AMD stoppar Windows 10-stöd i Ryzen 8050/9000

Permalänk
Melding Plague

AMD stoppar Windows 10-stöd i Ryzen 8050/9000

Lenovos konto på Weibo avslöjar i en kommentar att AMD inte utvecklar Windows 10-drivrutiner för Zen 5-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Inte helt konstigt givet att W10 närmar sig EOL och att inte något system säljs i butik med det längre. Kan personligen anse att det är bättre spenderade resurser med drivrutiner ämnade för W11 och inget annat i dagsläget

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inte helt konstigt givet att W10 närmar sig EOL och att inte något system säljs i butik med det längre. Kan personligen anse att det är bättre spenderade resurser med drivrutiner ämnade för W11 och inget annat i dagsläget

Nja, nog kan AMD kosta på sig att stöda OS:et under hela sin livstid åtminstone?? Det är inte EOL än!
Speciellt med tanke på hur många som är kvar på Windows 10…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Detta är superbra, för det minskar stöldbegärligt rejält av kommande Amd laptops.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Roger W:

Nja, nog kan AMD kosta på sig att stöda OS:et under hela sin livstid åtminstone?? Det är inte EOL än!
Speciellt med tanke på hur många som är kvar på Windows 10…

Känns dock som en udda kombination av hård- och mjukvara.. AM5 8000/9000 Desktop-series och Windows 10 (där operativet i fråga lär ha under året av officielllt stöd kvar vid laget att hårdvaran från AMD är på marknaden).

Lite som att planera ett köp av kommande "Galaxy S25", och sedan välja att installera Android 5.0 Lollipop

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är superbra, för det minskar stöldbegärligt rejält av kommande Amd laptops.

De säljs väl ändå enbart med Windows 11? Väldigt få kommer köpa en 2024-laptop med Windows 11 och installera Windows 10 på den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, nog kan AMD kosta på sig att stöda OS:et under hela sin livstid åtminstone?? Det är inte EOL än!
Speciellt med tanke på hur många som är kvar på Windows 10…

Windows 10 har ju vid release av Ryzen 9000 ungefär ett år kvar att leva. Om AMD släpper drivrutiner och officiellt stödjer Windows 10 så kanske de även måste underhålla med patchar för de som betalar för Extended Support?

Oavsett så tänker jag att det är ett strategiskt val som har med tid och pengar att göra såklart. Det är inte värt att lägga tid på drivrutiner till något som är i princip dött och få en mer komplicerat tech stack att underhålla, istället för att lägga samma tid på att utveckla nya saker och arbeta aktivt med buggfixar eller vad tiden nu kan användas till.

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad "under huven" på windows 10 och 11? Tänker att en drivrutin för windows 11 kanske inte skiljer sig jättemycket programmeringsmässigt från windows 10. Men skönt att de kommer stödja Linux åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det stor skillnad "under huven" på windows 10 och 11? Tänker att en drivrutin för windows 11 kanske inte skiljer sig jättemycket programmeringsmässigt från windows 10. Men skönt att de kommer stödja Linux åtminstone.

Klart de stödjer Linux. Men det är samma sak där, de stödjer inte gamla och utdöende versioner av Linux.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ïnget som påverkar mig. Osäker på om det blir AMD och det kommer definitivt inte bli Windows 10.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

De säljs väl ändå enbart med Windows 11? Väldigt få kommer köpa en 2024-laptop med Windows 11 och installera Windows 10 på den.

Ja, på själva värdoset. Men så har man hypervisors som garanterat kommer fungera bra med kommande Ryzen och windows 10, för annars skulle dessa laptops vara vädigt ointressanta för många.

Nu står det inte att hypervisor som kör windows 10 operativsystem kommer att fungera, men jag föresätter att det inte är så dåligt. Sedan är kanske mer windows server 2019 och annat man vill köra som är byggd på samma grund som Windows 10.

Permalänk
Medlem

Exakt vilka drivrutiner är det som avses? iGPU eller Chipset? För CPUn i sig självt behöver ju inga liksom...

När Zen 5 släpps är det antagligen mindre en ett år kvar tills Win 10 når EoL i alla fall, så känns inte som att det gör något detta. Det finns ju bättre operativsystem dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Exakt vilka drivrutiner är det som avses? iGPU eller Chipset? För CPUn i sig självt behöver ju inga liksom...

När Zen 5 släpps är det antagligen mindre en ett år kvar tills Win 10 når EoL i alla fall, så känns inte som att det gör något detta. Det finns ju bättre operativsystem dessutom.

Verkar handla om drivrutiner till chipset.

Permalänk
Medlem

10an har folk kört i snart 9 år, 11an har några kört i 2+ år och blir det korta övergivna "dåliga" oset efter årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, nog kan AMD kosta på sig att stöda OS:et under hela sin livstid åtminstone?? Det är inte EOL än!
Speciellt med tanke på hur många som är kvar på Windows 10…

Eol är ju typ nästa år om jag inte missminner mig, och prollarna kommer väl inte ut förrän typ nästa år ändå.

De flesta som är kvar på win10 har inte am5 sockel så det löser sig självt när de inte bara kan droppa i en ny processor utan ändå måste bygga nytt system och installera windows på nytt (dvs behöver ny licens) alternativt köpa komplett burk och då är ju 11 förinstallerat. De som 1) bygger egen pc och 2) vägrar windows 11, de är nog ett väldigt litet antal människor.

Permalänk
Medlem

Jag tror den här nyheten är fel.
AMD kommer inte att begränsa sin nya CPU till en minoritet av marknaden.
W11 har t.o.m tappat marknadsandelar till W10 2024.

Lenovo kanske tycker att dom inte vill supporta W10 längre, men även dom älskar ju pengar.

Permalänk
Medlem

Det enda som Lenovo bryr sig om är OEM-drivrutinerna som de kommer att behöva tillhandahålla. Vilket stöd som AMD ger i sina paket återstår att se. Så mycket lär det inte skilja på de nya processorerna och eventuella nya styrkretsar. Skulle någon funktion rörande acceleration av "AI" luta sig mot kod i Windows 11 så är det inget hinder för resten.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, var ju liknande med windows 7 och första ryzen samt intels xxx (kommer inte ihåg vilken). Där MS slutade släppa uppdateringar om man hade någon nyare cpu. Då kunde man komma runt det så gissar detta är MS nya försök, muta cpu tillverkarna att stoppa stödet redan hos dom för att tvinga folk över till deras nya (sämre) os.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Hur många färdigbyggda datorer säljs med Windows 10 idag?

När Vista lanserades, så passade jag på att skaffa bästa möjliga laptop för Windows XP. Datorn används idag främst till diverse äldre hårdvara samt felsökning, där Windows 10/11 är för nytt.

Funderar lite på om det hade varit värt att göra samma sak igen, för att säkerställa att systemet är 100% kompatibelt med Windows 10. Dvs även sista 32-bitars versionen av Windows.

Eller så duger nog min ThinkCentre M93p Tiny fint för just detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag tror den här nyheten är fel.
AMD kommer inte att begränsa sin nya CPU till en minoritet av marknaden.
W11 har t.o.m tappat marknadsandelar till W10 2024.

https://cdn.neowin.com/news/images/uploaded/2024/05/1714559643_statcounter_apr_2024_windows.jpg

Lenovo kanske tycker att dom inte vill supporta W10 längre, men även dom älskar ju pengar.

Nya datorer är ju dock en minoritet av marknaden i helhet. Om man kollar på vilka OS som används på datorer som sålts i år så lär det se väldigt annorlunda ut, med extremt hög andel Windows 11. Alla färdigbyggda datorer med dessa CPU:er senare i år / nästa år kommer ju säljas med Windows 11.

Varken Inet, Komplett eller Webhallen säljer Windows 10 heller, så även de som byggs av dem kommer vara 100% Windows 11.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nya datorer är ju dock en minoritet av marknaden i helhet. Om man kollar på vilka OS som används på datorer som sålts i år så lär det se väldigt annorlunda ut, med extremt hög andel Windows 11. Alla färdigbyggda datorer med dessa CPU:er senare i år / nästa år kommer ju säljas med Windows 11.

Varken Inet, Komplett eller Webhallen säljer Windows 10 heller, så även de som byggs av dem kommer vara 100% Windows 11.

Eftersom W11's marknadsandelar planat ut för länge sen så säljs det antingen inga nya datorer eller så föredrar kunderna W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Känns dock som en udda kombination av hård- och mjukvara.. AM5 8000/9000 Desktop-series och Windows 10 (där operativet i fråga lär ha under året av officielllt stöd kvar vid laget att hårdvaran från AMD är på marknaden).

Lite som att planera ett köp av kommande "Galaxy S25", och sedan välja att installera Android 5.0 Lollipop

Jo...
Jag förstår var du kommer från, men med tanke på vilken dumpsterfire W11 är och hur länge vettiga OS hänger kvar (XP och W7 som exempel) hos företag så är det ändå ett konstigt beslut

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är superbra, för det minskar stöldbegärligt rejält av kommande Amd laptops.

Hahaha! Så jäkla hårt mot win11 LOL.
En oövervakad laptop står på ett bord och en person med tvivelaktig moral går förbi:

Oooh en laptop jag kan sno!
Men vänta, den är ju en JÄTTEny AMD - då måste jag köra in win11 på den...
Nej då skiter jag i att sno den!

OnT: varför anser de att windows 10 är dött? LTSC har ju stöd till 2027-01-12.
Påtryckningar från M$?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bara köra på senaste operativsystemet. Samma om inte bättre prestanda pga stöd för nyare API:er. Så ser dom snyggare och modernare ut.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Hahaha! Så jäkla hårt mot win11 LOL.
En oövervakad laptop står på ett bord och en person med tvivelaktig moral går förbi:

Oooh en laptop jag kan sno!
Men vänta, den är ju en JÄTTEny AMD - då måste jag köra in win11 på den...
Nej då skiter jag i att sno den!

OnT: varför anser de att windows 10 är dött? LTSC har ju stöd till 2027-01-12.
Påtryckningar från M$?

Man ska ta ett par ton nypa salt med det jag skrev. Och det värdefullaste går för många att bli datan som finns i laptopparna.

Utvecklingen går dock emot det som gynnar den stora skaran bäst, för det kommer skapa mest försäljning. Om man ej tillhör den stora skaran så synd om en.. Så är det tyvärr med all teknik idag.

Permalänk
Medlem

Enda skälet till att jag inte gått över till W11 är att jag börjar bli gammal och tjurig(are).

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag gick över till Windows 11 i september förra året var för att vänja mig. Nästa laptop på jobbet kommer ha Windows 11 och då vill jag vara redo.

Men jag fick verkligen tvinga mig själv att byta. Antar att jag hade bytt tidigare om jag vore yngre.

I övrigt ser jag inga konstigheter med att hårdvarutillverkarna skippar stöd för Windows 10 för ny hårdvara redan nu.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Låter rejält korkat, tillåt mig tvivla på sanningshalten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Installerade W11 på min jobbdator (3 år gammal i5 med 16 GB ram och 500GD ssd. Precis ALLT är segt som kola och det verkar bara bli värre, tyvärr. Windows 11 minskar min produktivitet märkbart, tyvärr.

Skrivfel
Permalänk
Medlem

VAD är det som blir sämre? man kan ju köra de flesta operativ med riktigt gamla cpuer. Operativet brukar då välja någon cpu nära eller bara tex generic intel cpu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.