop varianter. Som sagt så är det bara min tagning på det hela.

Fast det var ju det defintionen var. Ett program är rader av kod som utför en specificerad uppgift, medans en applikation är, utöver ett program, något som löser användarens funktioner.

Permalänk
Medlem

Saxat från Wikipedia:
"En mobilapplikation, mobilapp eller bara app, är ett litet tillämpningsprogram för mobila enheter som smartmobiler och surfplattor."

Så, förutom att det låter fjantigt, så är det per definition en liten mjukvara för mobila enheter. Ska man gissa att det föddes då tidiga telefoner körde javaprogram - applets?

Hur som så är det säkert ett sätt för MS att avdramatisera datorn. De vill få fram Apple-tänkt. Att det är inte en dator - det är en Windows 10 device. Modern UI var ett steg för långt i samma tänk.

Fjantigt låter det iallfall

@LeVvE Oh ska testa sen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

De kommer säkert fixa till Start Menyn med tiden så att den blir bättre. Om jag har förstått det hela rätt så kommer komponenter av OS:et uppdateras successivt istället lite då och då, och man skall förhoppningsvis inte behöva vänta på något Service Pack.

Permalänk
Medlem

Det går fortfarande att från start menyn direkt skriva namnet på applikationen man vill starta. Det är, och har varit sedan Windows Vista, det snabbaste sättet att starta ett program istället för att navigera i undermeny till undermeny för att hitta namnet på det man vill starta. Alternativt när du startat det, pinna det på taskbaren så att det kan startas direkt. Mycket snabbare, igen, än att gå in på startmenyn och bläddra igenom undermappar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

De kommer säkert fixa till Start Menyn med tiden så att den blir bättre. Om jag har förstått det hela rätt så kommer komponenter av OS:et uppdateras successivt istället lite då och då, och man skall förhoppningsvis inte behöva vänta på något Service Pack.

Helt rätt uppfattat! Funktioner i Windows kommer lanseras gradvis, och uppdateras. Mindre putsningar, bugfixar etc. kommer dyka upp automatiskt i Windows Update. Större uppdateringar och fixar för själva operativsystemet, som förr fanns i Service Packs (Service Packs är också något som inte kommer finnas kvar i samma mening, istället ´kommer det komma Service Releases (SR) och "waves" som det kallas internt) kommer komma mycket mer frekvent. "SR1" beräknas komma nu i Augusti, och något som kallas "Wave 2" kommer komma i Oktober.

http://www.neowin.net/news/windows-10-service-release-1-expec...

Som sagt, gå med i Insider programmet och testa innan Och ge feedback; i praktiken all feedback gås igenom av en riktig människa och flera ändringar i Windows 10 gjordes pga feedback från Insiders.

Permalänk
Medlem

Ska fasen gå med i det där insidergrejset Så kan man säga några väl valda ord om man hittar nåt

Det känns som det är mycket som här halvdant gjort. Man borde ju kunna ändra sättet den visar Alla appar tex. Att ha det indelat i bokstavssektioner gör ju allt skitjobbigt att leta igenom. Bara det att det inte är en meny utan en fast ruta... Tar ju 100 gånger längre tid att hitta något än om man kunde se allt, från topp till botten.

Egna genvägar på vänstersidan känns som ett måste! Länken @Dew87 hänvisar till verkar vara betan. Tror att den här startmenyn vi har nu kom först i den sista betan (RC?), som var den skarpa versionen. Innan verkade det ju funka som i Windows 7.

Nåt som också saknas är någon form av väljare för vilka Live Tiles som finns. I min värld är detta motsvarande widgets på Android. Och att inte kunna öppna ett fönster och välja bland de som finns att sätta dit känns lite Linux. Råkade ta bort E-post och fick tänka till rätt bra innan jag fattade hur jag fick dit den igen. Nu var jag trött ifs Men visste ju inte ens om det hette Windows Mail eller om det var Outlook eller vad fan det var. Men sökte man på E-post så fick man ju upp det. D'oh!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Hittade denna länken http://www.howtogeek.com/197836/8-ways-to-customize-the-windows-10-start-menu/ med tips på hur man anpassar start-menyn. Är väll de sista delarna där man pinnar saker till den vänstra spalten som är mest intressant. Hade själv gärna sett att det under "-> All Apps" kunde visas först + att man kunnat få bort alla/flesta mobil appar och att de sista man inte får bort lagts i en mapp Applications.

Hur många genvägar jag än försöker pinna där så far dom inte dit :/ Händer absolut nada, gjort precis som i länken att man bara drar dom till Startmeny-knappen. Ingen med samma probs?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Hur många genvägar jag än försöker pinna där så far dom inte dit :/ Händer absolut nada, gjort precis som i länken att man bara drar dom till Startmeny-knappen. Ingen med samma probs?

Mm, samma för mig. Vore riktigt trevligt att få det fungera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Saxat från Wikipedia:
"En mobilapplikation, mobilapp eller bara app, är ett litet tillämpningsprogram för mobila enheter som smartmobiler och surfplattor."

Så, förutom att det låter fjantigt, så är det per definition en liten mjukvara för mobila enheter. Ska man gissa att det föddes då tidiga telefoner körde javaprogram - applets?

Hur som så är det säkert ett sätt för MS att avdramatisera datorn. De vill få fram Apple-tänkt. Att det är inte en dator - det är en Windows 10 device. Modern UI var ett steg för långt i samma tänk.

Fjantigt låter det iallfall

@LeVvE Oh ska testa sen!

Skickades från m.sweclockers.com

Wikipedia är knappast någon auktoritet. Applikation är för långt och tvetydigt och program är för snävt och (enligt mig) tekniskt. Jag håller med Microsoft om detta. Små program/applikationer är numera en del av vardagen, och då behövs ett vardagligt ord för dem.

Permalänk
Medlem

Du bara tar "fäst på start" ser förjävligt ut dock men överlag tycker jag 10an är en succe.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Fäst på start.. Så kommer dom där pilen pekar på bilden.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Wikipedia är knappast någon auktoritet. Applikation är för långt och tvetydigt och program är för snävt och (enligt mig) tekniskt. Jag håller med Microsoft om detta. Små program/applikationer är numera en del av vardagen, och då behövs ett vardagligt ord för dem.

Det finns ingen anledning att göra skillnad på datorprogram på telefoner och på datorer. Skriver du mobilapp så finns det ingen förvirring däremot. Den kan sedan vara en stor programsvit, så som videoredigering eller avancerad DAW (ljudstudio) som inte är små program för enstaka funktion. Sen har Microsoft Store-appar som går att köra båda båda plattformarna, så väl appar som bara fungerar på mobila plattformar (WP och 10 Mobile).

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det de flesta av tipssidorna har gemensamt tyvärr är att de är baserade på äldre betaversioner med andra versioner av startmenyn än den slutgiltiga.

Något jag märkte dock. Man kan lägga till Utforskaren på vänstersidan. Då får man en liten pil där de har diverse förslag. Tex skrivbordet. Varför skulle man vilja öppna skrivbbordsmappen från startmenyn? Tar man bort dom så det blir tomt och klickar på pilen hamnar man i ett ställe som heter Snabbåtkomst. Där man kan lägga till egna genvägar. La själv dit en genväg till vardera hårddisk jag har. Man måste lägga dit dom i den ordningen man vill att de ska synas dock, då de inte går att flytta runt eller sorterar i bokstavsordning eller nåt sånt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Nån mer som blir galen på skiten? Går ju inte ens att lägga in genvägar på eländet? Man kan bara göra tiles av det som finns i Alla appar. Men inte ett enda Steamspel, inte ens Steam själv (eller Origin för den delen) finns med där. Jag vill inte ha ikoner på skrivbordet eller för mycket skit i snabbstarten. Så nu måste jag starta spelhelvetena genom mappfönstren och leta upp dom i Steam-mappen.

Mycket väsen för ingenting känns det som - den däringa startmenyn. Väljer man bort Senaste installerade och Mest använda så är det ett typ 4x5 cm helt tom yta som inte går att använda till något. Hur fan tänkte dom?

Ser att Start10 är på G. Känns dock som en enorm besvikelse att man ska behöva köra med hemmameck även i Windows 10, när de VISST EXAKT varför alla hatade 8.

Finns det nåt sätt att få Steam och spelen att dyka upp i Alla Appar (det är inga jävla appar, det är program för övrigt)? Såg att det fanns ett Powershellkommando som hette Get-StartApps, men det verkar inte göra nåt mer än att lista det som finns där. Get-StartApps | measure räknar dom.

I vanlig ordning tvingar Microsoft på dig en massa för att din dator skall se ut som en mobiltelefon. Deras förhoppning är att du skall känna igen dig när du ser en Windows Phone (typ "oj, titta den har samma tiles som min dator, wow") och så skall de få fart på försäljningen av Windows Phone.

Denna förhoppning får du som PC-användare lida för.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Installerade själv Start Menu 8 för 30min sedan som jag tidigare haft på win8.1 och det fungerar utmärkt. Den har officiellt stöd för Win10 och är gratis.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Roliga spekulationer om applikationer och program. Skillnaden är rent semantisk, program är ett stycke instruktioner för en dator och en applikation är ett stycke instruktioner för en dator som gör något, tillhandahåller en funktion, i teorin i alla fall. I praktiken så är det två benämningar på samma sak. Office-paketet är en applikationssvit och har varit det så länge det funnits exempelvis.

Sen har app börjat användas som en term för små begränsade mobila applikationer som i Appstore och så, men det ändrar inte betydelsen av ordet och man pratade om appar eller apps långt innan vi hade mobila plattformar att köra dem på. För att förtydliga kan man använda exempelvis mobilappar, men det passar ju inte så bra för just Windows nya app-plattform eftersom det inte behöver vara applikationer anpassade för mobila enheter. Eftersom MS inte har kommit med någon term som passar så har vi hamnat på typ Moderna appar eller så vilket jag inte tycker är så tydligt, men jag har heller inte kommit på något bättre liksom. (Metro-appar var ju aningen mer tydligt men föll ju på varumärket.)

Angående start så växlar jag mellan att tycka att tians är riktigt bra och att längta tillbaka till åttans helskärm (som jag vet man kan få tillbaka, jag vill bara ge det nya en chans först). W7 sitter jag med hela dagarna på jobbet och det känns bra gammalt nu för mig.