Stor prestandaökning i Apples nya M4-krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Att i princip 100% av alla benchmarks är helt meningslösa för 95% av användarna.

Så därför är utveckling av teknik ointressant? Att du är ointresserad av utvecklingen betyder inte att andra (t.ex. jag) skulle vara ointresserade. Jag tycker det är enormt spännande att se de kliv apple tar på bl.a. CPU området, vilket garanterat har fått t.ex. Qualcomm att också vilja satsa rejält framåt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Blir det verkligen så intressant?

Jag har en Macbook Pro, och en Lenovo X1, jag märker ingen skillnad vid normal användning.

Mest programmering, men också en del 3D (när ju ingen av dom något prestandamonster för 3D, men det funkar att göra enkla produktbilder)

Håller helt med om att MBP är overkill för de flesta, men finns definitivt specifika fall där skillnaden mellan just de där två är som natt och dag.

Historiskt har MBP varit populär bland de som jobbar med video och bildbehandling, det förra är som jag förstår rätt krävande.

Många som jobbar med programutveckling skulle definitivt märka skillnaden. Har både en MBP och en Dell Precision (som lär vara snabbare än din X1) och det går inte ta miste på om man sitter med MBP eller x86-traktorn. Det är dels uppenbar prestandaskillnad, och om man mot förmodan missar är det bara använda öronen: skaver de rejält i dem kör man den senare

Och har allt mer börja förstå varför CPU/GPU tillverkarna är så överförtjust i AI-trenden, den verkligen äter allt man slänger åt den. Första gången jag regelmässigt jobbar med fall där CPU, GPU och bandbredd mot RAM är samtidigt flaskhals. Här verkar ju vara ett fall där M4 är speciellt stark

Så här kan de se ut under test/träning av ML-nät

Något som spelar roll för normalanvändaren? Knappast, men de är nog inte heller målgruppen för MBP med M3 Max eller Ipad Pro med M4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer