Corsair visar upp ny blixtsnabb SSD

Permalänk
Melding Plague

Corsair visar upp ny blixtsnabb SSD

Lagringsenhterna har stöd för både vatten– och luftkylning och kan nå överföringshastigheter på 14 GB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar en video på när luftkylning går på 100%. Får en viss känsla att den snurrar minst 10.000 rpm. Lite resonans på den så blir det mumma...

Sen så går det redan att köpa kylblocket för vatten löst.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Coolt, dyrt, varmt.

Permalänk

Jag minns som det vore igår när väldigt många här på forumet sa att snabbare ssd än sata med runt 560MB/s behövs ej, de som köpte nvme ssd märkte absolut ingen skillnad. Arbetsmoment som att kopiera filer var aldrig något de gjorde som de fick vänta på.

Nå med det sagt. Så är det alltid en kostnadsfråga. Och jag funderar på vilken användare som 2TB ssd för 4500kr är det bästa val? Jag tänker vissa arbetsfiler som man just exakt då jobbar med. Men det blir extremt nischat.

Om man däremot går upp i storlek som 8TB, så förstår jag användaren bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har en Crucial T700, verkade vara den snabbaste konsumentdisken för någon månad sedan och ville inte missa pistolrundan på CS igen (Jo jag vet det funkar lite annorlunda nu). Galet snabb disk och nu blir den plötsligt förpassad till andrafiolen. Bara bryt sönt och köp nytt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag kanske är korkad, men vad betyder detta;

"Total Bytes Written 3000"

Strax under 3 kilobyte ?

Det klarar en SATA SSD på mindre än 1 sekund...

...Att dessa nya SSD skulle ha mindre än 1 sekunds livslängd faller ju på sin orimlighet...
...men vad är det som menas egentligen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag kanske är korkad, men vad betyder detta;

"Total Bytes Written 3000"

Strax under 3 kilobyte ?

Det klarar en SATA SSD på mindre än 1 sekund...

...Att dessa nya SSD skulle ha mindre än 1 sekunds livslängd faller ju på sin orimlighet...
...men vad är det som menas egentligen ?

terabytes written. förväntad livslängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag kanske är korkad, men vad betyder detta;

"Total Bytes Written 3000"

Strax under 3 kilobyte ?

Det klarar en SATA SSD på mindre än 1 sekund...

...Att dessa nya SSD skulle ha mindre än 1 sekunds livslängd faller ju på sin orimlighet...
...men vad är det som menas egentligen ?

Det lär vara en feltolkning av TBW = TeraBytes Written, d.v.s. de ska klara minst 3000 TB skrivningar och inte 3000 B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

terabytes written. förväntad livslängd

Skrivet av perost:

Det lär vara en feltolkning av TBW = TeraBytes Written, d.v.s. de ska klara minst 3000 TB skrivningar och inte 3000 B.

Tack.
Ja det låter ju betydligt rimligare.

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda.

Men känns som det hade varit relevant med TDP värden eller något motsvarande för SSDer.
Något som indikerar värmeutveckling/strömförbrukning.

Okej för SATA SSD är det väl inte så relevant för det verkar ganska lätt att göra tillräckligt strömsnåla SATA SSD.

Men om de hade lyckats göra strömsnålare/strömeffektivare PCIe 5.0 och PCIe 4.0 SSDer.
Mer prestanda per watt.
Att det hade varit bra för typ alla som använder en modern dator.

Permalänk
Medlem

Små fläktar är djävulens påhitt. Blir ett jävla oväsen...

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Raptordiskarna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Små fläktar är djävulens påhitt. Blir ett jävla oväsen...

Vilken tur att det går att köpa utan fläktar då

Permalänk
Medlem

sen när du överför stora filer så går den ner till 2GB/s? och vid random 4k så 40Meg/sec? näää sekventiella hastigheter a la coolt å allt men kommer vi ens märka det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Snabbt och dyrt. Köpte min 2TB Kingston Fury Renegade som är specad till 7300/7000 MB/s, för 1399 kr. Räcker gott och väl för mig som bara använder datorn till att spela på.

Permalänk
Medlem

Totalt meningslöst flaskhalsarna sitter ju i moderkortens konstruktion och begränsningar? Vart skall du flytta filer till? Och det finns inget behov för läshastigheterna i spel eller rendering!

ouups
Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

sen när du överför stora filer så går den ner till 2GB/s? och vid random 4k så 40Meg/sec? näää sekventiella hastigheter a la coolt å allt men kommer vi ens märka det.

Tar vi en vanlig AM5 processor som exempelvis Ryzen 7 7700X så står det
Native PCIe Lanes (Total/Usable): 28 , 24

Den har alltså 28 PCIe lanes totalt.
Men, 4st av dessa lanes är dedikerade till att kommunicera med moderkortets chipset.
Kvar är 24 lanes.
De flesta moderkort har 1st 16X PCIe slot kopplad till processorn
Kvar är 8 lanes.
De kan exempelvis användas till 2st M.2 platser (men det beror på moderkort).

Då kan du ha 2st snabba SSD som du kan kopiera filer fram och tillbaka mellan.
Frågan är hur ofta det är meningsfullt att göra det...

Säg om du kopierar något till/från nätverk.
En SATA SSD räcker till det om du har 1Gb eller 2.5Gb nätverk.

Det är som DST:s fråga

Skrivet av DST:

kommer vi ens märka det.

Det beror ju på användningsområde...
...men för de flesta, troligtvis nej.

En PCIe 5.0 SSD som kan komma upp i 12-15GB/s överföringshastighet...

Ens på serversidan...
Det är fortfarande många servrar som inte har snabbare än 100Gbit nätverkskort.

På klient sidan...
Så snabbt som 10Gbit är fortfarande ovanligt.

Det finns säkert behov inom vissa nischer. Men...

En SSD som kan överföra ~15GB/s
Jag tror de flesta firar in 2030 innan de behöver snabbare än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Och det finns inget behov för läshastigheterna i spel eller rendering!

Spel blir större och större med mer beroende på live asset streaming för att hålla saker inladdat, kommer så klart inte vara ett "krav" på lång tid än då spel bara relativt nyligen börjat dyka upp med SSD som minimum förväntan.

Överlag går definitivt förväntningarna mot snabbare och snabbare disk läsning, sen är det rätt tveksamt om det blir allt för användningsbart inom livstiden av just den här modellen, trenden existerar åtminstone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Nej fan. Någon aktiv kylning till min lagring tycker jag blir för mycket.

Det finns säkerligen anledning att ha ett sådant monster i datorn, men jag tror jag låter min dator vara bara ”lagom” snabb då.

Påminner om tiden då chipset på moderkort hade små irriterande fläktar som lager skar på förr eller senare.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Visst RaidSoft spelen blir bara större och större men mer och mer av inläsning och minnesbuff dedikeras till ramminnen, framtiden blir nog mer och större snabbare minnen för att gpu'n tar större laster från cpu. Men visst är det fantastiskt att utvecklingen lyckas driva på fantasi hastigheterna som de gör, tyvärr tror jag get leder till mer och mer virtuellt innehåll som OS och Spelgrafik renderat av servrar utom vår kontroll framtiden är definitivt mot virtuella miljöer och månadsavgift för tillgång

Permalänk
Medlem

Snart kommer vi gå tillbaka till SLI/crossfire fast för SSD:er

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nej fan. Någon aktiv kylning till min lagring tycker jag blir för mycket.

Det tyckte jag också. Sedan petade jag in en datacenter-ssd i min server, och upptäckte varför de har kylflänsar och en värmevarningssymbol på chassit. Har blivit mer mottaglig för aktiv kylning av ssd:er efter det.

Däremot undviker jag personligen Corsair, då jag har sett alldeles för många felrapporter för både MP500- och MP600-serien där enheten tvärdör och inte kan väckas till liv igen. En arbetspolare råkade ut för detta och jag felsökte skallen av mig för att försöka hitta en lösning; kontrollern i sig var inte död, men rapporterade 0 byte lagringsutrymme. Inget hjälpte. Har hittat ett otal rapporter internet runt på samma symptom.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

sen när du överför stora filer så går den ner till 2GB/s? och vid random 4k så 40Meg/sec? näää sekventiella hastigheter a la coolt å allt men kommer vi ens märka det.

Nä, de flesta kommer nog knappt märka någon skillnad, mer än en plattare plånbok. Det jag kan se det användbart för är typ videoredigering av 8K media i hög bitrate eller liknande, men kan inte tänka mig marknaden för det är särskilt stor.

Ett alternativ är ju att köra aktuella projekt på en RAM-disk istället, vilket bör ge bättre prestanda. Det är väl om film-filerna blir för stora för det som det här blir ett vettigare alternativ.

Som någon skrev så håller jag mig ifrån Corsairs SSDs ett tag till... Kingston och Crucial håller jag mig till istället. Samsung är säkert ok nu när 990 Pro är "fixad", om man är ok med att den begränsade skriv-prestandan just Samsung har på mellanstora filer som ligger fast runt 3GB/s över ett spann, om jag inte minns fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 20kr:

Snart kommer vi gå tillbaka till SLI/crossfire fast för SSD:er

RAID med andra ord?
Specifikt RAID0, c:a dubbel prestanda sekventiellt, men ingen feltolerans (om ena disken dör tappar man i praktiken typ all data).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200