Optimera timings med okänt minnesmärke (DDR4 PC3200 @ 2666MHz)

Permalänk
Medlem

Optimera timings med okänt minnesmärke (DDR4 PC3200 @ 2666MHz)

Tja, det var längesedan jag pillade med timings utanför XMP men eftersom jag har en CPU och mobo som inte överklockar (vill inte ta XMP PC3200 för max för i7 8700 är 2666MHz.

Eftersom jag inte kan köra i högre hastighet så försöker jag så lätt att skruva på timings för att få lite extra prestanda.

Det jag jobbar med är:

Intel i7 8700
Asus ROG Strix B360-F Gaming
KLLISRE DDR4 PC3200 2x16GB (Kinesiskt märke som jag fick tag på billigt från någon som inte fick det att funka på sin Ryzen-burk)

Jag har inte petat i timings sedan AMD 2500XP där jag jobbade med att få ner CAS till 2.

Såhär körs det just nu:

Jag hade tidigare 16GB Corsair Vengeance PC3000 (de klarade PC3200 med samma settings som för PC3000). Sen när jag bytte till min 8700 så begränsades mycket av vad jag kunde göra för att vinna ren hastighet på minnena.

Som jag minns det så var det coolt att köra 1T men jag får inte burken att posta med det.

Har ni några råd om vad jag kan/bör testa för att få ut mesta möjliga kräm.

Såhär ser minnena ut:

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kollar SPD-fliken i CPU-Z så kommer du förmodligen se att profilen för 2666MHz har bättre timings än 3200MHz. Så frågan är vad du har att vinna här. Visst går det säkert att kräma ut lite till, men förvänta dig inga stordåd. Det stora jobbet är redan gjort av tillverkaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om du kollar SPD-fliken i CPU-Z så kommer du förmodligen se att profilen för 2666MHz har bättre timings än 3200MHz. Så frågan är vad du har att vinna här. Visst går det säkert att kräma ut lite till, men förvänta dig inga stordåd. Det stora jobbet är redan gjort av tillverkaren.

Den är satt till 21 så jag är rätt långt under redan, men jag upplever lite udda beteende nu så jag ska öka upp timings ett snäpp även om den är stabil i Cinebench.

Jag hade lite buggar med Friends på Steam och Messenger på Facebook med de timingsen så jag gick tillbaka till dessa och de fungerar bra. Kanske kan man cranka upp volten mer men jag känner inte till minnes-chippen alls särskilt bra så risken att bränna något känns inte värt det.

Edit: Undran är om det går att räkna ut övriga timings så man kan ställa dem manuellt baserat på de jag har ställt in..?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!