MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppar in i tråden. Kan ingenting om motorcyklar. Hade moped som ungdom och kör mkt mountainbike.

Skulle vilja ha en nybörjar-vänlig hoj som fortfarande är lite rolig att köra.
Några kriterier:
* hyfsat modern teknik när det kommer till säkerhet (vad det nu kan va, typ ABS, antispinnsystem?)
* bekväm att köra - jag vill inte ha en sport hoj där jag typ ligger ner framåtlutad - men kanske inte heller sitta helt upptakt då lär man ju få jordens vindmotånd rätt i ansiktet.
* bra för långa resor - mitt mål är inte att åka till Ica utan mer göra lite längre resor typ 30-60mil sträckor
* billig i drift när det kommer till service och bränsle
* inte retro design - tex Harleys passar inte min smak av de jag sett ute på gatan

Vart börjar jag?

Låter som nån sorts adventurehoj / touring / cruiser beroende på vilken stil du vill ha. Vad är budgeten? A-kort?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppar in i tråden. Kan ingenting om motorcyklar. Hade moped som ungdom och kör mkt mountainbike.

Skulle vilja ha en nybörjar-vänlig hoj som fortfarande är lite rolig att köra.
Några kriterier:
* hyfsat modern teknik när det kommer till säkerhet (vad det nu kan va, typ ABS, antispinnsystem?)
* bekväm att köra - jag vill inte ha en sport hoj där jag typ ligger ner framåtlutad - men kanske inte heller sitta helt upptakt då lär man ju få jordens vindmotånd rätt i ansiktet.
* bra för långa resor - mitt mål är inte att åka till Ica utan mer göra lite längre resor typ 30-60mil sträckor
* billig i drift när det kommer till service och bränsle
* inte retro design - tex Harleys passar inte min smak av de jag sett ute på gatan

Vart börjar jag?

Vill ha du ha med kåpa eller en naken hoj?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

RoadAttac 4 är säkert ett jättebra däck. Tycker bara mönstret är DÖDS-fult jämfört med RoadAttac 2, som hade typ branschens coolaste look. . Tycker överlag att dom svepande vackra linjerna fått ge vika åt fyrkantiga, korta jack hos många tillverkare. Men det ligger väl nått i det pga hur slitaget beter sig.

När vi ändå pratar om saker som egentligen inte betyder något: Pilot Power 2CT hade det snyggaste mönstret och jag är beredd att dö på den här kullen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppar in i tråden. Kan ingenting om motorcyklar. Hade moped som ungdom och kör mkt mountainbike.

Skulle vilja ha en nybörjar-vänlig hoj som fortfarande är lite rolig att köra.
Några kriterier:
* hyfsat modern teknik när det kommer till säkerhet (vad det nu kan va, typ ABS, antispinnsystem?)
* bekväm att köra - jag vill inte ha en sport hoj där jag typ ligger ner framåtlutad - men kanske inte heller sitta helt upptakt då lär man ju få jordens vindmotånd rätt i ansiktet.
* bra för långa resor - mitt mål är inte att åka till Ica utan mer göra lite längre resor typ 30-60mil sträckor
* billig i drift när det kommer till service och bränsle
* inte retro design - tex Harleys passar inte min smak av de jag sett ute på gatan

Vart börjar jag?

Nybörjarhojar är väl inte de bästa för länge resor då det ofta medför en större och tyngre hoj, vilket gör den svårare att lära sig på.

Men men, Yamaha MT07 är väl en populär nybörjarhoj. Dock naken och kanske inte den bekvämaste på en längre sträcka. Dock billig.

Dyrare touringhoj så kanske BMW R1250GS ish vore något. Mindre och billigare kanske Honda CB500, eller någon begagnad hoj, typ Kawasaki Versys eller Honda VFR.

Permalänk
Medlem

OM T.S letar billig hoj att underhålla så är väl en BMW inget att föredra... ?

Mönster på 2CT snyggt? CAT FIGHT!!! Conti vinner lätt...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppar in i tråden. Kan ingenting om motorcyklar. Hade moped som ungdom och kör mkt mountainbike.

Skulle vilja ha en nybörjar-vänlig hoj som fortfarande är lite rolig att köra.
Några kriterier:
* hyfsat modern teknik när det kommer till säkerhet (vad det nu kan va, typ ABS, antispinnsystem?)
* bekväm att köra - jag vill inte ha en sport hoj där jag typ ligger ner framåtlutad - men kanske inte heller sitta helt upptakt då lär man ju få jordens vindmotånd rätt i ansiktet.
* bra för långa resor - mitt mål är inte att åka till Ica utan mer göra lite längre resor typ 30-60mil sträckor
* billig i drift när det kommer till service och bränsle
* inte retro design - tex Harleys passar inte min smak av de jag sett ute på gatan

Vart börjar jag?

Ktm 390 adventure finns även 790 oh 890 sen kan man gå på stora som jag har som är 1290 super adventure S vilken jag älskar men är inte direkt nybörjar hoj men skrattar varje gång jag ska betala försäkringen jag älskar variationen med att kunna köra typ vart jag vill bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Nybörjarhojar är väl inte de bästa för länge resor då det ofta medför en större och tyngre hoj, vilket gör den svårare att lära sig på.

Men men, Yamaha MT07 är väl en populär nybörjarhoj. Dock naken och kanske inte den bekvämaste på en längre sträcka. Dock billig.

Dyrare touringhoj så kanske BMW R1250GS ish vore något. Mindre och billigare kanske Honda CB500, eller någon begagnad hoj, typ Kawasaki Versys eller Honda VFR.

Versys 1000, Tracer 9/MT09. BMW är väl bra men dyr så fort något går fel. VFR är en bra hoj men lite framåtlutad beroende på kroppsform. Yamaha Wildstar 1300 och uppåt, Honda VTX, Suzuki Intruder, osv i cruiserklassen.
KTM är också riktigt fina men något dyrare i underhåll.

Finns massvis med bra hojar. frågan är vad som klassas som "nybörjarhoj". Han kör ju cross och det går att översätta en hel del till vanlig MC därifrån. Jag nämnde nu lite större hojar mest pga kravet att kunna köra långt bekvämt.

Min alla största rekommendation är att han bör åka till en MC-butik och provsitta några modeller. De han sitter bra på (i rätt budget) provkör han enkelt sedan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Att rekommendera en nybörjare som du aldrig ens träffat att köpa en tusenkubiks sporthoj som förstahoj är fan snudd på mordförsök, jag hoppas du inser det. Ingen ska reka en nybörjare att köpa en tusenkubikare, det är ungefär lika lämpligt som att sätta en med färskt flygcert in en JAS och säga "var försiktig med gasen". Att du sedan köper en sådan hoj som förstahoj för att du är så himla bra på att köra, och kan köra med huvudet och läsa trafiken och allt... ja det är imponerande får jag säga. Statistiken för nybörjare på sporthojar är inget vidare, klart mest överrepresenterade bland olyckor och dödsfall. Men är man bara bra på att köra så gäller statistiken såklart inte...

Jag började på en Fireblade 900 och lever än, kör nu ännu vassare grejer. Verkar vara en populär internetsanning att gasen inte är steglös på motorcyklar utan antingen är av eller på. Har man tillräcklig IQ att ta körkort är det inte så svårt att förstå att mer gas ökar hastigheten.

TS verkar ha det gott ställt så jag kan bara rekommendera en modern sporthoj. Vid sämre ekonomi kan en 90-talare vara bättre, kolla på ZX12 eller RF900R kanske. Försäkring som veteran (25+) blir runt 1500 kr/år med alla tillägg och då har man ändå runt 150hk under locket. Räcker långt, speciellt om man kan skruva och sätta dit turbo.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppar in i tråden. Kan ingenting om motorcyklar. Hade moped som ungdom och kör mkt mountainbike.

Skulle vilja ha en nybörjar-vänlig hoj som fortfarande är lite rolig att köra.
Några kriterier:
* hyfsat modern teknik när det kommer till säkerhet (vad det nu kan va, typ ABS, antispinnsystem?)
* bekväm att köra - jag vill inte ha en sport hoj där jag typ ligger ner framåtlutad - men kanske inte heller sitta helt upptakt då lär man ju få jordens vindmotånd rätt i ansiktet.
* bra för långa resor - mitt mål är inte att åka till Ica utan mer göra lite längre resor typ 30-60mil sträckor
* billig i drift när det kommer till service och bränsle
* inte retro design - tex Harleys passar inte min smak av de jag sett ute på gatan

Vart börjar jag?

Valfri japansk hoj runt 600 cubik

Suzuki sv650
Honda cb600
Yamaha XJ6/MT-07
Kawasaki ER6N

utan tvekan dom vettigaste hojarna att börja på, gjorde det själv fast på en hoj från 80-talet (Honda cb600e) Men finns en anledning att körskolorna oftast kör med dessa.

Sen finns även äventyrs versionerna av dessa som kan vara en aning trevligare vid längre turer då man sitter lite bättre på dessa.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppar in i tråden. Kan ingenting om motorcyklar. Hade moped som ungdom och kör mkt mountainbike.

Skulle vilja ha en nybörjar-vänlig hoj som fortfarande är lite rolig att köra.
Några kriterier:
* hyfsat modern teknik när det kommer till säkerhet (vad det nu kan va, typ ABS, antispinnsystem?)
* bekväm att köra - jag vill inte ha en sport hoj där jag typ ligger ner framåtlutad - men kanske inte heller sitta helt upptakt då lär man ju få jordens vindmotånd rätt i ansiktet.
* bra för långa resor - mitt mål är inte att åka till Ica utan mer göra lite längre resor typ 30-60mil sträckor
* billig i drift när det kommer till service och bränsle
* inte retro design - tex Harleys passar inte min smak av de jag sett ute på gatan

Vart börjar jag?

Jag hade kikat på de mindre touring/äventyrshojarna.
Exempelvis multistrada v2 eller 950
Triumph tiger (de mindre),
Yamaha tracer 700/7 900/9.
Kawasaki versys 650/1000.
ktm 790 adventure

Det finns ju dem hojarna som är "nakna" som yamaha tracer finns ju mt istället då har den ingen kåpa i fram, ska du åka långt kan det bli jobbigt pga hur du sitter upprätt med vinblåsten, men en ruta kan även orsaka turbulens och skapa vissa oljud.
Så där får man testa sig fram.

Generellt är ju tyska och italienska märken dyrare i service och underhåll, men tycker det helt ärligt är lite hugget som stucket.
dyrt oavaset..

Jag har ägt bmws med och provkört många, även om gs är en bra hoj tycker jag den personligen är ofanligt tråkig, inget kul som händer. Men det är min ås

Jag har köpt samtliga mina hojar på ren känsla av vad jag tycker är roligt, kul,bekvämt och praktiskt, just nu en multistrada 1260 som för mig är fantastisk.
Men mellan 600-800 kubik för äventyr/touring är en bra bas att leta efter för dina krav. Lycka till

Skrivet av Q4Rspwn:

Jag började på en Fireblade 900 och lever än, kör nu ännu vassare grejer. Verkar vara en populär internetsanning att gasen inte är steglös på motorcyklar utan antingen är av eller på. Har man tillräcklig IQ att ta körkort är det inte så svårt att förstå att mer gas ökar hastigheten.

TS verkar ha det gott ställt så jag kan bara rekommendera en modern sporthoj. Vid sämre ekonomi kan en 90-talare vara bättre, kolla på ZX12 eller RF900R kanske. Försäkring som veteran (25+) blir runt 1500 kr/år med alla tillägg och då har man ändå runt 150hk under locket. Räcker långt, speciellt om man kan skruva och sätta dit turbo.

Tänkte du på att du svara på en 6 år gammal kommentar va? Gissar på att ts redan köpt en hoj vid det här laget och kört några år

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppar in i tråden. Kan ingenting om motorcyklar. Hade moped som ungdom och kör mkt mountainbike.

Skulle vilja ha en nybörjar-vänlig hoj som fortfarande är lite rolig att köra.
Några kriterier:
* hyfsat modern teknik när det kommer till säkerhet (vad det nu kan va, typ ABS, antispinnsystem?)
* bekväm att köra - jag vill inte ha en sport hoj där jag typ ligger ner framåtlutad - men kanske inte heller sitta helt upptakt då lär man ju få jordens vindmotånd rätt i ansiktet.
* bra för långa resor - mitt mål är inte att åka till Ica utan mer göra lite längre resor typ 30-60mil sträckor
* billig i drift när det kommer till service och bränsle
* inte retro design - tex Harleys passar inte min smak av de jag sett ute på gatan

Vart börjar jag?

Pengar är ju en fråga i sig också.
Jag kan rekommendera BMW R1200R eller RS. Otroligt lättkörd, stabil och helt annan kvalite och känsla än MT07 t.ex som alla vill ha som nybörjar hoj. Nu är väl iofs BMWn dubbelt så dyr också men den kan man utan problem plöja många mil på!

Vissa tycker inte det är motorcykel om det inte är kedja, själv tycker jag kedja är ett otyg, skönt att slippa kedje-slacket vid gaspådrag och skönt att slippa rengöra å smörja å spänna kedja i tid å otid.
Smaken är som baken.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Alltså BMW kan dra till med reservdelspriser så det e löjligt. Så vet inte riktigt hur folk kan komma o rekommendera dem.

Alltså street hojjar. MT-07, Z650, CB600
Lite högre / touring. Versys 650, Tracer 700
Lite mera kåpa. GSX650F.

Dessa kostar lite i underhåll o har sällan några hittepå delar som måste bytas om sänker hela kalkylen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Tänkte du på att du svara på en 6 år gammal kommentar va? Gissar på att ts redan köpt en hoj vid det här laget och kört några år

Med tanke på att tråden fortfarande är aktiv, TS fortfarande nämns och denna typ av desinformation fortfarande är mainstream tycker jag det är värt att påpeka att nej, man dör inte av att köra snabb hoj Bättre att köpa det man vill ha och montera strypningar om man är osäker.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Med tanke på att tråden fortfarande är aktiv, TS fortfarande nämns och denna typ av desinformation fortfarande är mainstream tycker jag det är värt att påpeka att nej, man dör inte av att köra snabb hoj Bättre att köpa det man vill ha och montera strypningar om man är osäker.

Håller med i sak helt ärligt. Däremot hade jag av ekonomiska skäl börjat med en mindre typ 600a för att se om jag ens trivdes med en sporthoj från början. Men det är en annan femma. Ägde en bmw k1200s det är inte en sporthoj men åt det sportigare hållet, men gillade inte framåtlutet pga den bara var bekväm över 160 knyck. Men med det sagt så köper man det man vill men man får ju inse sina begränsingar tills man lär sig köra sin hoj.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Med tanke på att tråden fortfarande är aktiv, TS fortfarande nämns och denna typ av desinformation fortfarande är mainstream tycker jag det är värt att påpeka att nej, man dör inte av att köra snabb hoj Bättre att köpa det man vill ha och montera strypningar om man är osäker.

Var väl en säsong som bilarna blivit så snabba (tror dom hade en ny motortyp) i Indycar att folk körde hej vilt av vägen o krasha / dog på pre-testing. I ett krismöte satt Kenny Bräck o lyssna på alla som hej vilt pratade i mun på varandra vad som skulle göras hit o dit. Så sa Kenny "Men allså vad är problemet, alla bilar har en manick nere till höger som reglerar hastigheten. Upp till var o en att använda den". Han syfta då på gaspedalen.

Detta är samma gamla visa. Finns folk som kör ihjäl sig på 50CC trimmade scootrar och folk som kör CBR1100 blackbird 15000mil+ i 20 år utan att klydda till det.

Ett motorfordon blir farlig om man passerar sin förmåga. Så är det. Men sunt förnuft måste alltid tillämpas.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppar in i tråden. Kan ingenting om motorcyklar. Hade moped som ungdom och kör mkt mountainbike.

Skulle vilja ha en nybörjar-vänlig hoj som fortfarande är lite rolig att köra.
Några kriterier:
* hyfsat modern teknik när det kommer till säkerhet (vad det nu kan va, typ ABS, antispinnsystem?)
* bekväm att köra - jag vill inte ha en sport hoj där jag typ ligger ner framåtlutad - men kanske inte heller sitta helt upptakt då lär man ju få jordens vindmotånd rätt i ansiktet.
* bra för långa resor - mitt mål är inte att åka till Ica utan mer göra lite längre resor typ 30-60mil sträckor
* billig i drift när det kommer till service och bränsle
* inte retro design - tex Harleys passar inte min smak av de jag sett ute på gatan

Vart börjar jag?

Jag hade föreslagit en bekväm (japs) glidare om det inte var för det sista stycket. Det räcker med en liten eftermonterad vindruta för att få bort den värsta blästen.
Mit tips är att provköra lite olika touringmotorcyklar och sedan välja den som du sitter bekvämast på.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Valfri japansk hoj runt 600 cubik

Suzuki sv650
Honda cb600
Yamaha XJ6/MT-07
Kawasaki ER6N

utan tvekan dom vettigaste hojarna att börja på, gjorde det själv fast på en hoj från 80-talet (Honda cb600e) Men finns en anledning att körskolorna oftast kör med dessa.

Sen finns även äventyrs versionerna av dessa som kan vara en aning trevligare vid längre turer då man sitter lite bättre på dessa.

Ingen av de där är lämpliga för långturer.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ett motorfordon blir farlig om man passerar sin förmåga. Så är det. Men sunt förnuft måste alltid tillämpas.

Det farliga är ju att det är som mest kul när man hela tiden ligger på gränsen.

Eller det allra bästa är ju när man passerar gränsen en kort sekund men lyckas rädda upp det*. Där snackar vi adrenalin.

*Endast på bana, inte på allmän väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det farliga är ju att det är som mest kul när man hela tiden ligger på gränsen.

Eller det allra bästa är ju när man passerar gränsen en kort sekund men lyckas rädda upp det*. Där snackar vi adrenalin.

*Endast på bana, inte på allmän väg.

Därför 2-takt är så kul... Ingenting... Ingenting...Ingenting... ALLTINGGNGENGNGNGENEN!!!!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Var väl en säsong som bilarna blivit så snabba (tror dom hade en ny motortyp) i Indycar att folk körde hej vilt av vägen o krasha / dog på pre-testing. I ett krismöte satt Kenny Bräck o lyssna på alla som hej vilt pratade i mun på varandra vad som skulle göras hit o dit. Så sa Kenny "Men allså vad är problemet, alla bilar har en manick nere till höger som reglerar hastigheten. Upp till var o en att använda den". Han syfta då på gaspedalen.

Detta är samma gamla visa. Finns folk som kör ihjäl sig på 50CC trimmade scootrar och folk som kör CBR1100 blackbird 15000mil+ i 20 år utan att klydda till det.

Ett motorfordon blir farlig om man passerar sin förmåga. Så är det. Men sunt förnuft måste alltid tillämpas.

Problemet är att mitt ”sunda förnuft” inte är konstant 😂 Jag litar inte på mig själv att kunna hålla mig från att busa, så då börjar jag hellre med en hoj som inte är så kul att busa med. Men du har helt rätt så klart man kan köra ihjäl på en trampmoped med

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Nybörjarhojar är väl inte de bästa för länge resor då det ofta medför en större och tyngre hoj, vilket gör den svårare att lära sig på.

Men men, Yamaha MT07 är väl en populär nybörjarhoj. Dock naken och kanske inte den bekvämaste på en längre sträcka. Dock billig.

Dyrare touringhoj så kanske BMW R1250GS ish vore något. Mindre och billigare kanske Honda CB500, eller någon begagnad hoj, typ Kawasaki Versys eller Honda VFR.

Jag funderade faktiskt på en R1250 - kanske är bra att den är lite tråkigt. Men jag får väl ta körkortet först så jag kan testköra lite olika varianter

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag funderade faktiskt på en R1250 - kanske är bra att den är lite tråkigt. Men jag får väl ta körkortet först så jag kan testköra lite olika varianter

Om du inte ens har kort. Vet du verkligen inte vad du kommer gilla med tiden. Ta kortet. Prova hojjar. Enda som gäller

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Gör som jag, skaffa en lite äldre billig hoj för under 20k. Du får tillbaka pengarna när du säljer den 1-2 säsonger senare och vet lite bättre vad du vill ha.

Brukar finnas lite att välja på om man kollar blocket. Några exempel: Er-5, Zr-7, Hornet, Translalp.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Gör som jag, skaffa en lite äldre billig hoj för under 20k. Du får tillbaka pengarna när du säljer den 1-2 säsonger senare och vet lite bättre vad du vill ha.

Brukar finnas lite att välja på om man kollar blocket. Några exempel: Er-5, Zr-7, Hornet, Translalp.

Jag säger street hoj med ABS. XJ6, CB600, ER-6 m.m.
Köp en sådan som första hoj och lägg 1-2 säsonger att besöka olika handlare och provkör 20-30 hojjar, så vet du vad du vill ha.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag funderade faktiskt på en R1250 - kanske är bra att den är lite tråkigt. Men jag får väl ta körkortet först så jag kan testköra lite olika varianter

Gillar min F750 GS. Tycker effekten räcker väl till men klart det är roligare med boxer!
Något jag märkt när jag bytt till advanture-hoj som har asfaltsdäck är att dom räcker i en evighet.
Från Europaresan för någon vecka sen nedan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023